Häst attackerar i hagen

Helena1970

Trådstartare
Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så har hon slutat att komma och går åt andra hållet när hon ser mig. Jag var tillslut tvungen att köpa en säck kraft för att kunna locka henne till mig för att se att hon var ok.

Hon går på lösdrift på fyra hektar med 3 andra ston. Det ena stoet har hon sedan sommarbetet blivit helt oskiljaktig från. De går sida vid sida hela tiden. När jag kommer så går min häst till den hästen och så går de tillsammans iväg bort från mig. Då jag lockat med mat har hon kommit fram med öronen platt bakåt och varit riktigt sur men oftast gått att tråckla på grimman tillslut då hon vet att hon får mat efter. I går gick det riktigt illa. Hon försökte komma åt maten på en gång men jag höll undan hinken då jag ville få på grimman först. Då vände hon rumpan till och sparkade bakut mot mig för att hon inte fick maten. Jag kastade mig bakåt och höll hinken framför mig för att skapa lite distans då gick hon på igen och försökte sparka mig igen.

Jag är helt förtvivlad och har satt ut en annons om att jag söker en instruktör med erfarenhet av problemhästar. Är det någon som har tips på vad jag kan göra? Jag funderar på att dela av hagen tillfälligt så att hon går ensam på en mindre yta för att se om det hjälper om hon kommer bort från det andra stoet. Jag är även rädd att det kan förvärra situationen att skilja henne från flocken igen men jag ser inget alternativ än att bryta hennes besatthet av den andra hästen. Det känns som att två års arbete är som bortblåst och att jag helt har tappat mitt ledarskap och hon har tagit över. Jag skall försöka hitta en NH instruktör eller instruktör med erfarenhet av problemhästar. Men känner inte till någon i dagsläget i stockholm.

Jag har även hört att många har problem nu med sura hästar på grund av pälssättning.... och att vissa hästar inte ens är ridbara då.

Den förändringen som har skett den senaste tiden är att jag har haft en medryttare som har provridit några gånger. Hon rider lite mer dressyr än vad jag gör så kanske tycker min häst att det varit jobbigt sista tiden och vägrar gå ut ur hagen. Hon har bockat och varit lite mer bångstyrig när medryttaren har provridit annars har hon gått väldigt fint. Kanske är hon inne i en trotsperiod. Hon har även varit mer tittig och hoppar till för saker hon aldrig brytt sig om tidigare.

Till saken hör även att hon är extremt ranghög och vi har fått flytta runt en del på grund av det. Hon har då fått skiljas från sin flock 4 gånger på 2 år. Hon kanske vaktar den nyvunna vänskapen nu och är rädd att den snart skall tas ifrån henne igen...

Vad tror ni? Tips och erfarenheter emottages tacksamt!!

//Förtvivlad matte...
 
Kolla upp henne? I de fall jag varit med där lättfångade hästar ändrat beteende har det legat någon skada eller ngt annat ont bakom.
 
Som du redan va inne på så behöver du hjälp av duktig erfaren hästmänniska som kan hjälpa dig.

Om hon inte har reagerat på pälssättning tidigare, så tror jag inte hennes tjurighet beror på det.

Prova att dela av hagen och separera henne från det andra stoet, se om det blir bättre. Det kan knappast bli värre om hon sparkar efter dig i hagen. Det är rent livsfarligt!

Efter att vi va tvungna att ta bort vårt ledarsto, så förändrades min valack mycket. Först va han mer orolig, men sen lugnade han ner sig och nu kommer han alltid fram till mig om jag visslar på honom. Det gjorde han inte när vi hade stoet, för hon brydde sig inte om man ropade på henne, hon gjorde som hon behagade själv och han följde henne.
 
Kolla upp hästen på klinik. Hästen förknippar dig med obehag, mest troligt pga smärta.
Det resulterar i en ond spiral...
Hästen har ont vid ridning - Hästen har lärt sig att den kommer bli utsatt för smärta när den hämtas från hagen. - För att undvika smärtan gör den motstånd/går till försvar vid intag. - Du lyckas fånga hästen - Hästen blir återigen utsatt för smärta. - Nästa gång du kommer till hagen vet hästen att "nu kommer det göra ont igen" - Hästen vägrar låta sig fångas in.
 
Min häst får emellanåt problem med låsningar i ryggen. Han är en sån som alltid kommer springande, eller iaf gående och vill bli hämtad, men när han har ont märker jag det på att han inte kommer lika villigt, han kan t o m gå ifrån mig, och även om han inte surar mot mig så blir han ofta elakare mot andra hästar i hagen. Efter att ET har varit så brukar han bli som vanligt igen inom ett par dagar. Så jag skulle kolla upp det på något sätt, innan jag separerade dem.
 
Oftast sitter de i hur man rider... om hästen har ont så kopplar hon snabbt dig med obehag= vill inte komma till dig längre.
Så jag skulle först kolla upp hästen så du vet att den inte är sjuk och har ont
Om du får OK av vet att hästen är frisk så är detta ett dominansproblem och hästen ser inte dig som en ledare och har tagit över ledarskapet. Det du då behöver göra är att ta hjälp av en duktig utbildad NH tränare.

Det kan även vara hormonella problem.. prova att ge munkpeppar ett tag och se om hon blir bättre.

Och ha hästen själv i hagen ett tag de där stoet i hagen kan göra som så att din häst beter sig illa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 251
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp