Häst attackerar ny häst

Jessica91

Trådstartare
I lördags flyttade jag min 12 åriga halvblodsvalack till ett nytt stall. I det nya stallet finns ett fjordingsto (20+) och ett islandssto (6 år).
Vi började med att ha alla hästarna i stallet i någon timme så att de fick se varandra. Sen släppte vi ihop valacken med fjordingstoet. Inga problem där, hon visade ganska tydligt att hon är ledare och det accepterar han.
Efter ett tag släppte vi ut islandsstoet till dom och hon går direkt till attack mot valacken innan de ens hälsat. Fjordingstoet springer efter och vad det ser ut som försöker tillrättavisa islänningen. Islänningen jagar honom och tränger in honom i ett hörn och biter/sparkar. Vi avbryter och delar av hagen så att de får gå vid sidan om varandra.
Dagen efter släpper vi ut dom i den avdelare hagen i ett par timmar innan vi testar att släppa ihop honom med islänningen. Det går hyfsat lugnt till, hon jagar bort honom från höet men attackerar inte. Efter en stund släpper vi in fjordingsto igen och då börjar båda direkt jaga valacken. Vi avbryter och delar på dem igen...
Så sen igår eftermiddag går valacken själv i en hage intill stona och vi vet inte riktigt hur vi går vidare på bästa sett. Tänkte testa släppa ihop dom om någon dag igen och funkar det inte då känns det som att jag flyttar honom igen..
Ursäkta lång och rörig text, har skrivit från telefonen... Tacksam för tankar och idéer!
 
Det är inte säkert att det går att förklara. Vissa hästar avskyr vissa andra. Ungefär som vi människor som inte tål en viss person. Det är sällan det går över.

Tog hem en valack på prov i några dagar. Detta är för en himla massa år sedan. När jag ledde in honom i stallet satt mitt sto som ett frimärke i gallret och hade det inte funnits galler hade hon velat döda. Nästa morgon ledde jag ut honom förbi hennes hage och hon gick längs staketet hela vägen med bakåtstrukna öron och svarta ögon.

Jag lämnade tillbaka hästen och köpte en annan. När jag tog hem honom stod stoet vid boxdörren och hummade. De blev som ler och långhalm.
Hon hade alltså bestämt sig på en tiondels sekund att hon hatade den första och älskade den andra.

Har bekanta som har hästar som bott i samma stall i tiotals år men absolut inte kan dela hage utan blodvite.
 
Vi brukar släppa ihop ny häst med var och en av de andra hästarna några dagar var så alla hälsat färdigt i fred innan vi släpper alla tillsammans.

Kanske behöver ffa islänningen och din gå ensamna nån vecka för att få tid att hälsa och komma till ro innan fjordingen släpps in?
 
Hur stor var hagen de släpptes ihop i? Ju mindre och tråkigare hage, desto större risk att de ryker ihop. Ser man till att de är hungriga och släpper ut dom i en stor gräshage så blir det sällan problem enligt min erfarenhet. Allra helst en "ny" hage där ingen av hästarna har gått nyligen. Sen finns det hästar som hatar varandra och aldrig kommer komma överens men det kan man inte säga efter att de gått ihop i ett par minuter. Min tant är tuff och hon och nuvarande hagkompisen rök ihop ordentligt första dagen de gick ihop, efter det har de blivit bästa kompisar och älskar varandra.
 
Min normalt mycket fredliga valack blev tokig när det kom ett nytt sto med föl in i hans hage där det redan fanns sto med föl. Han jagade ut dom så de sprang till skogs. Provade en gång till , gick inte. Sen fick de stå i en egen hage i hagen ett bra tag (1 mån?) sen gick det hur bra som helst att släppa ihop. Så jag tror att @Angel har en point där.
Islandshästar:devil:
 
Men måste alla tre gå tillsammans? Kan inte din gå med fjordingen och så får isisen gå själv, eller fjordingen och isisen tillsammans och så får din gå själv..? I mitt stall finns det en häst som inte kan gå med andra hästar (han var hingst ganska länge så det är troligtvis pga det, han bits som en galning:crazy:), och då får han helt enkelt gå i en egen hage:)
 
Precis som vissa hästar får problem med islandshästar, kan en islandshäst få problem med att acceptera andra raser. Varför? Kan ligga på olika plan, men det är absolut inte ovanligt men oftast handlar det om en flock och inte enstaka individer. Varför det sker här tror jag inte har med ras att göra? Utan mer att ni har haft för bråttom här med ihopsläppet, att släppa in en ensam valack med två ston är lika illa som att släppa in en till valack till redan valack och sto. Mitt förslag är, gör om och gör rätt. Tyvärr tar det nu lite mer tid i anspråk.
 
Min gamla häst tålde aldrig nykomlingar i hennes hage/stall, för att hon skulle acceptera nya fick det börja med ridning/promenad i 2 h och sedan beta i snöre ett tag tills jag kände att hon accepterar nya hästen.
 
Jag håller med övriga - ge det tid om möjligt. Jag fick hem en foderhäst som hade svårt att bli "sams'" med flocken. det var en hel del sparkande och jagande - så det blev till att separera dem och låta dem gå i olika hagar. Det som faktiskt blev vändningen var när jag fick tillfälligt besök av en kaxig liten shettis som styrde upp ordningen i hagen och den ordningen är kvar idag - även om shettisen flyttat. De har fri tillgång på mat - men nu när gräset lockar mer och vinterhagen börjar bli nedbetat har jag sett att "ledarhästen" har blivit mer grinig och jagar de andra mer. Nu har jag tre hästar och kan känna att det blir lite ojäm, bättre med jämt antal hästar så kan alla ha "sin kompis" eller sin "flock" ifall alla inte är överrens. Nu blir det lite att de är två som hänger ihop och en som blivit lite utanför.
 
Min valack var med om ett lite liknande triangeldrama. Men i mitt fall hade han gått med ett av stona ett bra tag. De båda stona hade också gått ihop året innan.

När nu det andra stoet skulle flytta tillbaka fick tjejerna gå ut tillsammans först, kärt återseende. Sedan tog jag dit min valack. Han fick stor nacke och blev mycket glad över att få en till tjej. Snopet för honom när den nya tjejen förklarade att hans sto nu var hennes. Han blev jagad men aldrig sparkad eller biten. Det höll på ett par dagar, sedan fann de hyfsad frid genom att stå på varsin sida om det omtyckta stoet. De blev aldrig kompisar men stod ut med varandra.

Om hästarna skadar varandra är det ju svårt men jag hade nog skyddat dem så gott som möjligt med fri fodertillgång (gräs), stor hage osv och försökt rida ut stormen, alternativt gett upp totalt om jag inte vågade. Något som jag inte gillar är att hålla på och plocka hästarna fram och tillbaka, de blir ju yra tillslut och bara stressade.
 
I lördags flyttade jag min 12 åriga halvblodsvalack till ett nytt stall. I det nya stallet finns ett fjordingsto (20+) och ett islandssto (6 år).
Vi började med att ha alla hästarna i stallet i någon timme så att de fick se varandra. Sen släppte vi ihop valacken med fjordingstoet. Inga problem där, hon visade ganska tydligt att hon är ledare och det accepterar han.
Efter ett tag släppte vi ut islandsstoet till dom och hon går direkt till attack mot valacken innan de ens hälsat. Fjordingstoet springer efter och vad det ser ut som försöker tillrättavisa islänningen. Islänningen jagar honom och tränger in honom i ett hörn och biter/sparkar. Vi avbryter och delar av hagen så att de får gå vid sidan om varandra.
Dagen efter släpper vi ut dom i den avdelare hagen i ett par timmar innan vi testar att släppa ihop honom med islänningen. Det går hyfsat lugnt till, hon jagar bort honom från höet men attackerar inte. Efter en stund släpper vi in fjordingsto igen och då börjar båda direkt jaga valacken. Vi avbryter och delar på dem igen...
Så sen igår eftermiddag går valacken själv i en hage intill stona och vi vet inte riktigt hur vi går vidare på bästa sett. Tänkte testa släppa ihop dom om någon dag igen och funkar det inte då känns det som att jag flyttar honom igen..
Ursäkta lång och rörig text, har skrivit från telefonen... Tacksam för tankar och idéer!
Ta bort maten för det första, aldrig ihopsläpp med mat i hagen tycker jag. Bäst är att ha en tillräckligt stor hage så hästen kan springa undan och gräs i hagen helst men framförallt inget hö.

Sen är det inte ovanligt att det blir så när det är två hästar som går ihop och det kommer in en tredje, man måste ge dom tid och dom måste få göra upp. Självklart måste det vara en hage så dom kan köra undan varandra så det blir tillräckliga avstånd osv, annars riskerar man ju att dom skadar varandra.

Testa att ha islänningen tillsammans med din häst utan mat så dom kan interagera i lugn och ro och sedan släppa in fjordingen kanske ett par dagar senare om det krävs. Islänningen kommer säkert jaga iväg din när fjordingen kommer tillbaka men det kanske inte blir lika intensivt som det är nu.
 
I lördags flyttade jag min 12 åriga halvblodsvalack till ett nytt stall. I det nya stallet finns ett fjordingsto (20+) och ett islandssto (6 år).
Vi började med att ha alla hästarna i stallet i någon timme så att de fick se varandra. Sen släppte vi ihop valacken med fjordingstoet. Inga problem där, hon visade ganska tydligt att hon är ledare och det accepterar han.
Efter ett tag släppte vi ut islandsstoet till dom och hon går direkt till attack mot valacken innan de ens hälsat. Fjordingstoet springer efter och vad det ser ut som försöker tillrättavisa islänningen. Islänningen jagar honom och tränger in honom i ett hörn och biter/sparkar. Vi avbryter och delar av hagen så att de får gå vid sidan om varandra.
Dagen efter släpper vi ut dom i den avdelare hagen i ett par timmar innan vi testar att släppa ihop honom med islänningen. Det går hyfsat lugnt till, hon jagar bort honom från höet men attackerar inte. Efter en stund släpper vi in fjordingsto igen och då börjar båda direkt jaga valacken. Vi avbryter och delar på dem igen...
Så sen igår eftermiddag går valacken själv i en hage intill stona och vi vet inte riktigt hur vi går vidare på bästa sett. Tänkte testa släppa ihop dom om någon dag igen och funkar det inte då känns det som att jag flyttar honom igen..
Ursäkta lång och rörig text, har skrivit från telefonen... Tacksam för tankar och idéer!

Hur lång stund väntade ni innan ni tog isär dem?
 
Till att börja med - släpp ihop alla samtidigt! En redan befäst flocksituation minskar stressen hos djuren. Dessutom tvingar du in hästarna i en ny mötessituation om du släpper in nya hästar hela tiden, vilket återigen skapar ny stress och risken att det blir problem ökar. Hästar vill ha en trygg situation, du gör den otrygg genom att skapa nya möten och det är den nya hästen som förknippas med stressen och kommer antagligen att få skulden.

Eftersom att stämningen redan är spänd - ha din valack i egen hage intill tjejerna några dagar. Om ni fortfarande utfodrar dem, gör det gärna på varsin sida staketet så att de får tillfälle att kommunicera med staket imellan (men lägg högarna en bit ifrån staketet givetvis).

Observera hästarna några dagar och ge dem tid att vänja sig vid varandras dofter och närvaro. Sen, när ni känner att det är lugnt och dom gått intill varandra några dagar, släpper ni ihop ALLA tre samtidigt, i en hage som är rymlig. En del hästar är stökigare, man får lära sig att se när situationen blir farlig och när det bara handlar om en uppgörelse. Om den utsatta hästen inte sätter sig upp och om den som är dominant ger den andra tid att andas imellan, så kan man ofta avvakta - men ha uppsikt. Om det blir regelrätt slagsmål är det ju inte så mkt att fundera på tyvärr.
 
Three's a crowd. Det kan vara svårt att få tre hästar att fungera, speciellt om en eller två är ston. Hästar formar särskilda band med en annan häst, förenklat sagt har de en bästis som de helst hänger ihop med. Har du då tre blir det lätt så att den tredje hamnar utanför. Personligen så har jag bara sett flock om tre fungera en gång och då var det tre snälla och icke-krigerska valacker som bildat ett kompisgäng.

Jag hade låtit dem gå bredvid varann i minst en vecka och sen helst släppt alla tre samtidigt i en ny STOR hage där det finns gräs men inte hö. Funkar inte det heller hade jag gett upp, om de attackerar med sparkar kan det bli skador med dödlig utgång. Det har jag tyvärr fått uppleva på nära håll... :( Bättre att bevara friden och livet och låta en av hästarna gå själv än att tvinga ihop dem i en flock de så tydligen inte vill ha!
 
Tack för alla svar!
Efter att ha gått bredvid varandra i en vecka bestämde vi oss för att inte göra fler försök och jag valde att flytta min häst till ett närliggande stall. Där har han kommit in i gruppen direkt och vi trivs jättebra båda två! :)
 
I lördags flyttade jag min 12 åriga halvblodsvalack till ett nytt stall. I det nya stallet finns ett fjordingsto (20+) och ett islandssto (6 år).
Vi började med att ha alla hästarna i stallet i någon timme så att de fick se varandra. Sen släppte vi ihop valacken med fjordingstoet. Inga problem där, hon visade ganska tydligt att hon är ledare och det accepterar han.
Efter ett tag släppte vi ut islandsstoet till dom och hon går direkt till attack mot valacken innan de ens hälsat. Fjordingstoet springer efter och vad det ser ut som försöker tillrättavisa islänningen. Islänningen jagar honom och tränger in honom i ett hörn och biter/sparkar. Vi avbryter och delar av hagen så att de får gå vid sidan om varandra.
Dagen efter släpper vi ut dom i den avdelare hagen i ett par timmar innan vi testar att släppa ihop honom med islänningen. Det går hyfsat lugnt till, hon jagar bort honom från höet men attackerar inte. Efter en stund släpper vi in fjordingsto igen och då börjar båda direkt jaga valacken. Vi avbryter och delar på dem igen...
Så sen igår eftermiddag går valacken själv i en hage intill stona och vi vet inte riktigt hur vi går vidare på bästa sett. Tänkte testa släppa ihop dom om någon dag igen och funkar det inte då känns det som att jag flyttar honom igen..
Ursäkta lång och rörig text, har skrivit från telefonen... Tacksam för tankar och idéer!
För mig har det vart exakt samma sak, men det gick över eftr några månader:), kanske är det samma sak här?:confused:
 
För mig har det vart exakt samma sak, men det gick över eftr några månader:), kanske är det samma sak här?:confused:

Det är möjligt att det hade funkat om ett tag men min häst var väldigt stressad av att gå själv och hade möjlighet att flytta till annat stall så därför beslöt vi oss för att inte försöka mer... :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 529
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp