Häst blir spänd och nervös på tävlingsbanan!

JustMe

Trådstartare
Hej!
Har problem med en av mina hästar på tävling. Hon kan gå jätte bra hemma, på träning och på uppvärmning. Sen när vi kommer in på banan blir hon spänd och nervös. Hon blir stel, drar upp huvudet ibland, hoppar nästan på stället i galoppen. Känns som om hennes framåtbjudning är helt borta... Hon kan kännas lösgjord på framridningen... Och sen bara förvandlas när man kommer in på banan. Jag har så klart tänkt att det beror på att jag rider annorlunda och att hon känner av att jag ev är nervös mm. Men det blir inte så om jag tävlar någon annan.
Hon är väldigt snäll häst men väldigt känsligt psyke. Tror att hon har fått prestationsångest typ?! Hon tävlar Msv. Min plan är att backa tillbaka på lättare klasser och få tillbaka hennes självförtroende och rida mkt i skogen mm. Så hon ska tycka det är roligt och inte känna sig pressad! Är det ngn som har tips eller erfarenhet av liknande?
 
Har två hästar som är liknande, häst 1 blir spänd men het på tävling och häst två spänd och nervös. Har tagit sin tid att lära sig knepen. Men började att rida P&R och bara red som vanligt. D.v.s. inte red program, utan red igenom hästen ist. Det viktigaste är att få loss hästarna, perfekt i hörnpasseringarna eller på volterna. Blir lite värre när det var seriebyten..
Vissa hästar blir också spända om ryttaren är spänd, så extra checka dig själv (sitter jag och spänner mig?) isf försök och slappna av, andas ut etc. Vissa hästar är känsligare än andra.
Hade tagit ut stoet till P&R.
 
Hej!
Har problem med en av mina hästar på tävling. Hon kan gå jätte bra hemma, på träning och på uppvärmning. Sen när vi kommer in på banan blir hon spänd och nervös. Hon blir stel, drar upp huvudet ibland, hoppar nästan på stället i galoppen. Känns som om hennes framåtbjudning är helt borta... Hon kan kännas lösgjord på framridningen... Och sen bara förvandlas när man kommer in på banan. Jag har så klart tänkt att det beror på att jag rider annorlunda och att hon känner av att jag ev är nervös mm. Men det blir inte så om jag tävlar någon annan.
Hon är väldigt snäll häst men väldigt känsligt psyke. Tror att hon har fått prestationsångest typ?! Hon tävlar Msv. Min plan är att backa tillbaka på lättare klasser och få tillbaka hennes självförtroende och rida mkt i skogen mm. Så hon ska tycka det är roligt och inte känna sig pressad! Är det ngn som har tips eller erfarenhet av liknande?
Det är väldigt ovanligt med hästar som blir så spända helt utan ryttarens påverkan. Och i så fall är det nog antingen en häst som har extremt svårt att vara utan andra hästar, eller tävlats mycket av en nervös/spänd ryttare och lärt sig att det är så man ska bete sig.

Att andra hästar du tävlat inte betett sig så är ju ingen garanti att det inte är du dom påverkar, denna kanske är mer känslig och lättpåverkad än de andra. Låt någon annan tävla hästen och se?
 
Jag har inte sagt att det inte beror på mig. Det jag menar är att hon är känsligare än andra hästar. Det har hon alltid varit. Vill helst inte låta andra rida henne. Hon blir så stirrig efter att någon annan ridit.
P&R ska jag prova.
 
Hej!
Har problem med en av mina hästar på tävling. Hon kan gå jätte bra hemma, på träning och på uppvärmning. Sen när vi kommer in på banan blir hon spänd och nervös. Hon blir stel, drar upp huvudet ibland, hoppar nästan på stället i galoppen. Känns som om hennes framåtbjudning är helt borta... Hon kan kännas lösgjord på framridningen... Och sen bara förvandlas när man kommer in på banan. Jag har så klart tänkt att det beror på att jag rider annorlunda och att hon känner av att jag ev är nervös mm. Men det blir inte så om jag tävlar någon annan.
Hon är väldigt snäll häst men väldigt känsligt psyke. Tror att hon har fått prestationsångest typ?! Hon tävlar Msv. Min plan är att backa tillbaka på lättare klasser och få tillbaka hennes självförtroende och rida mkt i skogen mm. Så hon ska tycka det är roligt och inte känna sig pressad! Är det ngn som har tips eller erfarenhet av liknande?

I första hand hade jag tränat, tränat, tränat på att tävla..åka iväg på tävling så ofta det bara går och helt utan krav på prestation, utan bara för rutinens skull. Tävlingsplatser/bortaplan ska typ vara vardagsmat.

Ihop med det hade jag konsulterat med någon bra tränare, kanske en väl omtalad person för just sådana problem som får följa med och verkligen analysera er på tävlingsplatsen. Kanske finns där något som du gör en skillnad i som hästen inte klarar av för att den är så pass känslig. Prestationsångets tror jag inte hästar kan få, däremot så uppenbarligen är det nåt som gör den ovillig eller otrygg på något vis, men allra oftast så är det vi människor som felar för att vi missar något hästen inte känner sig ok med.
Eller så kanske det finns någon som är bra på att ändra träningsupplägg, hjälpa er att bryta det som nu triggar etc. Men i första hand tror jag att det är träna och träna som gäller..Som kan ta flera år innan vissa individer mognar och polletten trillar ner.

Tänker för övrigt på Charlotte och nu minns jag inte vem..men de hade ju enorma problem med att hästen fungerade som en klocka på träning oavsett hemma eller borta alltså proffsryttare och elithäst.., gick fint på framridning..men funkade inte alls på själva tävlingsbanan utan då fallerade mycket..Ändrat träningsupplägg och träning i mängder blev nyckeln å de hittade ju tillbaka. Så alla kan få problem och problem man själv kanske inte begriper sig på, därför kan det vara en bra idé at ta hjälp
 
Senast ändrad:
jag bor i australien och här är det annan hästhållning än i Sverige.

Här är det normalt att man ger sin häst lite hjälp på vägen med nerverna.

Mag-e, som är magnesium och vitamin E.

Jäst ska tydligen också verka lungnande på hästarna.

Kamomill men det är "swabbable" så vet inte om man får tävla på det i sverige.
 
Jag har tävlat en häst i år som gjort sin första säsong på dressyrbanan. Han tyckte det var jättehemskt i början och vi gjorde ritter där han reste sig, höll på att vända och var riktigt överspänd inne på banan. Mitt upplägg för honom var att rida program där jag var så länge som möjligt inne på banan så att han skulle bli lugn med att vara där inne. Samt att det var program där jag fick möjlighet att ha vägar som gynnade att jag kunde rida honom genom hela programet. När jag kände att ridningen fungerade tog jag ner honom en klass och på åttonde starten gick han avslappnat runt hela programet och tog sin första placering:).

Alla hästar är förstås olika och svarar mer eller mindre på samma upplägg. Denna som jag tävlat ballar ur när det blir mental overload och när han blir trött i sinnet. Då tappar han konceptet och ridbarheten försvinner. Går tex inte att rida två klasser för då är han helt slut i valnöten och går inte att rida:p.
 
Jag har gått tillbaka lite i kraven. Hon har fått gå i lite lägre form, sträcka ut sig mer i ett lite högre tempo, ridit mkt lösgörande och fått komma ut mer i skogen.
Tävlade igår. Första klassen hade jag henne i lägre form än hon brukar gå. Fick inga bra poäng men det kändes bra. Hon gick på av sig själv och var inte så spänd. Andra klassen sammlade jag upp henne lite mer. Fick hyfsade poäng. Men kände att hon spände sig lite i galoppen. men ändå en stor förbättring!!!
Så det känns som att det är påväg åt rätt håll iaf!

Tillskott har jag funderat på. Gav en av mina andra fiberplex när hon hade ont i magen. Funkade jätte bra. Tänkte prova det på denna hästen också.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 906
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp