Häst fäller/tappar päls och har kala fläckar

PinniPuck

Trådstartare
Hejsan!

Det började med att min häst började fälla lite päls vilket jag tyckte var ganska normalt med tanke på det kalla vädret vi har haft här uppe i norr.
Men nu har han börjat rent av tappa pälsen och har kala fläckar över sin kropp :(

Jag har absolut ingen aning om varför han gör det, under de 4 åren jag har haft honom har det aldrig varit problem med det här.
Dock så har han stått hos fodervärd i ett år men hon har bara nämnt att han har haft "eksem" på sommaren.

Han kliar sig inte och han verkar inte ha större problem eller ont.

Kan det vara loppor?
Eller kan det vara för att jag har slängt på honom täcke och haft ett fleece täcke under regntäcket så att pälsen inte fått luftas ordentligt när det varit varmare om dagarna?

Här finns det några bilder:
21afkol.jpg

2afk3g0.jpg
21afkol.jpg
 
Hm.. Sådär blev faktiskt en häst för mig - och vi undersökte precis allt. Hittade inga fel, veterinärerna kliade sig i huvudet. Hästen fick B-vitaminspruta, men ingenting hände. Den tappade nästan hela vinterpälsen innan ny päls dök upp. Hela "systemet" verkade vara i olag. På eget bevåg började vi den uppblött vetekli (1 liter torr/dag) - och vips kom pälsen! Så vi bara spekulerar i att B-vitamin i kombination med ökat fosfor gjorde susen. I resten av hästens liv fick den antingen kli eller mäsk (restprodukt från öltillverkning) för så fort man slutade blev pälsen mjällig och knepig vid fällning..
 
Hade samma bekymmer med en av mina i våras, tappade päls och fick stora kala fläckar - vet kliade sig i huvudet, tog en hel massa prover och inget gav några svar - jag fick täcka för sol så inte hästen skulle bränna sig utan päls =(
Troligen var hela hästen i olag pga hälta och långvarig medicinering - pälsen började sedan växa ut igen och sedan dess har han varit besvärsfri.
 
Ser ut som angrepp av pälsätare men då borde du kunna se dem om du tittar nooooga (0,5mm stora c:a).
Har för mig att det kan ha effekt att lägga på switch pur on men inte helt säkert.
Annars tvätt med ohyreschampo och tvätt av utrustning. Det vi inte kunde tvätta frös vi i 3 dygn, kan inte svara på om pälsätarna tål frysning eller ej, men vi fick aldrig något återfall..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 215
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 036
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 900
Senast: ptr
·
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
4 863
Senast: hagel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp