Häst föll på isen – fick avlivas

Hade inte släppt min i hage med isbana oavsett om den haft broddar eller ej :nailbiting:
Sett skräckexempel på hagar som är ren blankis, skridskobanenivå..
Visst att man kanske inte har tillgång till annan hage, men då får väl hästkraken stå inne, alternativt salta och sanda upp en liten del av hagen som man hägnar in?
 
Att folk inte kan göra sina hästar en tjänst och ha broddar på alternativt inte släppa dom i isiga hagar.

Det tycker jag var onödigt hårt. De flesta vill sina hästar det allra bästa men att förutse och bygga bort alla farar går inte. Ibland så är det yttre omständigheter som sätter stopp genom att inte stallägaren inte tillåter broddar ihagen, en annan gång var det just en brodd som gjorde att sparken blev så allvarlig. En tredje gång så kom åskan så fort att hästarna blev kvar ute i hagen och kanske gick det bra men en annan gång inte. Hästägaren mår säkerligen inte speciellt bra och det är inte nödvändigt att strö salt i såren.
 
Varför står det aldrig vilken typ av skärpningsmedel som hästen haft eller om det varit avsaknad av det eller om det är så att hästen ifråga har haft skärpningsmedel med haft så mycket snö i hoven som gjort att inte skärpningsmedeln inte nåt ner till isen.

Under minna år som hovslagare så har alla mina kunder haft broddar runt om och aldrig några broddskador som hästen inte orsakat sig själv, där emot 2 avsparkade ben och en splittrad käke där skärpningsmedel eller inte saknat betydelse.

Vad jag tycker om folk som släpper ut sina hästar utan skydd mot halka ska jag nog inte skriva.

Från jordbruksverket
  • Vid halka ska du vidta sådana åtgärder att din häst kan förflytta sig säkert.
 
Det tycker jag var onödigt hårt. De flesta vill sina hästar det allra bästa men att förutse och bygga bort alla farar går inte. Ibland så är det yttre omständigheter som sätter stopp genom att inte stallägaren inte tillåter broddar ihagen, en annan gång var det just en brodd som gjorde att sparken blev så allvarlig. En tredje gång så kom åskan så fort att hästarna blev kvar ute i hagen och kanske gick det bra men en annan gång inte. Hästägaren mår säkerligen inte speciellt bra och det är inte nödvändigt att strö salt i såren.
Finns inga ursäktar att släppa ut hästar i hagar med is i utan brodd. Huruvida stallägaren förbjuder brodd osv tar man reda på innan man flyttar dit och då gör valet vad det är man vill utsätta sin häst för. Så nej, jag har ingen förståelse alls för någon som släpper ut sin häst på is utan brodd.

Detta är en fara som hästägaren medvetet utsätter hästen för och mycket väl vet om koncekvenserna, och sånt har jag ingen förståelse för.

Att jämföra is med andra faror som åska osv är inget annat än löjligt.
 
Senast ändrad:
Jag måste läsa jäkligt dåligt......var någonstans står det att den var obroddad?

Jag var ute med mina igår och körde. Vi fick klampar som sedan halkade på isen, trots broddar. De såg ut som Bambi på isen och jag fick byta väg. Jag har testat alla sorters klamp-grejjer men inga har fungerat på någon av våra hästar. Jag har haft häst sedan ´84.

Detta skulle alltså kunna hända mig trots att jag försökt göra allt i min makt.
Sanda hade inte heller hjälpt och att se att det skulle vara så halt var helt omöjligt.

Detta har också hänt en häst i vårat stall för en herrans massa år sedan, med brodd, i hagen.
 
Jag måste läsa jäkligt dåligt......var någonstans står det att den var obroddad?

Jag var ute med mina igår och körde. Vi fick klampar som sedan halkade på isen, trots broddar. De såg ut som Bambi på isen och jag fick byta väg. Jag har testat alla sorters klamp-grejjer men inga har fungerat på någon av våra hästar. Jag har haft häst sedan ´84.

Detta skulle alltså kunna hända mig trots att jag försökt göra allt i min makt.
Sanda hade inte heller hjälpt och att se att det skulle vara så halt var helt omöjligt.

Detta har också hänt en häst i vårat stall för en herrans massa år sedan, med brodd, i hagen.
Risken är väldigt litet att hästen faller om den har snösulor som passar hästen och bra isbrodd. Jag har ridit i många år i alla sorters snöväder och aldrig haft problem med att snö fastnar, inte heller haft problem med att brodden inte tar.

Snösulor har dock alltid fungerat felfritt på hästarna jag haft. Aldrig fått snöstyltor med bra snösulor på. Att ha brodd på utan sulor hjälper ju inte särskilt mycket när det är snö ute.
 
Snösulor har dock alltid fungerat felfritt på hästarna jag haft. Aldrig fått snöstyltor med bra snösulor på. Att ha brodd på utan sulor hjälper ju inte särskilt mycket när det är snö ute.

Det är ju så att om det fungerat felfritt för en annan så blir de personerna ofta ganska dömande då de bara har positiva erfarenheter av snösulor och dyl.
Jag har alltså inte alls dina erfarenheter, snarare precis tvärtom. Jag blir då inte lika dömande i mina tankar.

Då har jag ändå fyra brodd i varje sko.
 
Må så vara - men du har ju faktiskt ingen aning om vad som hände just i det här fallet. Eller känner du kanske hästägaren och vet hur olyckan gick till?
Får jag inte skriva att jag inte tycker hästar har på is att göra utan ordentliga snösulor med brodd i om jag inte känner ägaren? Jag får tycka så hur mycket jag vill.

Och oavsett, om man är medveten om att man har en häst som trots broddar och snösulor på får styltor så inte brodden hjälper, då släpper man inte ut hästen i en sådan typ av hage denna tiden.
 
Och oavsett, om man är medveten om att man har en häst som trots broddar och snösulor på får styltor så inte brodden hjälper, då släpper man inte ut hästen i en sådan typ av hage denna tiden.

Jag såg då ingen skillnad på den extremt hala vägen och den som gick att galoppera på förrän jag testat att gå på dem med hästarna. Då har jag ju ändå mer än 30 års erfarenhet av underlag till häst.
Det skulle vara så himla bra att ha den extremt bra röntgensyn som så många andra verkar ha.
 
Får jag inte skriva att jag inte tycker hästar har på is att göra utan ordentliga snösulor med brodd i om jag inte känner ägaren? Jag får tycka så hur mycket jag vill.

Och oavsett, om man är medveten om att man har en häst som trots broddar och snösulor på får styltor så inte brodden hjälper, då släpper man inte ut hästen i en sådan typ av hage denna tiden.
Ja, klart att du får tycka precis vad du vill...
Men det känns både onödigt och orättvist att försöka hänga ut en hästägare när du inte vet bakgrunden till vad som har hänt.
 
Får jag inte skriva att jag inte tycker hästar har på is att göra utan ordentliga snösulor med brodd i om jag inte känner ägaren? Jag får tycka så hur mycket jag vill.

Och oavsett, om man är medveten om att man har en häst som trots broddar och snösulor på får styltor så inte brodden hjälper, då släpper man inte ut hästen i en sådan typ av hage denna tiden.
Fast det beror ju inte på hästen utan på snön! Det kan gå på nolltid från perfekt underlag till att allt klabbar och släpper man ut hästen på morgonen när det oftast varit kallare under natten så kan det hinna slå om och töa senare under dagen. Det är något som faktiskt händer varje vinter och det är inte alltid något man vet i förväg om och när temperaturen svänger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En äldre häst tog sig på söndagen ut ur sin hage och ut på en närliggande is, där den halkade och skadade sig illa.
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
558
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp