Häst i bilolycka - tappade släpet

Mitt under färden på väg 23 var olyckan framme under söndagsförmiddagen.
I höjd med trafikplats Östanå i Östra Göinge tappade bilisten plötsligt det påkopplade släpet.
Hästen som befann sig i släpet klarade dramat utan större blessyrer, skriver Kristianstadsbladet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.expressen.se/kvallsposten/hast-i-bilolycka--tappade-slapet/
 
Vilken mardröm! Släpet välte dessutom! :nailbiting: Vore jag den hästen skulle jag aldrig kliva på en transport igen! Vore jag chauffören skulle jag aldrig köra släp igen!
HUR kunde släpet hoppa av dragkroken?! Förklara det för mig, någon! Pliiis! Var fanns den felande länken? Är släpet inte påkopplat korrekt? Var det något mekaniskt fel på kroken eller släpet? Hästen kunde brutit alla fyra ben plus nacke, så hemskt!
 
Detta måste vara den absoluta mardrömmen för alla som kör med släp, men definitivt för dem med djur i släpet!!
 
Ett korrekt kopplat släp ska inte kunna lossna!

Så antingen har något gått sönder på bil/släp som gjort att släpet lossnat eller:

#En avtagbar dragkrok som ej varit korrekt monterad

#Släpet har inte kopplats på korrekt!

Vad som hänt i detta fallet kan vi bara spekulera i och vara tacksamma för att inget hände med varken häst, chaufför eller medtrafikanter!
 
Bekant till mig var med om liknande. Fruktansvärt , vilken skräck!

Den Hästen sprängde sig ur men gick snällt på nästa släp och har aldrig haft problem efteråt. Varken med lastning eller körning.
Där var det fel storlek på handsken så den var för stor för kulan.
Något uthyraren missat :nailbiting: (hyr ut/köper/säljer hästsläp så det var inte från random mack/privatperson heller)
 
Har haft en defekt handske (några månader efter besiktning) som hoppade av bilen. Obromsat släp som skenade. Mardröm. Två personer inkl. jag själv kollade att det var rätt kopplat och allt satt fast.
 
Is på kulan eller i handsken kan orsaka att släpet lossnar. Hände en kompis, som tur var så var släpet tomt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp