Häst i jättevarmt stall

Harbor

Trådstartare
Är nu orolig för våra hästars välbefinnande. Vårt stall där hästarna är inhyrda är kokhett nu i hettan. Tyvärr kan man inte ha dörrarna uppe på natten, eller ha dem ute på natten:-( eftersom det ligger nära tätbebyggelse och det rör sig folk av alla de sorter förbi på nätterna.
Är orolig att hästarna får värmeslag därinne på natten. Där är några fönster öppna, de som går att öppna. Har ni hört att hästar ha kunnat få det inne i värmen?
 
Ärligt talat - blir stallet verkligen så varmt att du oroar dig, hade jag låtit hästen gå ute på nätterna.. Men, det absolut viktigaste för mig är luftkvalitén, och hur hästen påverkas av värmen i stallet. Är hästen så gott som opåverkad, inte svettas en massa där inne och dricker ordentligt så hade jag inte oroat mig.

Vårt stall blir ganska varmt när hästarna står inne och det är riktigt varmt ute. Vi har bakdörren öppen, fläkt i taket och öppna ventiler/"luckor" (vete katten vad det egentligen heter. Inte fönster. Men det kommer in luft iaf!) - det funkar bra. Det blir inte jobbigt varmt när fläkten är igång, luften är bra, och hästarna är obrydda och blir inte för varma.
 
Jag undrar som Liten, hur mår hästarna? Verkar de okej, eller verkar de påverkade av värmen? Hittills i sommar har inte mina hästar visat att de mått dåligt av värmen vare sig ute eller inne...
 
Har inte hört att de skulle varit konstiga hittills, men ska själv åka dit i morgon bitti och kolla själv.:(
Luften är verkligen kvav där.
 
Blir det kvavt och instängt, dvs dåligt med syre i luften, är det en annan femma för mig. (Gäller dock även vintertid - luften i stallet ska vara bra.)
 
Har inte hört att de skulle varit konstiga hittills, men ska själv åka dit i morgon bitti och kolla själv.:(
Luften är verkligen kvav där.
Det låter som om ni behöver fläktar och ventilation i stallet.
Om du tycker klimatet i stallet är dåligt så är det säkert så.

Kan ni inte öppna dörrar och fönster sätta dit fläktar och turas om att gå vakt på nätterna om inte inte ägaren vill sätta in låsta gallerdörrar.

Luften i stallet är bland det viktigaste, har man stall så borde man vilja investera i att få bra luft. Det handlar om hästarnas hälsa.
 
Här har många stall gallerdörrar innanför ytterdörraren. Gärna i bägge ändar av stallet, så man kan ha tvärdrag nattetid. Allt för att luften alltid ska vara bra.

Hästar är otroligt känsliga för dålig luft, oavsett temperatur. Är det dessutom fuktigt är det riktigt illa.
 
Jag tror att de inte vill satsa på några större investeringarnu, eftersom det ska i höst byggas nytt stall på tomten och detta rivas.
Var sär nu i morse och de såg helt välmående ut, tur:)
 
Jag tror att de inte vill satsa på några större investeringarnu, eftersom det ska i höst byggas nytt stall på tomten och detta rivas.
Var sär nu i morse och de såg helt välmående ut, tur:)
kan ni inte ha dem ute så mycket som möjligt?, dvs ta in vid 23-24 och ut 5-6.
så att det hinner svalna lite i stallet.
 
Jag tror att de inte vill satsa på några större investeringarnu, eftersom det ska i höst byggas nytt stall på tomten och detta rivas.
Var sär nu i morse och de såg helt välmående ut, tur:)
Vilken tur att de ska bygga nytt, för det låter inte som om ventilationen är något vidare. Eventuellt skulle ni kunna hänga av fönstren helt (om det går) för att hjälpa till lite. När det är så varmt som det varit nu är förutsättningarna för ventilationens funktion sämre än på vintern eftersom skillnaden på ute- och innetemperatur blir så liten. Det krävs rejäla doningar för ett redan varmt stall för att kunna ventilera bort den luft som hästarna värmer upp också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 641
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp