Häst med fel i bakknäet

L

Linda88Victory

Hej! Jag behöver både tips och råd över hur jag ska gå till väga. För ca 3,5 år sedan (idag) så såldes halvblodet VIctory ifrån hemmet och nu efter 2,5 år så lyckades jag köpa tillbaka honom men dock skadad. Tidigare hade han aldrig varit skadad. Han har nu varit hos mig ett år sedan jag tog hem honom. Vi tror det är något fel i bakknäet påvästra sidan då kan inte riktigt vill ta ut steget. I början när vi fick tillbaka honom så var han halt. Men bara i trav och galopp. Nu idag så är han inte halt men däremot ser han stel ut och vill inte sätta under sig med något av bakbenen riktigt ordentligt. Men fortfarande så är han så många gånger bättre nu än för ett år sedan. Och han har livsgnista så det heter duga! Vi har fått veta av tidigare ägaren att han var med om en transportolycka där då transporten välte ner i diket. Dom hade krachat in i hinder med honom och han har stegrat sig för en motorcykel och vridit till sig och sedan så har han trampat ner i ett hål på en åker under en galopptur. Och därmed när vi hämtade honom så var han sommarskodd på vinterunderlag (dvs snö och is). Vi vet också att ca 1 m,ånad efter att dom tagit hem honom så var dom på hoppträning i göteborg. Och då var hästen helt omusklad eftersom han hade stått hos oss en längre tid eftersom det hade varit väldigt mkt i famlijen då.

Och för en vecka sedan så var vi ner till Sala till en man vid namn Sven Lidblom. Han rekommenderade mig att röntga honom ochg han trodde att korsbandet skulle vara av. Men om det är av, jag har f¨åttt för mig att hästar med korsbandet av inte ens kan gå? Och han har ju inte ens ont i dagsläget? .. Finns det någon på denna planet som kan hjälpa mig? Vill verkligen få honom bra. Och så länge han inte har ont så får han gå kvar. I framtiden så finns en eventuell röntgen i bilden. Någon som har liknande problem med sin häst?

//Linda
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

Vi hade en häst vars minisk i vä bakknä visade sig vara sönder. Hon blev halt i juni månad, var på klinik o röntgades o då visade "bara" pålagringar, vid återbesök i slutet av juli var hon ohalt och sattes igång. En månad senare fick vi hem henne, halt igen :cry: Åkte in på klinik med henne och gjorde ultraljud på bakknät och då såg vi att minisken var alldeles paj :cry: :cry: = inget att göra något åt.....så tyvärr tyvärr fick vi avliva detta fina och underbara sto :cry: :cry:
Veterinären sa att en häst aldrig kan bli ohalt efter en miniskskada så den skadade minisken måste ha kommit efter återbesöket på kliniken i juli månad.....och för att en minisk ska gå sönder måste det hända något drastiskt, typ att hästen "fastnar" i gräsmattan med broddarna (typ som när fotbollsspelare får sina miniskskador) eller något annat liknande...
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

Min unghäst gick på sådant sätt som du beskriver att din gick. Men min gick så i skritt o lite i trav. Han sträckte inte heller ut sitt ena bakben ordentligt. Han tog väldigt korta steg. Jag trodde till en början att han oxå bara var stel, men sen tyckte jag att han gick väldigt orent så jag tog ut veterinären som skickade oss vidare till röntgen. Där visade det sig att han hade pålagringar på sitt vänstra bakknä, stora sådanna. Han hade även lösa benbitar. Finns inget att göra åt det så nu måste han avlivas tyvärr.
Min häst har oxå en otrolig livsglädje och vad jag ser så ser han inte ut att lida, men enligt veterinären på kliniken så kan han inte ens gå som sällskapshäst för att han har fullt upp med att hålla upp sin vikt.
Jag ska dock göra en second opinion för säkerhetsskull.

Har du kontaktat veterinär?
Om han i sala var veterinär och tyckte att du skulle röntga så bör du nog göra det. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Lycka till!!
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

min vänninas halvblod (min hästs lillasyster) råkade ut för något i hagen när hon va 1 1/2 år. veterinären tror att hon gått omkull eller fått en fläkskada. hon har varit i både skara och i hbg. för utredningar, "hältan" vid böjprov "släcktes" först vid 3 bedövnings sprutan (punkten) i baknäet. röntgen och ultraljud har aldrig visat något, men hon är sprutad och behandlad vid flera tillfällen.

"problemet" hon haft har varit att det varit oehört svårt att få henne att fatta den ena galoppen och att hon haft dåligt påskjut periodvis samt att hon markerat i traven vid enstaka tillfällen, även varit ojämt musklad.

nu i sommras (hästen är 4 år nu) rekomenderade vår klinikveterinär att vi skulle låta den kiropraktor han samarbetar med behandla (inga "fel" hittade under utredningen igen) det är det bästa vi gjort. redan efter första behandlingen blev hästen mkt. bättre i gången och "problemen" med den ena galoppen försvann. hon behövde 2 behandlingar och vilket påskjut hon fått :love: har även blivit mkt. bättre i sin bjudning (hon har periodvis "tappat" bjudningen och blivit ovillig att jobba)


har även en bekant som hade ett jättefint halvblod, men den gick inte helt 100 rent jämt (unghäst) det visade sig efter röntgen att minisken saknades (född utan) :confused: dock fick dom så småningom bes. hästen ua. på klinik, vet inte hur det är möjligt, men nu är den iallafall såld :crazy:
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

SAken i den är att han inte ens är halt när han skrittar och han har blivit tusen gånger bättre sedan förra året. En kiropraktiker har även varit och behandlat honom och då fick han fram att det hade legat fel en längre tid (han drog och röck till i b¨åde fram och bakben) Och det var efter det som Victory blev ohalt. Men efter vistelsen i sala så berättade den där Sven att den 6 lr 8.onde ryggkotan ligger fel (vilket ses som en liten nerbuktning i ryggen) .. Han reagerar inte på tryck .. dvs han sjunker inte ihop när man trycker efter ryggraden (en veterinär gjorde det) och hon trodde att han var stel efter att han bla gått å spänt sig då han blev skadad hos nya ägaren ifrån början. Och eventuellt att det sitter i huvudet på honom att han gått så väldigt länge och nu fortsätter med det. Jaja, vad vet jag. Men det har diskuterats lite omkring dethär och dom tycker att jag ska vänta med röntgen eftersom han har visat stora förbättringar sedan ett år sedan.

Och under dethär året har han blivit masserad ca 3 gånger. Han har blivit behandlad med akupunktur och laser och även en kiropraktiker... Har även funderat på om man tillkallar kiropraktiker med jämna mellanrum så kanske det som hela tiden åker på sned i kroppen för honom tillslut stannar där det ska "ligga".

Men tror iaf jag ska vänta till fram imot sommaren med röntgen eftersom han inte har ont i nuläget iaf. (har lite dålig ekonomi som studerande) :s
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

Okej, men om det skulle vara någonting fel på minisken. Det påvisas av röntgen? Isf borde hästen kanske klara sig om den inte behöver ansträngas =/ Vill ju så gärna att han ska få leva kvar. Han föddes ju trots allt hemma hos mig så hästen är som en bror för mig om man kan uttrycka det på det viset. Men skulle det visa sig på röntgen osv att han bara kan bli sämre så är det ju självklart att man ändå tar bort honom.
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

Jovisst kan ha leva med det, men han får inte ansträngas och man får vara extra noga med skoning o broddar o sådär...... o sedan så vet man ju inte säkert om hästen inte har ont av det, men det märker man väl
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

min häst hade samma symptom som de du förklarar. åkte till klinik och de "chansade" på att det var knäledsinflammation höger bak och sprutade denna. han blev sämre någon vecka efter besöket och pga flera missbedömningar på kliniken valde jag att följa mångas råd och åka till sven lindblom och han menade att grundproblemet satt i vänster fram och att det pga den skadan orsakat knäledsinflammation i BÅDA bakknän. hö fram var alltså det enda friska.. idag skoddes hästen och hovis hittade ett stort hål under skon i tån höger fram och sade att det var en trampskada som orsakat en hovböld som hästen haft en längre tid och var grundorsaken till snedbelastning och skador i alla de andra benen.. så nu har jag några hypoteser att fundera över:smirk:
hästen har efter 2 krassliga månader blivit bra efter besöket hos sven och vilket orsaken till hans besvär får jag nog aldrig veta, det vet nog bara hästen:crazy:
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

Okej :) du ger mig hopp iaf *berömmer* ^^, .. Jag var ju själv till honom å han sa att hästen var sned i hela baken + att en ryggkota ligger fel och att knäskadan troligen var orsaken till allting. Men han sade då att victory fick gå gratis eftersom han hade så mkt problem men att han inte hade ont i nuläget och troligen inte heller när han travar. Bara om han blir befallen att trava och trampa under sig och arbeta. Vad rekommenderar du att jag borde göra? Ska man våga låta honom vara som han är. Han rids inte nu. Tidigare skrittade jag honom ibland eftersom han itne har ont av att skritta när han inte anstränger sig. Men eftersom han blivit bättre sedan förra året å jag trodde det också berodde lite på att jag har skrittat honom i vinter. Kan han ha blivit bättre av det när det bara är skritt? För jag anser att han har blivit mkt rörligare
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

jag kan inte svara på hur du borde göra eftersom jag inte har kunskap nog om hästars fysik och inte sett eller känner hästen. sven har lång erfarenhet av hästar så jag skulle nog röntga hästen om han rekommenderat det. mitt tips är att inte lita på en veterinär utan höra mig för hos flera veterinärer och hästkunniga. det blir dyrt och i hästvärlden får man gå lite på rykten eftersom felbehandlingar och fel diagnoser inte innebär att man får pengarna tillbaka:(
eftersom det är du som känner hästen bäst så märker du om den rör sig annurlunda eller svarar bra på en behandling. jag brukar föra dagbok om hur hästen tränas och behandlas och hur den svarar på det, jättebra att kunna gå tillbaka och uppdatera sig och kul att ha som minne;) om han inte besväras av att skritta så skulle jag försöka promenera med honom så mycket som möjligt, innan jag fick klartecken att börja träna honom uppsuttet. jag rekommenderar även tömkörning, helst en instruktör som kan lära dig att få bästa resultat och kanske se svagheter hos hästen. tömkörning har hjälpt oss mycket! pm:a gärna mig och berätta om besöket hos sven mer detaljerat!
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

min vänninas halvblod (min hästs lillasyster) råkade ut för något i hagen när hon va 1 1/2 år. veterinären tror att hon gått omkull eller fått en fläkskada. hon har varit i både skara och i hbg. för utredningar, "hältan" vid böjprov "släcktes" först vid 3 bedövnings sprutan (punkten) i baknäet. röntgen och ultraljud har aldrig visat något, men hon är sprutad och behandlad vid flera tillfällen.

"problemet" hon haft har varit att det varit oehört svårt att få henne att fatta den ena galoppen och att hon haft dåligt påskjut periodvis samt att hon markerat i traven vid enstaka tillfällen, även varit ojämt musklad.

nu i sommras (hästen är 4 år nu) rekomenderade vår klinikveterinär att vi skulle låta den kiropraktor han samarbetar med behandla (inga "fel" hittade under utredningen igen) det är det bästa vi gjort. redan efter första behandlingen blev hästen mkt. bättre i gången och "problemen" med den ena galoppen försvann. hon behövde 2 behandlingar och vilket påskjut hon fått :love: har även blivit mkt. bättre i sin bjudning (hon har periodvis "tappat" bjudningen och blivit ovillig att jobba)


har även en bekant som hade ett jättefint halvblod, men den gick inte helt 100 rent jämt (unghäst) det visade sig efter röntgen att minisken saknades (född utan) :confused: dock fick dom så småningom bes. hästen ua. på klinik, vet inte hur det är möjligt, men nu är den iallafall såld :crazy:


Min gamla häst fick nio sprutor...in i benet..tyvärr lokaliserades aldrig skadan och jag tog bort henne i Oktober :cry:
Det är knepigt när de inte kan tala med oss......
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

vad tråkigt för dig :( :cry:
vad hade din pålle för symtom ?
min pålles lillasyster har fungerat utan problem nu sedan tidigt i sommras, inte heller visat något vid böjprov så kanske (förhoppningsvis) ska det vara bra nu. veterinären och kiropraktorn tror att hennes låsningar som hon förmodligen fått vid skadetillfället (eller pga. skadan) har gjort så att inflammationerna har återvänt i bakknäet efter varje gång knäet varit sprutat.
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

Han har varit halt ett bra tag efter att vi tog hem honom den 9dec förra året. Han blev med tiden bättre och jag började skritta honom och han fick bättre rörelser (dock ändast skritt) Ibland tyckte jag tom att han var helt haltfri i traven i hagen. Men har ändå bara skrittat honom på lång tygel. Nu efter att en kiropraktiker for och röck i hans ben för några månader sedan är han haltfri. dock ser han väldigt stel ut istället. Han tar kortare stel med bakbenen och vill itne riktigt sätta under sig. Han har även svårt att få upp hullet (men han är dock inte mager) .. Han ser väldigt kantig ut bak men fin ifrån sidan. Det sluttar liksom ifrån korset och han är itne riktigt så rund om baken som man skulle vilja. Han är levnadsglad och aer inte ut att ha ont i nuläget. Men har numera ställt av honom ifrån skritt (promenadturer) tills vidare. Utifall de ändå skulle ha någon negativ inverkan på honom som han inte visar i nuläget. Usch det är så svårt med skador på hästar.. Dom kan ju liksxom inte säga vart dom har ont =/ överväger att röntga honom senare i vår.
Tänkte vänta lite till eftersom han har trots allt blivt mkt bättre sedan förra året. Och det ser jag som positivt! =) :)
 
Sv: Häst med fel i bakknäet

"vår" kiropraktor behandlade 2 ggr. med en veckas mellanrum, först efter 2-a beh. fick hästen tillbaks sitt påskjut. kom "stelheten" tillbaks skulle vi boka tid igen, men peppar peppar, än är allt som det ska. är din pålle behandlad mer än en gång av kiropraktorn ?

"vår" kiropraktor behandlar iofs. inte alls om hästen inte är utredd av veterinär först.

mitt halvblod ådrog sig en hasledsgalla för ett tag sedan vid haglek som kommer och går, han har inte varit halt av den men ska in på kliniken och röntga i nästa vecka och ev. spruta hasen. det skulle gå på mellan 1000-1500 kr med både plåt och spruta. själv tycker jag att det är bättre att utreda så fort som möjligt så det inte blir mer komplikationer än nödvändigt.

hoppas ni kommer tillrätta med det, lycka till ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 270
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp