Häst rasat i vikt!

katja

Trådstartare
Min häst har börjat rasa i vikt, hullet från i sommar är borta. Nu går hon inte gå ner mer!
Hon vägrar äta mer hösilage, hon äter idag ca 10kg/dag. Får hon mer så ligger det bara utstrött i boxen.
Hon får även lite krubbskrammel och mineraler.
Lucern äter hon inte, har provat flertalet sorter. Det ligger kvar i krubban.
Hösilage är fint, ts 74% 7,3mj och 42smrp.
Hon skulle behöva äta mer, för att täcka sitt behov.
Hon är häst av fullblodstyp, lätt stressad med mycket nerver. Har inte lyckats hitta ett kraftfoder som funkar utan hon blir jobbig att hantera och mer stressig.

Hur ska man göra? Hade hon bara ätit mer hösilage hade det varit lättare.
Tips och hjälp önskas.
 
jag har haft ett svårfött fullblod, det funkade bra med tex Krafft rehab, krafft protein eller krafft groov eller det mycket dyrare (och svårare att få tag på) Dodson & horrell build up.
 
Min häst har börjat rasa i vikt, hullet från i sommar är borta. Nu går hon inte gå ner mer!
Hon vägrar äta mer hösilage, hon äter idag ca 10kg/dag. Får hon mer så ligger det bara utstrött i boxen.
Hon får även lite krubbskrammel och mineraler.
Lucern äter hon inte, har provat flertalet sorter. Det ligger kvar i krubban.
Hösilage är fint, ts 74% 7,3mj och 42smrp.
Hon skulle behöva äta mer, för att täcka sitt behov.
Hon är häst av fullblodstyp, lätt stressad med mycket nerver. Har inte lyckats hitta ett kraftfoder som funkar utan hon blir jobbig att hantera och mer stressig.

Hur ska man göra? Hade hon bara ätit mer hösilage hade det varit lättare.
Tips och hjälp önskas.

Betfiber, olja, linfröpellets etc?
Ev kanske betfiberna gör så att du kan få i hästen lucern med.

Är tänderna gjorda nyligen?
 
Ja, tänderna är ok.
Betfiber äter hon ej, och så fort det är lucern inblandat så vägrar hon äta.
Har provat kraft grov tidigare och detta gör henne stissig och svår.
Väldigt känslig för kraftfoder!
 
Ja, tänderna är ok.
Betfiber äter hon ej, och så fort det är lucern inblandat så vägrar hon äta.
Har provat kraft grov tidigare och detta gör henne stissig och svår.
Väldigt känslig för kraftfoder!
Har du testat att ge lusernstrå eller torra lusenpellets.
Sägs att grönpellets är lättare än lusern att få i kräsna hästar.

Har själv en som inte äter uppblöt mat och inget som innehåller melass:cautious:.
 
Om det börjat nu efter betet skulle jag först utesluta parasiter och magsår (utgår från att hon inte har diarre). Du skriver inte om du haft henne länge eller om hon är ny hos dig, om hon är i nytt stall etc.

Har hon ätit bra av hösilage tidigare? Skulle hö kanske fungera bättre?

Om hon är stressad och du kan hitta sätt att få henne att bli lugnare tror jag det finns en chans att hon också håller hullet bttre.
 
Ja, tänderna är ok.
Betfiber äter hon ej, och så fort det är lucern inblandat så vägrar hon äta.
Har provat kraft grov tidigare och detta gör henne stissig och svår.
Väldigt känslig för kraftfoder!
Se till att hon trivs med sin stallmiljö, flytta om så krävs. Älskade fullblod, de gör inte livet lätt för sig och påverkas av den minsta grej. Se till att hon får hagkompisar, boxgrannar och rutiner som hon trivs med.

Sedan är jag av åsikten att hästar inte blir piggare av mat, de blir slöa av näringsbrist. Blir du själv vild och galen av en rejäl middag och lite lördagsgodis? Ge henne den mat hon behöver, och om du inte klarar av att hantera henne då får du skaffa hjälp alternativt fundera på om du ska ha en enklare häst.

Däremot kan de bli både pigga och svårhanterade av stressiga stall.
 
@katja hur länge har du haft hästen?
Sen så ang grovfodret har du en kvot strax under 6. Väldigt många fullblod behöver betydligt högre kvot än 6.

Jag hade även analyserat varför hästen agerar stressat. Hur trivs den med sin uppstallningsmijö? Rutiner, hagar, hagvistelse, flock osv .
 
Vår gamla fullblodsvalack, med måttlig aptit, äter glatt och blir fin i kroppen av Hippo Grow Alfa. Han får förvisso lika delar Alfa och lusern, men det skulle funka bra med bara Alfa också.
Alfan brukar uppfattas som smaklig av hästarna. Det är små pellets som är lätta att peta i sig.
 
Om det börjat nu efter betet skulle jag först utesluta parasiter och magsår (utgår från att hon inte har diarre). Du skriver inte om du haft henne länge eller om hon är ny hos dig, om hon är i nytt stall etc.

Har hon ätit bra av hösilage tidigare? Skulle hö kanske fungera bättre?

Om hon är stressad och du kan hitta sätt att få henne att bli lugnare tror jag det finns en chans att hon också håller hullet bttre.
 
Jag har haft henne länge, men står i nytt stall. Hon är kollad för mask och avmaskad.
Rutinerna i nya stallet funkar inte bra för henne, och hon har bara en hagkompis.
Hon är extremt lättstressad och hon blir bara värre och värre. Så jag upplever att hon inte trivs.
Jag kommer flytta henne så fort jag hittar ett mer lämpligt stall, letar för fullt!

Hon får äta så mycket hon vill, men det blir inte tillräckligt.
Eftersom jag upplever henne ännu mer lättstressad när hon får mycket kraftfoder, så har jag försökt undvika det. Hon blir inte bara pigg utan stressad och lyssnar inte alls.
Hon har funkat bättre på spannmålsfritt foder.
 
Jag har haft henne länge, men står i nytt stall. Hon är kollad för mask och avmaskad.
Rutinerna i nya stallet funkar inte bra för henne, och hon har bara en hagkompis.
Hon är extremt lättstressad och hon blir bara värre och värre. Så jag upplever att hon inte trivs.
Jag kommer flytta henne så fort jag hittar ett mer lämpligt stall, letar för fullt!

Hon får äta så mycket hon vill, men det blir inte tillräckligt.
Eftersom jag upplever henne ännu mer lättstressad när hon får mycket kraftfoder, så har jag försökt undvika det. Hon blir inte bara pigg utan stressad och lyssnar inte alls.
Hon har funkat bättre på spannmålsfritt foder.

Som sagt, ditt grovfoder ligger lägre i värden än vad många fullblod behöver så säkert en anledning i kombo med det du sen redovisar att hon inte trivs med nuvarande stalllösning .
Bra att du letar nytt . Under tiden du letar nytt hade jag försökt ge ett rent proteintillskott som potatis eller soja . Kanske även lite olja . Då matar du inte på med massa extratillskott som ofta finns i färdigproducerade kraftfoder .

Potatis eller soja koncentrat brukar gå bra att få i hästarna om du blandar det med några nävar väldigt smaklig masch . Finns många märken på masch men samtliga brukar vara otroligt smakliga .
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Se om du kan få tag i gräspellets. Har upptäckt att hästar verkar tycka det är mycket godare än lusern och alfalfa.
 
Jag skulle även testa hästen för ppid.
Min ponny, nervös och stressad, samt magrade av snabbt för något år sedan visade sig ha detta.
Nu medicinerad, mycket lugnare och med en normal vikt.
Värt att kolla.
 
Magsår? Väldigt vanligt tyvärr och stress kan göra det värre. Hästen tar dessutom inte upp fodret lika bra. Kanske värt att kolla innan du börjar mixtra för mkt med fodret. Det är en lätt undersökning med gastroskopi, medicinen är tyvärr svindyr men magsår har god prognos.
 
Som snabblösning hade jag provat Hippo Alfa, den långsiktiga lösningen (flytta) har du redan satt igång.

Stressade fullblod rasar i vikt. Funkar inte stallmiljön blir det katastrof.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 069
Senast: Kalkon87
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 820
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp