Häst själv eller med kompis i hage?

Scata

Trådstartare
Jag har en fråga som jag är väldigt nyfiken på och undrar hur ser det ut i Buke-sverige?

Hur många hästar står det i "erat" stall där hästarna går en och en i hagarna?
Och hur många är det som går tillsammans med någon?
OM hästarna går en och en, vet ni varför? Finns det någon orsak (t.ex små hagar, skaderisk, elak eller annat)?

Jag har bara två hästar i mitt stall och dom går tillsammans.
Men grannen t.ex har många hästar (mer än 15 st) och där går vissa själv medans andra går tillsammans, dock aldrig mer än två tillsammans.
 
Vi har alla hästar ihop, just nu går "bara" 5 hästar i hagen.

Enligt min erfarenhet är det lättare med större flockar, för då blir inte en häst hackkyckling utan alla som vill hittar en eller flera bästisar och kan undvika de som de inte passar ihop med.
 
13 hästar i stallet jag står inackorderad:
3 hästar går i samma hage
Sto+ föl går i samma hage
1 häst går ensam för att dennes hagkompis såldes nyligen
1 häst går ensam för att den är EXTREMT matagressiv
2 hästar går ensamma för att ägaren tror att de kommer skada varanadra annars
1 häst går ensam för att ägaren är rädd om sin älskling
1 häst går ensam pga sjukhage
1 häst (min) går ensam pga kompisen avlivades nyligen
1 häst går ensam pga nyinflyttad.

Alla hästar har dock möjlighet till kontakt med andra hästar (enbart enkel tråd mellan hagarna), förutom hästen som är matagressiv. Denne är så extremt agressiv att när mattid närmar sig kastar hon sig åt alla håll och slår vilt med både fram och bakben.

Förhoppningsvis skall min släppas ihop med antingen hästen i sjukhage eller den nyinflyttade. Vill helst att min skall ha sällskap. Dock var 2016 väldigt 'omtumlande' för stallet då 4 hästar avlivats och 4 sålts. 3 nya hästar har flyttat in och ett föl har tillkommit.
 
Jag har mina två hemma, dom har alltid gått ihop, tills för några månader sen. Ponnyn måste ner i vikt helt enkelt. Tråkigt, då dom trivs jättebra ihop. Ridhästen har onödigt mycket energi över nu.. tycker att man inte ska ha hästar själv i hagen om man verkligen inte måste.
 
Har valackerna tillsammans i en hage och stona tillsammans i en annan hage. Förut gick alla tillsammans utan problem (hade inga "pissmärrar") men nu har vi fått ett sto som blir extremt brunstig att hon t.o.m backar mot valackerna :meh:
 
Jag har en fråga som jag är väldigt nyfiken på och undrar hur ser det ut i Buke-sverige?

Hur många hästar står det i "erat" stall där hästarna går en och en i hagarna?
Och hur många är det som går tillsammans med någon?
OM hästarna går en och en, vet ni varför? Finns det någon orsak (t.ex små hagar, skaderisk, elak eller annat)?

Jag har bara två hästar i mitt stall och dom går tillsammans.
Men grannen t.ex har många hästar (mer än 15 st) och där går vissa själv medans andra går tillsammans, dock aldrig mer än två tillsammans.


Min går i flock med fyra vallacker. Han funkar inte att ha själv, börja väva och blir uppjagad.

Vi har två stoflockar, och ytterligare två vallacker som går ihop men inte kan gå i den stora gruppen.

Övriga hästar står en och en. Ägarna vill ha det så.

Tycker att hästar ska gå ihop, de är sociala flockdjur, de behöver den mentala stimulansen och den fysiska närheten - att klia varandra, etc - för att må bra. Sedan vid sjukdom, eller om det finns någon häst som är extremt rädd/aggressiv/socialt inkompetent så visst.

Min erfarenhet säger att ensamhagarna vanligen beror på platsbrist, ren okunskap/bekvämlighet, eller extrem rädsla för skador.
 
Vi har fyra hästar i stallet, två ston och två valacker. De går två och två, minatti grabbar i en hage och stona i en annan.
 
I stallet där min står är hon den enda som står själv, resten går ihop ca 8-10 hästar. Den enda anledningen till att min går själv är på grund av att hon är konvalescent. Från och med mars får hon börja gå med kompisar men hon kommer få vänta lite till eftersom jag flyttar hem i april och då ska hon snart få flytta till ett annat stall (hon står uppstallad som konvalescent med full skötsel nu) så jag vill inte släppa ihop henne med flocken bara för att flytta kort därefter. Tror inte stallägare heller är särskilt sugen på ett ihopsläpp med de risker det innebär för en så kort tid
 
Har aldrig haft häst ensam i hage undantaget när de ett fåtal gånger varit skadade eller sjuka. Har oftast haft alla tillsammans, nån gång hade jag fyra hästar uppdelade i två par eftersom en blev mobbad.
Nu har jag bara två och de går ihop.
 
Vi har alla 10 valackarna (vi har inga ston) i en flock på vintern, sommartid får tyvärr @Tulip s fånghäst gå ensam i grushage men det är ju för hans egen skull.
Det funkar alldeles utmärkt och vi har sällan hagskador mer än småsår, ffa brodd-dito och då har de oftast orsakat dem själva.
 
18 hästar just nu hos oss . 5 valacker går tillsammans, 4 ston går tillsammans . Sen går två ston tillsammans i egen hage pga att den ena ständigt blir hackkyckling i större flock med skador . Ytterligare två valacker går bara de två tillsammans (en av dem är min) . Anledning att ingen av dessa två funkar optimalt i större flock, tillsammans funkar de underbart fint .

5 hästar går själva i lite mindre hagar brevid varandra . En är en svindyr som ägaren inte haft så länge och som inte gått i flock tidigare , en har varit skadad , och 3 är tillridnings/gästhästar stallägarna har hos sig.

Otroligt lugnt och harmoniskt i alla hagarna utifrån upplägget, och typ aldrig några hagrelaterade skador/problem :)

Vi ändrar inte hagkompisar/upplägg oavsett sommar eller vinterhagarna utan de permanenta hästarna i stallet går likadant då med sina vanliga kompisar.
 
Senast ändrad:
Har bara två hästar och den ena är extremt mataggressiv och det resulterar i djupa köttsår på den andra.

Den mataggressiva kan gå ihop med vissa hästar. Men, med vissa inte alls. Typiskt att just mina två hästar inte går ihop.
De har dock hudkontakt i stallet. Jag kan inte ens ha öppet mellan då han känner sig extremt hotad vid mattid.

Den ena är hingst och den mataggressiva är inte speciellt social med de hästar han kan gå med. Kliar inte, svansstår inte, har alltid minst 3 meter mellan, alltid.
 
Mina dräktiga ston går i flock med 7-8 ston i lite olika ålder.
Mitt ungsto går i stoflock med kanske 10-15 ston i olika ålder
Mina hingstar går i flock med 5 hingstar.
Min farbrorhäst går för tillfället ensam, han kommer gå med en kompis efter broddsäsongen - förra kompisen flyttade just
 
Vi har fyra hästar just nu, ett sto, en sexårig valack som varit kastrerad ett par månader och en treårig valack som varit kastrerad ett drygt halvår och en äldre valack. Just nu går de båda yngre ihop, den äldre valacken och stoet ihop. För inte så länge sedan hade vi tre, en hingst, ett sto och en valack. Då valde vi att låta stoet gå ensam.
 
Vi har 5 hästar i stallet. Alla går tillsammans. 2 ston och 3 valacker.
Ett av stona är mor till en av valackerna och det andra stoet.
Fungerar jättebra. Mycket pga en väldigt vettig ledarhäst. Han styr med järnhand (hov?) och låter ingen vara elak mot någon. Himla häftigt att se honom faktiskt.
Vi har alltid haft alla i samma flock utan problem. Tidigare hade vi även en shettis i samma hage men han gick bort för ett par år sedan pga ålder.
När vi har fått föl har dom gått med mamma i egen hage tillsammans med shettisen ett par veckor men sedan har dom fått gå in till dom andra.

Förutom sista fölet då stoet lurade oss totalt och fölade i hagen bland dom andra. :o
(Gick inte att ha stoet ensam ute då hon sprängde alla staket eller sprang så svetten sprutade om hon blev ensam)
Fölungen var framme och försökte dia på sin storebror (min snälla valack) och ledarhästen såg till att ingen annan än han och mamman fick komma nära tills vi hann fånga in dem.
 
Tycker det beror på helt vad man har för hagar, vilken typ av hästar det är osv! Har nästan aldrig varit med om två olika stall som har exakt samma rutiner! I ett stall fanns det inte jättemkt mark så de flesta hästarna gick 1 och 1 för att hagarna inte var så stora, min häst gick ibland med andra hästar, sånna som inte kunde stå själva typ. I ett annat stall fanns mycket mark uppdelat i kanske 5-6 hagar på 15 box, gick mellan 2-4 hästar i varje hage. Då försökte man anpassa så att individer som passade ihop gick med varandra, både vad gällande foder, lek, ålder osv! När jag hyrde hus och del av stall så gjorde vi olika (va max fyra hästar i stallet) beroende på vad det stod för hästar i stallet och vilka behov hästarna hade. Tycker det är svårt att säga "såhär ska det vara", utan man får se till vad man har :)
 
I det stallet där jag står uppstallad finns det 18 ridskolehästar, de går i tre olika flock-hagar, om någon skadar sig får de gå ensamma i en mindre hage.
Det är 10 privata hästar, tre av dom går själva, snart bara två.
De som går själva har berott på att hagkompisen som de fick inte funkat eller så har de flyttat från stallet. Min häst förlorar sin hagkompis snart och ska då provas att släppas ihop med en av dom ensamma hästarna.
En häst vet jag att ägaren troligen vill ha själv, för denne är osäker på hanteringen av andras hästar, en som ridit förr men som är lite ringrostig.
Sen finns det en en-hästarshage med för tävlingshästar.
Så ser det ut hos oss.
 
25 hästar varav 4 går ensamma och övriga mellan 2-10 per hage.
De som går själva gör det på grund av att ägarna är rädda för skador.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp