Häst själv eller med kompis i hage?

Stona går tillsammans (två stycken), tre valacker går i egna hagar, en släpps nog ihop med stona efter broddsäsongen. Dom två andra får gå ensamma pga att dom är matelaka..
En hingst och en valack går på lösdrift tillsammans.
 
Tack alla för svar :bow:
Intressant läsning! Alla hästar fungerar inte tillsammans, det kan jag förstå. Och att alla lösningar är utefter de förutsättningar man har och ingen häst verkar lida av det ;)

Jag har haft mina damer på sto-beten och under flera år så kom det ett sto som aldrig "bondade" med någon annan häst, det tycker jag är intressant. Det gick ju fler ston som kom "själv" men dom hittade alltid en kompis. Undrar varför vissa är så :confused: Det är ju inte så man tänker ett flockdjur, men det finns alltid undantag.
 
När min gammelponny gick bort 2013 föredrog jag att ha min kvarvarande ponny ensam. Det är en riktigt ilsken sak som visar väldigt tydligt när hon inte gillar någon eller inte trivs. Hon tål dessutom inte hösilage och kan inte gå på fri tillgång = borde helst gå med andra ponnyer och har svårt för att gå med stora hästar.

Nu går hon tillsammans med min shettis och det fungerar bra. Han behöver om möjligt ännu mindre mat än henne, hon får bestämma och det är bara de två. Det funkar kanon. Men att ha henne tillsammans med en stor häst hade fortfarande varit nästintill omöjligt.
 
Våra går två och två eller fler per hage. Jag har helst inte hästar ensamma. Tycker man att det är en stor skaderisk att ha hästarna tilsammans så har man inte rätt sammansättning av individer.
Undantag finns givetvis och individens välmående måste gå före människans idéer och bekvämlighet.
 
Våra går två och två eller fler per hage. Jag har helst inte hästar ensamma. Tycker man att det är en stor skaderisk att ha hästarna tilsammans så har man inte rätt sammansättning av individer.
Undantag finns givetvis och individens välmående måste gå före människans idéer och bekvämlighet.

Det tycker jag är en bra inställning, att man inte hittat rätt sammanställning. Det vore betydligt bättre om man tänkte så.
Givetvis fungerar det inte ändå alla gånger ändå. Har man bara ett begränsat antal hästar så är det ju himla svårt och har man en som inte går ihop med majoriteten/alla hästar så får man bita i det sura äpplet. :(
 
Min går själv för att han leker ihjäl kompisen om han bara går med en, stona betäcker han. Drömmen skulle vara en större flock med bara valacker, ca 10 st. Men han har gått själv de senaste 3 åren så vet inte hur det hade gått. Han älskar andra hästar och sparkas aldrig, men börjar hugga och bita rejält om kompisen inte leker med honom eller kliar tillbaka. Har blivit rejäla hål i andras hästar. Just nu står han på ett ridgymnasium där hälften går ensamma och andra hälften i par, ingen aning varför då han är på foder.
 
Har aldrig hästar ensamma om det inte är av medicinska skäl eller handlar om en hingst som inte är van vid att gå med andra hingstar/valacker eller ston.
 
Våra tre går tillsammans. För mig finns inget alternativ förutom vid skada eller sjukdom.

Jag tycker det är djurplågeri att ha hästar ensamma mer än som tillfällig lösning. Är hästen så psykiskt skadad att man inte lyckas ha den tillsammans med någon så har jag extremt svårt att se hur det kan vara försvarbart att dölja symptomen och fortsätta ha den själv. I min värld är det ett mycket (!) sjukt djur. Oftast är det ju dock bara våran egen brist på att anpassa oss efter hästen som satt reglerna (vilket är ännu sjukare, största prion när man äger ett flockdjur är i mina ögon att tillgodose se DET behovet först).

Vi har två, jag har en egen o en inackorderad. De går självklart tillsammans.
 
Jag tycker det är djurplågeri att ha hästar ensamma mer än som tillfällig lösning. Är hästen så psykiskt skadad att man inte lyckas ha den tillsammans med någon så har jag extremt svårt att se hur det kan vara försvarbart att dölja symptomen och fortsätta ha den själv. I min värld är det ett mycket (!) sjukt djur. Oftast är det ju dock bara våran egen brist på att anpassa oss efter hästen som satt reglerna (vilket är ännu sjukare, största prion när man äger ett flockdjur är i mina ögon att tillgodose se DET behovet först).

Vi har två, jag har en egen o en inackorderad. De går självklart tillsammans.

Det behöver inte vara så att hästen är ett "mycket (!) sjukt djur".

Det kan vara så enkelt som i mitt fall att hästen inte KAN äta så mycket som den borde göra för att inte bli mataggressiv och den andra inte backar av när han gör utfall.
De skulle garaterat kunna gå på bete tillsammans men det går inte eftersom de båda är för lättfödda.
De kan båda gå med andra men inte varandra. Jag tycker inte det är frågan om en sjuk häst utan har mer med personkemi och resursförvar att göra.

Men, visst har du rätt att just detta kan jag inte individanpassa. Antingen blir de för feta och får fång men kan gå tillsammans eller så får de mat anpassat för individen och får gå i hagarna bredvid varandra.
Ser inte heller att lösningen i detta fall skulle vara att skaffa två hästar till så de båda kan få sällskap.
Men kanske är det sådant som händer när folk börjar samla på sig hästar och sedan inte har råd att ha dem?
 
Det behöver inte vara så att hästen är ett "mycket (!) sjukt djur".

Det kan vara så enkelt som i mitt fall att hästen inte KAN äta så mycket som den borde göra för att inte bli mataggressiv och den andra inte backar av när han gör utfall.
De skulle garaterat kunna gå på bete tillsammans men det går inte eftersom de båda är för lättfödda.
De kan båda gå med andra men inte varandra. Jag tycker inte det är frågan om en sjuk häst utan har mer med personkemi och resursförvar att göra.

Men, visst har du rätt att just detta kan jag inte individanpassa. Antingen blir de för feta och får fång men kan gå tillsammans eller så får de mat anpassat för individen och får gå i hagarna bredvid varandra.
Ser inte heller att lösningen i detta fall skulle vara att skaffa två hästar till så de båda kan få sällskap.
Men kanske är det sådant som händer när folk börjar samla på sig hästar och sedan inte har råd att ha dem?

Sant. Men vem vet vad hästen lider mest av? Vi vet hyfsat lätt när hästen lider av div fysiska åkommor. Men så länge hästen inte fysiskt visar att den lider av att vara ensam, vad vet vi då egentligen om hur den mår? Det är för mig en för obesvarad fråga för att skilja ett flockdjur från sin flock kort sagt.
 
Sant. Men vem vet vad hästen lider mest av? Vi vet hyfsat lätt när hästen lider av div fysiska åkommor. Men så länge hästen inte fysiskt visar att den lider av att vara ensam, vad vet vi då egentligen om hur den mår? Det är för mig en för obesvarad fråga för att skilja ett flockdjur från sin flock kort sagt.
Vi har alla våra hästar med sällskap utom en.Han låter inte kompisarna vara.Det sista sällskapet gav han rivmärken på ryggen efter broddarna då nu får han gå ensam.Han motioneras mycket , har kompisar i hagar brevid men är en liten Adhd hästSå hans hagkompisar lider fysiskt faktiskt
 
Hej!

Min pålla går med en kompis, utom om det blir bete, då kan det bli två. Hon bryr sig inte särskilt mycket om att ha sällskap - har inte världens bästa sociala förmåga och blir lätt mobbad.

Sambons store brune har också en kompis. Blev mobbad även han så han fick byta hage för att slippa komma in trasig varje dag. Just nu går han själv eftersom hagkompisen skadat sig. Han lånar min pållas hagkompis varannan dag, för han blev jättedeprimerad när han inte hade nån att busa med. Han älskar andra hästar och vill gärna vara med dom.

Vi har inga hästar som går själva där jag står (utom om de är skadade). De är typ 2 st i varje hage utom stora hagen där de ska vara 4.

Min gick själv några år, varje gång jag testade med annan häst blev hon skadad och efter 4 år med skador orkade jag inte chansa mer. Sen hittade vi hennes hagkompis och nu har hon nästan blivit som en riktig häst.

/Lavinia, som alltid försöker anpassa så hästarna får det bra.
 
I min erf av hästar som går själva (och även när de går ett par/några stycken i olika hagar så när man har hagarna angränsade till varandra dvs tex 6 hagar löper brevid varandra med hästar uppdelade i dem , så känner sig hästarna och betraktar sig som en flock ändå . Tex väljer de att vila brevid varandra i hagarna och kommunicerar oavsett hagarna ...
vi hade våra sommarhagar i många år som sammanstrålade som i en "strut" ner mot grindarna fast några av hagarna slutade betydligt längre bort än andra hagars grindar ( typ 50 m) .
Samtliga hästar valde då att vila och sova där hagarna sammanstrålade som närmast varandra .

Endast 2 hästar på en gård blir inte representativt i det att dels är inte 2 hästar en "flock" dvs det är inte naturligt att bara vara 2 individer , och dels så med bara två individer blir det väldigt konstlat utifrån hästarnas grundläggande flockbehov , att bara ha en enda individ att interagera med.
Man märker det bla. ofta på hur otroligt beroende vissa som bara är två blir av varandra, även när de inte alltid för den skull är optimala som sällskap/ kompisar till varandra .
 
Senast ändrad:
Ca 15 hästar, går från 1-4 hästar/hage. Upplever precis som @mackan att de umgås och har flockkänsla över staketet. Mina och deras hagkompisar t.ex. är bra kompisar med de två i grannhagen och "hänger" tillsammans i bortersta hörnet. Två av de som går ensamma ser man att de umgås mycket de också.
 
Det är väl tom visat att så är fallet? Att de har flockkänsla över staketet. Självklart kan man se det som en förmildrande omständighet att skilja flockdjur åt med staket om man så vill.
 
Det är väl tom visat att så är fallet? Att de har flockkänsla över staketet. Självklart kan man se det som en förmildrande omständighet att skilja flockdjur åt med staket om man så vill.

Ja det är "bevisat" så tillvida att det finns studier på det ja .
Min inflik i sammanhanget var mest för att påminna om att allt inte är så svart eller vitt. I min syn skulle man tex kunna tycka att det är mer naturligt för dem att gå flera individer i angränsande hagar för just flockkänsla, än att ha 2 individer och inga andra . Som sagt - allt är sällan svart eller vitt .
 
I mitt stall står det 17 hästar. De går tillsammans i hagar med mellan två och fyra hästar i varje, ingen blandgrupp utan bara ston eller valacker tillsammans. De som står själva (3 st just nu) är eller har precis varit skadade.
 
10 hästar som går parvis i fem olika hagar. Ston/valacker går blandat om det fungerar för de individerna.
De går ensamma vid skada (om kompisen går i sjukhage eller har boxvila). En är fångkänslig och går därför själv i magrare hage under sommaren, hans kompis brukar då få bli tredje hjulet i en av de större hagarna.

I de fall vi har hästar som går ensamma permanent har detta berott på skaderisken. Hästarna går alltid själva första tiden efter ankomst hos oss av acklimatiserings och smitto-skäl. Ibland har man känt att just den hästen verkar må bra utan sällskap och dels kanske att inget utav hagparen känns passande för just den individen. Vi har dessutom bara tävlinghästar så det känns som om man nöjer sig ganska snabbt med att ha hästen själv, man gör ingen extra anstränging för att tvinga in den i en annan hage så länge hästen mår bra och presterar som den bör.

Alla hästar hos oss klarar av att gå själva eller bli lämnade själva i sin hage medan kompisen rids t.ex.
 
Vi har 25 hästar i inackorderingsstall. Hästarna går 2-4 i varje hage, vinterhagarna är 2-3 hektar. Med något undantag uppdelat mellan ston och valacker. Vi har utfodringsförbud i hagarna.

Vi tar inte in hyresgäster som vill ha hästarna gående ensamma, och vi tar bara in hästar som har gått i flock förut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 404
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp