Häst själv eller med kompis i hage?

7 hästar i vårt stall.
Mina två ponnyer går ihop i en hage
Min stora går med en annan stor häst i en hage.
Alla dessa fyra kan gå i samma hage om vi skulle vilja det och det gör dom då och då. Vi har delat dem storleksmässigt endast för att få rätt mängd foder till alla hästarna.

De övriga tre hästarna går ihop i en hage (dom tre har samma ägare)
 
På min gård bor det 16 hästar. Jag har en stolösdrift, en hingstlösdrift (hingstar född 2016) och en valack/hingstlösdrift (varierande åldrar). Tre inackorderade box-hästar som går var för sig. Två av dem pga att de är konv. efter skador och den tredje för att det inte finns någon fjärde.
Är iof inte någon fan av att hästar går själva men om vet. säger att de ska gå själva tills de är helt friska ja då gör man ju som vet. säger.
 
Har 11 hästar.
i en hage går 4 och i en hage går 7.
dom går ensamma när stona just fått föl och ska knyta an till fölet.
sen går dom tillbaka till sin flock.. Även vid skador som kräver att dom går ensamma.
 
Vi har 7 hästar i stallet delat på 3 hagar av olika anledningar. Bla en häst om var hingst länge och har svårt för andra hästar ( han går med min :D) En häst med ledproblem som inte ska röra sig så mkt och en häst som inte vill vara själv så mkt.
Hage 1, långsmal hage som inte inbjuder till galopp- högre farter, 1 häst, 1 ponny
Hage 2, normal vinterhage, lite träd, en brant ner till andra delen platt mark, 2 hästar
Hage 3, samma som ovan men med större ytor, 1 häst, 2 ponnier
 
Vi har tre ston här hemma och de går tillsammans. De är islandshästar och vana att gå i stora flockar.
 
Min går själv för att han leker ihjäl kompisen om han bara går med en, stona betäcker han. Drömmen skulle vara en större flock med bara valacker, ca 10 st. Men han har gått själv de senaste 3 åren så vet inte hur det hade gått. Han älskar andra hästar och sparkas aldrig, men börjar hugga och bita rejält om kompisen inte leker med honom eller kliar tillbaka. Har blivit rejäla hål i andras hästar. Just nu står han på ett ridgymnasium där hälften går ensamma och andra hälften i par, ingen aning varför då han är på foder.

Jag hade iof utifrån beskrivningen aldrig tyckt att en "flock" på så många som 10 valacker varit svaret .
Trots allt fokus folk har på att hästar ska gå i flock osv för att må bra, så blir det ändå fel ibland tycker jag .
En naturlig hästflock tex är sällan 10 stycken och mer .

Det kan bli svårt att hålla symbios om flockarna blir större än 7-8 hästar i moderna förhållanden med inackorderingar som kommer och går dvs med jämna mellanrum är det nya individer och individer som försvinner .

Ytorna folk väljer ha sina hästar på fö är ett problem ytterligare när man samtidigt hänvisar till "naturligt beteede" .

Jag tycker det fö låter mer som att din valack tyvärr aldrig lyckats bli kombinerad med en lämplig individ som hagkompis .
En lämplig kompis /kompisar om de bara går två- tre i hagen hade aldrig tolererat beteendet du beskriver med bitskador osv kommit "till skada" .
 
Senast ändrad:
Vi har en stoflock på sju-åtta individer varav ca fem vuxna, vid skada har ser vi till att den skadade får gå med en lugn kompis men snabbt ut i flock när det är möjligt. Bråkiga individer får gå med juste fostrande kompis en period för att sedan släppas tillbaka. Funkar fint :)
 
Jag hade iof utifrån beskrivningen aldrig tyckt att en "flock" på så många som 10 valacker varit svaret .
Trots allt fokus folk har på att hästar ska gå i flock osv för att må bra, så blir det ändå fel ibland tycker jag .
En naturlig hästflock tex är sällan 10 stycken och mer .

Det kan bli svårt att hålla symbios om flockarna blir större än 7-8 hästar i moderna förhållanden med inackorderingar som kommer och går dvs med jämna mellanrum är det nya individer och individer som försvinner .

Ytorna folk väljer ha sina hästar på fö är ett problem ytterligare när man samtidigt hänvisar till "naturligt beteede" .

Jag tycker det fö låter mer som att din valack tyvärr aldrig lyckats bli kombinerad med en lämplig individ som hagkompis .
En lämplig kompis /kompisar om de bara går två- tre i hagen hade aldrig tolererat beteendet du beskriver med bitskador osv kommit "till skada" .

Han har bara accepterat en valack som ledare under vår tid ihop och den vågade han inte lyfta ett ögonbryn mot, men detta var också innan han tog över den flocken efter att valacken fick avlivas(detta var en blandflock som varit väldigt balanserad och de gick på 15 hektar). Så tror att han blev rätt övermodig efter detta. Han har efter detta släppts med starka individer som tidigare varit höga i rang, men som han sen nött ner eller så har den andra valacken slitit sönder alla hans täcken och tryckt upp honom i ett hörn, ytterligare en skaderisk.

Han älskar andra hästar som sagt men efter ett tag så "klickar" det och med stona så jagar han dem i ett vansinnigt tempo, till den grad att ett sto skrek/gnäggade i farten och vi fick slänga grimmor m.m efter honom för att han skulle bryta sitt beteende.
Jag hade inget annat önskat än att han hade fått ha en kompis i hagen men visa mig den hästägaren som är villig att ta den risken?
 
Vi har 25 hästar i inackorderingsstall. Hästarna går 2-4 i varje hage, vinterhagarna är 2-3 hektar. Med något undantag uppdelat mellan ston och valacker. Vi har utfodringsförbud i hagarna.

Vi tar inte in hyresgäster som vill ha hästarna gående ensamma, och vi tar bara in hästar som har gått i flock förut.

Blev lite nyfiken, utfodringsförbud? Betyder det att de inte får hö i hagarna?
 
Blev lite nyfiken, utfodringsförbud? Betyder det att de inte får hö i hagarna?

Stämmer. De är ute sju timmar under den delen av säsongen då det inte är betestillväxt och har alltså 17 timmar på sig att mumsa hösilage och halm i sina boxar.

Det är alltså gräshagar det rör sig om, så de betar så länge det inte är tjockt med snö. Sjukhagehästarna i gruspaddock får förstås lunch.
 
Jag har tre egna och sen lite tillsyn av förra årets föl som är såld.
Två av stona går ihop med resten utan problem. Där är en flock på 5 avelsston. Den tredje (tysk import och gammal tävlingsstallshäst) skulle också ha gått i samma flock som dem men efter att hon och ungstoet rök ihop som tusan i vintras med ligamentskada på tysken som följd så får hon hädanefter gå ensam i en hage bredvid de andra och verkar helt nöjd med detta.
Jag tycker av princip att hästar ska gå ihop men jag är inte beredd att riskera deras liv och hälsa för det.
Fölen går i flock sen dag 1, och fortsätter med det efter avvänjning där de får gå med jämnåriga fram till inridning så länge de är i min omvårdnad. Tysken räknar jag som ett undantag, mina egna uppfödningar ska erbjudas ett så naturligt hästliv som möjligt.
 
6 hästar just nu. 4 valacker och 2 ston.
Min ena tävlingshäst är väldigt skadebenägen och går själv eller tillsammans med mitt gamla sto. Annars håller vi hästarna två och två i så hög utsträckning det går. Tycker de flesta hästar blir gladare och mer harmoniska med sällskap!
 
Jag hade iof utifrån beskrivningen aldrig tyckt att en "flock" på så många som 10 valacker varit svaret .
Trots allt fokus folk har på att hästar ska gå i flock osv för att må bra, så blir det ändå fel ibland tycker jag .
En naturlig hästflock tex är sällan 10 stycken och mer .

Det kan bli svårt att hålla symbios om flockarna blir större än 7-8 hästar i moderna förhållanden med inackorderingar som kommer och går dvs med jämna mellanrum är det nya individer och individer som försvinner .

Ytorna folk väljer ha sina hästar på fö är ett problem ytterligare när man samtidigt hänvisar till "naturligt beteede" .

Jag tycker det fö låter mer som att din valack tyvärr aldrig lyckats bli kombinerad med en lämplig individ som hagkompis .
En lämplig kompis /kompisar om de bara går två- tre i hagen hade aldrig tolererat beteendet du beskriver med bitskador osv kommit "till skada" .
Har ingen erfarenhet av uthyrnings stall med så många som +10 i en hage med från ridskola och uppfödare och det jag märkt då är att det bildas flera flockar i hagen i stället för en, inga problem.
 
Vi har 10 hästar i stallet och just nu går alla själva. Egentligen vet jag inte varför, hagarna är väldigt stora men antar att ägarna till stallet inte orkar hålla på med det. En del hästar kan inte gå med annan häst pga antingen aldrig gjort det och 2 är för intensiva enligt ägarna. Min ponny får mer än gärna gå ihop med nån mer men just nu finns ingen häst som skulle passa. Jag vill inte ta det ifrån honom, att han inte ska få träffa en häst och umgås med andra hästar men som sagt, just nu går det inte.
 
Min häst går själv i väntan på lämpligt sällskap. Jag kan inte ha henne med hästar som gör henne illa, men vi har tomma boxar i stallet så jag hoppas att någon kan gå med henne! På sommaren tar vi hit ponnyer på sommarbete så då får hon sällskap i alla fall.
 
Har ingen erfarenhet av uthyrnings stall med så många som +10 i en hage med från ridskola och uppfödare och det jag märkt då är att det bildas flera flockar i hagen i stället för en, inga problem.

Ja det finns även några jättebra studier på det , dvs när "flocken" blir någonstans över 6-7 så bildar hästarna mindre flockar. Större konstellationer så klarar de inte riktigt att upprätthålla relationer /rang etc men löser det själva med att gruppera sig .

Självklart blir detta inte alltid hållbart eller fungerande beroende på hur de hålls som "tamhästar" .
Många har som sagt för liten yta .
 
Vi har 10 hästar i stallet och just nu går alla själva. Egentligen vet jag inte varför, hagarna är väldigt stora men antar att ägarna till stallet inte orkar hålla på med det. En del hästar kan inte gå med annan häst pga antingen aldrig gjort det och 2 är för intensiva enligt ägarna. Min ponny får mer än gärna gå ihop med nån mer men just nu finns ingen häst som skulle passa. Jag vill inte ta det ifrån honom, att han inte ska få träffa en häst och umgås med andra hästar men som sagt, just nu går det inte.

10 hästar som enligt stallets upplägg på rutin går ensamma i stora hagar känns helt absurt .
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 232
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 045
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp