Häst själv eller med kompis i hage?

I mitt nuvarande stall finns fyra hästar, två går ensamma och två går ihop.
En går ensam för att kompisen avlivats och hon är rätt mycket "på" och vill leka för att i nästa stund lacka ur så därför går hon inte med någon av de andra. Enda stoet.
En går ensam för att han är relativt nyinflyttad och en ganska orolig själ.
De andra två (min och en annan) går ihop och funkar faktiskt bra. Min häst kan markera hårt mot andra, men kompisen låter honom hållas och går undan så min kan vara nöjd. När kompisen stod i egen hage när han var nyinflyttad smet han in till min häst för han blev skrämd av en av de andra, hela tiden. Så de fick gå tillsammans helt enkelt och trivs bra med det. Den valack som går själv ska släppas ihop med min och den andra lite längre fram är planen.
 
Jaha? Vad menar du med det? Vad tycker du att jag ska göra åt saken? Vi äger inte stallet.

Jag har inte haft någon åsikt om att du ska göra något åt det. Jag har kommenterat att jag anser det helt absurt .

Du verkar ju själv inte överförtjust heller så din reaktion på min kommentar fattar jag öht inte.
 
Stall pa 8 hastar och ponnisar, gar max 3 tillsammans da vi har sma hagar, sa kommer de inte bra overrens sa funkar det inte. Manga gar darfor ocksa sjalva. Nar de gar pa bete i stora hagar gar dock alla tillsammans.
 
Jag har en fråga som jag är väldigt nyfiken på och undrar hur ser det ut i Buke-sverige?

Hur många hästar står det i "erat" stall där hästarna går en och en i hagarna?
Och hur många är det som går tillsammans med någon?
OM hästarna går en och en, vet ni varför? Finns det någon orsak (t.ex små hagar, skaderisk, elak eller annat)?

Jag har bara två hästar i mitt stall och dom går tillsammans.
Men grannen t.ex har många hästar (mer än 15 st) och där går vissa själv medans andra går tillsammans, dock aldrig mer än två tillsammans.

Vi har över 100 islandshästar på gården.
Två går ensamma just nu pga skador (sjukhage).
En träningshäst går ensam pga ägaren vill det pga skaderisk.
Resten går tillsammans. Några små hagar med 2-4st, träningshästar som är här kortare perioder.
De hästar som bor permanent går i stora flockar ca 15-20 individer.

Äger själv 4 hästar. 3ston som går i sto-flocken. Just nu ca 15st (några ska ha föl och flyttat ut till sto+föl-flocken) och en 4årig hingst som går i unghästflocken, idag är de 16st med ålder 1-5år.
 
Vi har 9 hästar i stallet just nu och dom går 2och två i vinterhagarna och i sto/valack-grupper i dom stora sommarhagarna. Upplever att det är en bra lösning och att det skapar en vettig ordning bland hästarna.
 
4 st vi har dem nu i samma hage men ha de bakskor och är i träning har vi oftas de ensamma i hagarna för skaderisken. har fått för mig att många hästar bruka gilla att gå i par.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 228
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 469
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp