Häst som backar

Hejzzann

Trådstartare
Hej!
Jag har en islandshäst på 12 år som jag tyvärr i dagsläget ej kan rida ut på. Så fort hon inte vill mer så börjar hon backa, ut på åkrar, in i träd och granar, ner i diken osv, överallt helt enkelt. Det funkar inte att länga tygeln och mana på henne då hon endast backar fortare då, inte heller spö fungerar. Jag berömmer självklart när hon väl går fram men hon stannar ändå och fortsätter backa. Ibland får jag helt enkelt vända och gå in till paddocken då det inte går..

Jag skulle alltså behöva lite tips för hur jag får fram henne. I nu läget kan jag ej rida ut på henne alls men det är något jag självklart vill göra.

Tack för svar!
 
När min häst började så, så tog jag en period på någon vecka då jag promenerade med honom istället för att sitta på. När jag väl satt upp sedan och red ut så var problemet borta. Kan självklart inte garantera att det fungerar för dig, men kan vara värt att prova. För oss fungerade det i alla fall. Lycka till!
 
Hej!
Jag har en islandshäst på 12 år som jag tyvärr i dagsläget ej kan rida ut på. Så fort hon inte vill mer så börjar hon backa, ut på åkrar, in i träd och granar, ner i diken osv, överallt helt enkelt. Det funkar inte att länga tygeln och mana på henne då hon endast backar fortare då, inte heller spö fungerar. Jag berömmer självklart när hon väl går fram men hon stannar ändå och fortsätter backa. Ibland får jag helt enkelt vända och gå in till paddocken då det inte går..

Jag skulle alltså behöva lite tips för hur jag får fram henne. I nu läget kan jag ej rida ut på henne alls men det är något jag självklart vill göra.

Tack för svar!

Gör hon samma sak med sällskap?
 
Hade samma problem med min häst. Det som tillslut hjälpte mig var att det kom väldigt mycket snö den vintern så de höga snövallarna agerade som fyllda bowlingrännor :angel:

Han kan fortfarande backa ibland och då brukar det vara bra att ha med någon gående person som kan "ingripa" och hjälpa till att leda fram honom. Det kan vara värt att testa.

Du kan också prova att leda eller tömköra :)
 
Står hästen still innan den börjar backa? Isf hade jag väntat ut den, den får inte stå och filosofera eller beta, utan ska stå på tygeln. Och så fort hästen slappnar av och gör den minsta lilla ansatsen till att tänka framåt så är det FRAM som gäller, gärna i trav. Utrusta dig med tålamod :p

Om hästen plötsligt bara lägger i backen från skritt hade jag gjort som @_Zacke_ , då får hästen backa men åt det håll dom jag bestämmer.
 
Jag hade en sån ponny en gång. Lösningen blev att när hon la i backen så fick hon baske mig backa också. Långt och åt det håll hon inte ville gå. Sen var problemet borta.
Så har jag också alltid gjort. Vänt hästen och backat. Långt. Sen, efter ett tag erbjuda den att gå framåt istället. Duger det inte då backar man igen. Det roliga med att backa brukar försvinna rätt fort då.
 
Problemet är typ det mest frekventa folk frågar om hästhanteringsmässigt på sociala media har jag konstaterat genom alla decennier . Så TS : du bör kunna hitta hundratals liknande trådar med tips om du vill söka på buke också gissar jag :)

Jag själv tror inte på metoden att straffbacka hästen. Inte heller på snurrandet. Man förstärker bara hästens obehag med våld och negativitet för den i situationen.

Jag har aldrig använt mig av dessa metoder men fått fina hästar ändå av såna som ”idiotbackat” första tiden man fått hem dom, som lär sig att gå fram precis överallt i alla lägen.

Jag använder positiv förstärkning . Om hästen börjar backa så ta inte strid (även om du givetvis måste skänkla på den av självbevarelsedrift om ni håller på att rasa ner i ett dike eller in i en taggtråd.)
Det kommer komma ett läge där hästen, ur det, om du använder dina hjälper rätt utifrån syftet, ändå står still och inte backar. Även om den inte går framåt.

Låt den stå där stilla. Inget skänklande framåt i det läget. Bara om den går bakåt . Om den då står stilla igen så släpp trycket och låt den stå.
Den kommer efter ett tag att tänka mera framåt igen och vilja gå framåt. Låt den då göra det och lägg på hjälpen mjukt.
När den stannar upprepa. Backar den- upprepa enl ovan.

I min erf lär de sig superfort och blir trevliga och trygga !
A och O med denna teknik är att ALDRIG i ”akutstadiet gällande omprogrammering” av hästen själv ha bråttom/vara stressad/ha en tid att passa osv.
Jag har skämtat många gånger ang detta med folk som frågat om denna teknik och sagt att ”var beredd på att ta med en mental bok att läsa, samt lyssna på fågelsången”, när du första gångerna kan få räkna med att stå därute på stigarna någonstans en ”stund” .
 
Senast ändrad:
Jag hade en sån ponny en gång. Lösningen blev att när hon la i backen så fick hon baske mig backa också. Långt och åt det håll hon inte ville gå. Sen var problemet borta.

Så gjorde jag också. Till slut ledsnade hästen och ville fram istället!
 
Problemet är typ det mest frekventa folk frågar om hästhanteringsmässigt på sociala media har jag konstaterat genom alla decennier . Så TS : du bör kunna hitta hundratals liknande trådar med tips om du vill söka på buke också gissar jag :)

Jag själv tror inte på metoden att straffbacka hästen. Inte heller på snurrandet. Man förstärker bara hästens obehag med våld och negativitet för den i situationen.

Jag har aldrig använt mig av dessa metoder men fått fina hästar ändå av såna som ”idiotbackat” första tiden man fått hem dom, som lär sig att gå fram precis överallt i alla lägen.

Jag använder positiv förstärkning . Om hästen börjar backa så ta inte strid (även om du givetvis måste skänkla på den av självbevarelsedrift om ni håller på att rasa ner i ett dike eller in i en taggtråd.)
Det kommer komma ett läge där hästen, ur det, om du använder dina hjälper rätt utifrån syftet, ändå står still och inte backar. Även om den inte går framåt.

Låt den stå där stilla. Inget skänklande framåt i det läget. Bara om den går bakåt . Om den då står stilla igen så släpp trycket och låt den stå.
Den kommer efter ett tag att tänka mera framåt igen och vilja gå framåt. Låt den då göra det och lägg på hjälpen mjukt.
När den stannar upprepa. Backar den- upprepa enl ovan.

I min erf lär de sig superfort och blir trevliga och trygga !
A och O med denna teknik är att ALDRIG i ”akutstadiet gällande omprogrammering” av hästen själv ha bråttom/vara stressad/ha en tid att passa osv.
Jag har skämtat många gånger ang detta med folk som frågat om denna teknik och sagt att ”var beredd på att ta med en mental bok att läsa, samt lyssna på fågelsången”, när du första gångerna kan få räkna med att stå därute på stigarna någonstans en ”stund” .
Tack för tipset!! Jag har testat att nu bara stanna henne och stå så ett tag. hon går fram efter det. jag har endast hunnit testa det under 2 ridpass men det är genast mycket skillnad!! För första gången pålänge har jag nu kunnat rida ut sjäv ialla gångarter. så tack igen för tipset!!
 
Står hästen still innan den börjar backa? Isf hade jag väntat ut den, den får inte stå och filosofera eller beta, utan ska stå på tygeln. Och så fort hästen slappnar av och gör den minsta lilla ansatsen till att tänka framåt så är det FRAM som gäller, gärna i trav. Utrusta dig med tålamod :p

Om hästen plötsligt bara lägger i backen från skritt hade jag gjort som @_Zacke_ , då får hästen backa men åt det håll dom jag bestämmer.
tack för tipset!! Har testat detta och det fu kar fruktansvärt bra! Så tack igen!
 
Problemet är typ det mest frekventa folk frågar om hästhanteringsmässigt på sociala media har jag konstaterat genom alla decennier . Så TS : du bör kunna hitta hundratals liknande trådar med tips om du vill söka på buke också gissar jag :)

Jag själv tror inte på metoden att straffbacka hästen. Inte heller på snurrandet. Man förstärker bara hästens obehag med våld och negativitet för den i situationen.

Jag har aldrig använt mig av dessa metoder men fått fina hästar ändå av såna som ”idiotbackat” första tiden man fått hem dom, som lär sig att gå fram precis överallt i alla lägen.

Jag använder positiv förstärkning . Om hästen börjar backa så ta inte strid (även om du givetvis måste skänkla på den av självbevarelsedrift om ni håller på att rasa ner i ett dike eller in i en taggtråd.)
Det kommer komma ett läge där hästen, ur det, om du använder dina hjälper rätt utifrån syftet, ändå står still och inte backar. Även om den inte går framåt.

Låt den stå där stilla. Inget skänklande framåt i det läget. Bara om den går bakåt . Om den då står stilla igen så släpp trycket och låt den stå.
Den kommer efter ett tag att tänka mera framåt igen och vilja gå framåt. Låt den då göra det och lägg på hjälpen mjukt.
När den stannar upprepa. Backar den- upprepa enl ovan.

I min erf lär de sig superfort och blir trevliga och trygga !
A och O med denna teknik är att ALDRIG i ”akutstadiet gällande omprogrammering” av hästen själv ha bråttom/vara stressad/ha en tid att passa osv.
Jag har skämtat många gånger ang detta med folk som frågat om denna teknik och sagt att ”var beredd på att ta med en mental bok att läsa, samt lyssna på fågelsången”, när du första gångerna kan få räkna med att stå därute på stigarna någonstans en ”stund” .

Jag tror också mer på det sättet. Om man straffbackar, lägger på spö osv finns risken att den istället börjar stegra, speciellt om backandet berott på att hästen varit rädd,osäker eller stressad. Jag tycker man känner tydligt när det kan funka att vara tuffare mot hästen, det kan funka i vissa enstaka fall om det är en häst som inte är minsta osäker utan stannar/backar av någon annan anledning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 269
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 190
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad tar upp plats i mobilen?
  • Ulvlek
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp