Häst som bara springer?

Frågan är om det är bättre att inte gå på träningarna alls just nu och bara jobba på förhållandet mellan hästen och mej? Jag är inte duktig, men grunderna klarar jag nog att lära henne och stärka henne kan jag kanske göra med promenader, bommar och lite lek?

Det tycker jag låter klokt. Har du någon i din närhet, en vän eller så alltså, som kan hjälpa er? Bara att ha någon med brukar vara ett stöd, och det är alltid lättare för en utomstående att se på situationen och vad som blir bra och mindre bra

Hur stor erfarenhet har du själv? Det känns lite som du förlorat tron på dig själv i det här - men nog kan du väl själv lugnt och fint jobba med att stärka din och hästens relation, jobba på lugn och grunder som stopp, start, flytta för tryck osv? *pepp*
 
Att man inte tömkör inom AR behöver ju inte hindra dig från att göra det.

Jag tror att man ska passa sig lite för att skaffa för täta skygglappar och enbart hålla sig till en enda linje. Visst ska man ha en tänkt linje/tråd i sin träning, men man behöver bli flexibel när man upptäcker att saker och ting inte fungerar.

Finns det något särskilt skäl till att hästen inte rids? :)

Hon har varit i Sverige i 6 eller 7 år nu, men hanterades ganska tidigt av en kille som ansåg att hästar ska tränas med ett visst mått våld. Det här var innan hon köptes av nuvarande ägare och sen hon kom till oss har hon bara varit mamma. Därför känns hon inte redo att sitta på. Framförallt inte av mig som är för tung nu tycker jag.
 
Tar in henne mot mig med linan.

Det låter opraktiskt, kan jag tycka. Ska man longera hästen är det mycket mer praktiskt om den stannar på den stora volten hela tiden, även om man växlar gångart. Alltså att man kan stanna eller sakta ner med hjälp av ett kommando, och sen sätta igång igen eller öka till en snabbare gångart med hjälp av kommandon.

Nästan oavsett vad du tänker göra med hästen så handlar ju träningen delvis om att lära in kommandon, det tror jag inte är annorlunda i akademisk ridning.
 
Det låter opraktiskt, kan jag tycka. Ska man longera hästen är det mycket mer praktiskt om den stannar på den stora volten hela tiden, även om man växlar gångart. Alltså att man kan stanna eller sakta ner med hjälp av ett kommando, och sen sätta igång igen eller öka till en snabbare gångart med hjälp av kommandon.

Nästan oavsett vad du tänker göra med hästen så handlar ju träningen delvis om att lära in kommandon, det tror jag inte är annorlunda i akademisk ridning.

Självklart ska kommandon läras in även här, men hon använder tecken istället för rösten. Och när hästen lyssnar så stannar dom på volten, men där är vi inte.
 
Skritt-trav funkar, trav-skritt inte lika bra. Galoppen har tränaren testat och bedömt att det var på tok för tidigt.

Okej, jag är av åsikten att bromsen är det allra viktigaste att ha koll på. Det gör inget om hästen inte kan svänga, så länge den kan stanna/sakta ner på kommando typ. Och eftersom din häst inte har en vettig broms än så hade jag gjort det till prio ett, med tränarens hjälp.
 
Spansk skritt är ett trick. Som alla trick eller övningar eller vad som helst, så höjer de självförtroendet och tryggheten för hästen att få ett kommando de förstår, göra så, och sen få beröm. Men det spelar ingen roll om det är spansk skritt eller en halt de gör, poängen är just: få en uppgift man förstår, göra den, lyckas, få beröm (eller annan positiv förstärkning). Då ökar självförtroendet därför att man känner att man kan något, och man får därför större förtroende för att man kan klara saker. Det funkar ungefär likadant för hästar och människor.

Men det är inget särskilt med just spansk skritt som gör att det är extra självförtroendehöjare, ser du ingen mening med det, så lär in något annat du har större användning för, t ex att sakta av på kommando. Du får samma självförtroendehöjare effekt, och dessutom har du lärt hästen något ni har nytta av och kan bygga vidare på i det fortsatta arbetet tillsammans.

Tydligen är det nått med de höga benlyften som är självförtroendehöjande. Enligt tränaren. Hon använder inte trick själv, men trodde att kust detta kunde vara bra för "min".
 
Det tycker jag låter klokt. Har du någon i din närhet, en vän eller så alltså, som kan hjälpa er? Bara att ha någon med brukar vara ett stöd, och det är alltid lättare för en utomstående att se på situationen och vad som blir bra och mindre bra

Hur stor erfarenhet har du själv? Det känns lite som du förlorat tron på dig själv i det här - men nog kan du väl själv lugnt och fint jobba med att stärka din och hästens relation, jobba på lugn och grunder som stopp, start, flytta för tryck osv? *pepp*

Av just det här sättet har jag ingen kunskap alls, hästar har jag lång erfarenhet av. Tro på mig själv har jag typ inte heller nån erfarenhet av och de 2 som kan detta i stallet är tyvärr alltid där på förmiddagen. Då jobbar jag. Så känner mig väldigt ensam :( :p
 
Självklart ska kommandon läras in även här, men hon använder tecken istället för rösten. Och när hästen lyssnar så stannar dom på volten, men där är vi inte.

Fokusera på att lära in de tecknen då, skulle jag säga, snarare än spansk skritt. Hur har tränaren sagt att du ska göra för att lära in tecknen? Har du fått några övningar du kan göra? Annars skulle jag be om det nästa träning.
 
Av just det här sättet har jag ingen kunskap alls, hästar har jag lång erfarenhet av. Tro på mig själv har jag typ inte heller nån erfarenhet av och de 2 som kan detta i stallet är tyvärr alltid där på förmiddagen. Då jobbar jag. Så känner mig väldigt ensam :( :p

Fast jag menade generellt. Strunta i lära du vet. Tänk grundhantering av unghäst. Lära känna varandra, få förtroende för varandra, lära in basic kommandon som stopp/sakta, start/öka, stå stilla, flytta sig för tryck. Gå promenader och miljöträna osv?

Ang gå undan för tryck. Flyttar hästen sig i boxen om du kommer in eller om du vill flytta på den för att komma åt något? De flesta hästar gör det - och då kan de gå undan för tryck, men förstår det inte riktigt i andra situationer, lyssnar inte på det när de är taggade osv. Men då behöver man inte lära hästen att gå undan för tryck, utan att lugna sig och lyssna.

Jag tror du kommer långt på att tro på dig själv, tänka på hästen som en unghäst du ska lära känna och visa världen. Få förtroende för varandra. Till sommaren kommer träna på longering osv vara mkt lättare om du är hästens trygghet och ni har grunden som trygghet att gå tillbaka till om det blir stressat eller hon inte förstår. Så man kan ta tre djupa andetag och börja om.
 
Tydligen är det nått med de höga benlyften som är självförtroendehöjande. Enligt tränaren. Hon använder inte trick själv, men trodde att kust detta kunde vara bra för "min".

Det var lite ovanligt, fick du någon förklaring till varför just höga benlyft har den effekten? Vad menar tränaren med självförtroende?
 
Övningar ja, om den spanska skritten, nej.

Desto större anledning att avvakta med det då. Om tränaren insisterar kan ni ju diskutera det mer utförligt då, och fokusera på det du fått övningar för nu. Prio ett verkar ju vara att lära in en broms, så hon inte börjar kuta omkring i full kareta så snart hon kommer ut på lina.

Har du möjlighet att lösgaloppera henne (givet att hon går att få tag på lös och inte har tendens att kicka så att det blir farligt) kan du ju testa det, för att se om det är energi som gör att hon springer, eller om det är longeringssituationen som stressar henne, och hon reagerar på stress genom att springa.
 
Desto större anledning att avvakta med det då. Om tränaren insisterar kan ni ju diskutera det mer utförligt då, och fokusera på det du fått övningar för nu. Prio ett verkar ju vara att lära in en broms, så hon inte börjar kuta omkring i full kareta så snart hon kommer ut på lina.

Har du möjlighet att lösgaloppera henne (givet att hon går att få tag på lös och inte har tendens att kicka så att det blir farligt) kan du ju testa det, för att se om det är energi som gör att hon springer, eller om det är longeringssituationen som stressar henne, och hon reagerar på stress genom att springa.

Vi får tyvärr inte ha hästar lösa i ridhuset. Annars hade jag köpt det direkt! Tror att det är nått sånt hon behöver också.
 
Vi får tyvärr inte ha hästar lösa i ridhuset. Annars hade jag köpt det direkt! Tror att det är nått sånt hon behöver också.

Gå med henne i lina i ridhuset då, lite slack lina, och så övar du in kommandon för öka, minska och stanna? Utan att skicka ut henne på volt. När de kommandona sitter, då kan man prova volten igen. Välj kommandon som inte är beroende av att du går bredvid.
 
Det var lite ovanligt, fick du någon förklaring till varför just höga benlyft har den effekten? Vad menar tränaren med självförtroende?

+ TS:
Jo, man brukar räkna spansk skritt till mentalt höjande. Det har lite samma effekt som stegring.
Precis som att buga och lägga sig har en lugnande/dämpande effekt.

Dock tycker jag det bara är spansk skritt om den är korrekt inlärd och utförs i samling. För det är vad spansk skritt eg är, en skolad dressyrrrörelse. Sen har det spritt sig som kul trick att lära hästarna lyfta frambenen men man har glömt samlingen och resten av kroppen. Det är ett trick bara.

Och ska jag väl tillägga ett trick jag inte fattar varför man ska lära ett fölsto utan muskler. De behöver stärka sig mer i framför allt bål och bäcken innan de orkar lyfta frambenen så på ngt sätt som inte är nedbrytande.

En så pass gammal häst som bara gått med föl så länge skulle jag rekommendera att man tar för hand i skritt. Springa runt kan hon göra i hagen.
Att gå med föl utan att tränas när det går sas är inte oslitigt mot kroppen.
Den här hästen har ju länge gått så.
Skritt, skritt, skritt och lär den gå i form och bära sig korrekt för hand. Sen lägger man in lite trav och rörelser för hand. Det kan du göra akademiskt eller klassiskt eller namnlöst.
Kombinera med promenader i terräng.
Är hästen ömfotad: sko.

Och: Det finns flertalet AR-tränare, klassiska och andra alternativ till TR-tränare. Så du kan absolut byta.
 
@MissFideli ang spansk skritt och självförtroende....
Jag undrar om din tränare inte fått det lite om bakfoten eller att ni menar olika saker....
Spansk skritt är en sk. "dominant" övning. Stegring är också en dominant övning medans tex buga, ligga ner etc, är underkastande övningar.
Just för att spansk skritt är en dominant övning, brukar man avråda att lära in/träna den om man inte är väldigt rutinerad själv och har en väldigt stark stadig relation med hästen i fråga. När man väl lärt in övningen, så kan du sen få problem med att hästen använder sina framben i andra sammanhang och viftar med dem tex.... Det blir då svårt att helt plötsligt börja bestraffa hästen för det inlärda beteendet man själv tränat in.....

Jag hade om jag varit du, bett tränaren förklara vad denne verkligen menar med att det vore en bra ide att lära in spansk skritt i detta skede, och utvärdera om svaren du får känns vettigt underbyggda och motiverade.....
jag har svårt att se varför det ska vara så komplicerat med ett fölsto som inte arbetats alls tidigare, som nu ska skolas om.... Tycker man bör ta det väldigt lugnt och verkligen jobba basic utan några krusiduller.. Inte lätt för hästen med så stor omställning.

Ser nu att Tua svarat enligt lite samma......
 
Springa runt kan hon absolut inte göra i hagen. Skogshage full med träd och berg. Och hårt. Just nu står dom dessutom mest bara och äter. Jag kan absolut tänka mig jobba i bara skrutt, det var min plan. Men den delades inte.
Skolas om ska hon inte, snarare hitta det som troligen finns men som inte gjorts på många år.
Hos oss finns inte fler tränare med den här inriktningen. Och tyvärr inte plats för fler tränare heller, så det är vad som finns.
 
Det var lite ovanligt, fick du någon förklaring till varför just höga benlyft har den effekten? Vad menar tränaren med självförtroende?

I en bok om trickträning jag läste för några år sedan (kommer inte ihåg vilken det var) så beskrevs vissa trick som självförtroendehöjande. T ex man skulle vara försiktig med att lära lite tuffare och kaxigare hästar att stegra och istället lära dem mer undergivna trick som att buga.

Nu såg jag att @mackan förklarade det på ett mer utförligt sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Secret Easterbunny 2024
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp