Häst som bara springer?

Springa runt kan hon absolut inte göra i hagen. Skogshage full med träd och berg. Och hårt. Just nu står dom dessutom mest bara och äter. Jag kan absolut tänka mig jobba i bara skrutt, det var min plan. Men den delades inte.
Skolas om ska hon inte, snarare hitta det som troligen finns men som inte gjorts på många år.
Hos oss finns inte fler tränare med den här inriktningen. Och tyvärr inte plats för fler tränare heller, så det är vad som finns.

Om nu ägaren vill att hon longeras, så behöver ni väl lära henne det först? För det låter ju inte som att hon förstår riktigt om hon mest bara springer runt och enda sättet att få stopp på henne är att korta in linan?
 
I en bok om trickträning jag läste för några år sedan (kommer inte ihåg vilken det var) så beskrevs vissa trick som självförtroendehöjande. T ex man skulle vara försiktig med att lära lite tuffare och kaxigare hästar att stegra och istället lära dem mer undergivna trick som att buga.

Nu såg jag att @mackan förklarade det på ett mer utförligt sätt.

Ja, det lät som en vettig förklaring, jag har inte tänkt på spansk skritt på det sättet förut, att det bygger på hästens beteende att slå ut med frambenen, som såklart är dominant.
 
Ja, det lät som en vettig förklaring, jag har inte tänkt på spansk skritt på det sättet förut, att det bygger på hästens beteende att slå ut med frambenen, som såklart är dominant.

Ja precis "Beteendet" finns hos hästar naturligt. Hingstar tex "stampar" ju när de vill visa sig dominanta/är aggressiva i vissa lägen mot andra individer. Men jag tror som du, det är sällan folk tänker på det/drar parallell.
 
Hon är absolut longerad förr. Hon är utställd och PRE visas på lina. Vad som delas nu är nog snarare missförstånd, stress, ambition min okunskap.
 
Ja precis "Beteendet" finns hos hästar naturligt. Hingstar tex "stampar" ju när de vill visa sig dominanta/är aggressiva i vissa lägen mot andra individer. Men jag tror som du, det är sällan folk tänker på det/drar parallell.

Man bör alltid fundera noga innan man lär hästar trick. Och fundera kring om det kan råka leda till problem.
Spansk skritt är ju en grej som de själva gärna gör om de lärt sig.
Då måste vissa grunder funka innan. Så man kan bryta om det blir missförstånd eller de tar till spanska skritten som flykt sas undan ngt tråkigare.

Trick där de viftar med ben, reser sig eller lägger sig etc bör man alltid vara restriktiv i vilka man lär.
 
Man bör alltid fundera noga innan man lär hästar trick. Och fundera kring om det kan råka leda till problem.
Spansk skritt är ju en grej som de själva gärna gör om de lärt sig.
Då måste vissa grunder funka innan. Så man kan bryta om det blir missförstånd eller de tar till spanska skritten som flykt sas undan ngt tråkigare.

Trick där de viftar med ben, reser sig eller lägger sig etc bör man alltid vara restriktiv i vilka man lär.

Det sa tränaren också, men ansåg inte denna dominant.
 
Förutom allt annat som nämnts här så kan springande vara en reaktion på smärta, Min förra häst som var välfungerande på lina började springa som en tok när jag satt av och skulle kolla om hon haltade. Och satt av gjorde jag för att hon bara sprang. Och ja det fanns fysiska problem bakom och hon stressade för smärtan.
 
Det sa tränaren också, men ansåg inte denna dominant.

Jag tänker inte på dominansen. Man kan absolut lära en dominant häst stegra och vifta med benen etc. Bara den är lydig.

En vek häst som är så snabb som en PRE och har så nära till flykt och mkt rädslor vet inte jag om spansk skritt vore det första jag skulle jobba med.
Men för mig ligger största hindret i hästens fysik. Jag tycker det är rent dumt, ärligt talat(så starkt brukar jag inte uttrycka mig här.. det vet de flesta som läser vad jag skriver), att lära en häst som bara gått med föl ngt sånt så pass tidigt. De ser ofta rätt risiga ut i kropparna efter sånt. Det är inte "bara" som den stått i 6-7 år. Den har slitits på.

Och just därför fattar jag heller inte varför man ska longera en sån häst regelbundet i trav där den bara rusar.

Jag är helt med på att longering kan göras uppbyggande om man behärskar det. Tyvärr gör nästan inga tränare eller andra i Sverige det idag. Det är en konst som fallit i glömska.
Och den longering där de bara rusar runt sliter bara. Den bygger inte upp.
I longering träder ju centrifugalkraften in. Här måste hästen utbildas i att förkjuta vikten i manken utåt och runda sig och ge efter för linan. Det hade jag hellre gjort i skritt och kanske för hand om hästen är så pass gammal och så pass sliten på i kroppen som ett fölsto blir.
För att bära vill man ju att hästen ska spänna buken/bålen och vinkla bäcken på ett helt annat vis än fölston haft möjlighet till.

Sen är det lite en sanning med modifikation att de behöver kunna longeras för att visas på PRE-jox. De bedömmer dem i lina - ja. Men de behöver bara kunna springa i alla gångarter i linan. Det krävs alltså endast att de inte sliter sig, följer volten och går att hyfsat lägga i galopp och trav. Och tempot och takten behöver inte vara så pass lugnt som du vill med antingen AR eller ett halvblod.
Inom akademisk longering handlar det om att utbilda hästen till att svara för hjälper och att formge den, via linan. Det görs inte av de flesta som visar PRE för bedömning, vare sig här eller i Spanien.
Om jag inte missminner mig är det i ena varvet med(här kan jag ha fel dock!).
 
Enligt denna tränare longeras PRE'n ofta innan man rider in den. Och för att kunna springa på volt så måste den ju vara lärd det? Men okej, skit samma. Jag ställer av henne igen, bättre att hon bara går i hagen uppenbarligen.

Tack för hjälpen ni som kommit med tips!!
 
Enligt denna tränare longeras PRE'n ofta innan man rider in den. Och för att kunna springa på volt så måste den ju vara lärd det? Men okej, skit samma. Jag ställer av henne igen, bättre att hon bara går i hagen uppenbarligen.

Tack för hjälpen ni som kommit med tips!!

Man lär en unghäst det som behövs för att kuta på volt på ett pass. :)
Så det kan den säkert. Den kan säkert mer än så.
Men vilka signaler vet vi inte för. Och de får man välja själv då man tränar hästar.

Eller så tar du hästen för hand eller lär henne broms i longering?
Eller tömkör?

Eller skor och tar promenader?

Eller hittar på annat i ridhuset där ni går. Tränar på att bli trygg, följa dig etc..

Om du känner att du inte har hjälp: låna böcker om grunder, leta filmer om det och läs på nätet om det. Det kanske kan ge ngt. Läs på om biomekanik och vad fölning ger för effekt i kroppen. Läs på om rehab etc..
Finns hur mkt som helst!
 
Enligt denna tränare longeras PRE'n ofta innan man rider in den. Och för att kunna springa på volt så måste den ju vara lärd det? Men okej, skit samma. Jag ställer av henne igen, bättre att hon bara går i hagen uppenbarligen.

Tack för hjälpen ni som kommit med tips!!

Den kan ju vara lärd just det, att springa på volt? Inte att skritta runt, eller sakta av eller stanna på kommando. I så fall är det ju inte konstigt att hon börjar springa när hon kommer ut på lina, det är kanske det hon tror hon ska göra?

Det är ju svårt att sätta igång en häst när man är så väldigt begränsad i vad man får/kan göra med den - inte rida, inte tömköra, inte lösgaloppera, möjligen promenera, men inga röstkommandon - då återstår ju i princip trick och promenader, om man inte får longeringen att funka.

Du behöver ju inte ge upp - du har ju en tränare du har förtroende för, och har fått övningar av honom/henne att göra, prova helt enkelt att göra dem?
 
Just nu känns det som om promenader och lek är det enda rätta. Kanske lugnar hon sig med tiden, kanske inte. Jag har inte kunskapen att tömköra på rätt sätt, så det är ingen idé. Longera funkar ju uppenbarligen inte eftersom hon bara springer. Jag ska kolla med ägaren om det är bättre att jag lägger lektionspengarna på att sko henne så vi kan promenera mer istället.
 
Just nu känns det som om promenader och lek är det enda rätta. Kanske lugnar hon sig med tiden, kanske inte. Jag har inte kunskapen att tömköra på rätt sätt, så det är ingen idé. Longera funkar ju uppenbarligen inte eftersom hon bara springer. Jag ska kolla med ägaren om det är bättre att jag lägger lektionspengarna på att sko henne så vi kan promenera mer istället.

Det tycker jag låter jätteklokt om det inte är så att man kan börja ta hästen för hand i skritt med tränaren. Det borde gå på ngt pass att formge den så och något till för att du ska greja det hjälpligt.
 
Röstkommando ingår inte heller :p Ska testa tömköra henne nån dag. Aldrig gjort i kapson så det blir spännande.

Fast rider ju också AR och jag brukar tjöta ganska mycket med min häst på träningarna... tömkör typ också i kapson fast utan gjord (sök på longreining). Tränar även en del löst NH/frihetsdressyr ja kalla det vad som. Tror det är farligt att låsa in sig i "detta är AR och såhär ska det vara" tränar för en av Branderups licensierade tränare och har som mål att rida väpnarprov men tycker inte våra träningar är så inrutade och väldigt individuella beroende på häst.

Annordnas det inte en del clinics i närheten av dig? Har du inte möjlighet att ta med hästen tycker jag man får ut mycket som fotfolk också. Någon mer tränare måste det ju finnas?

Lycka till och våga lita på dig själv och vad du tror är rätt väg för er!
 
Nej, nej, @MissFideli, inte ge upp nu.
Så länge väglaget är dåligt kan ni hålla till inomhus. Finns bommar att tillgå
kan du lägga ut, först enstaka, bommar lite kors och tvärs så blir det lite som att gå i skogen. Det kan vara spännande nog för någon som kanske aldrig sett bommar förr. Sträva efter att hon kliver på i skritten och beröm när hon sänker huvudet/tänker framåt - neråt. Det är ju bara bra om ni jobbar på kommunikationen innan ni ska ut på vägarna/i skogen.
I övrigt har du fått jättebra tips i inläggen ovan.
Kram!
 
Många hästar finner longering oerhört stressande och reagerar med att springa snabbare och snabbare. Longering är öht en helt motstridande träningsform för hästen och risken att det bara blir negativt är så stor att jag tycker inte man ens ska försöka longera en häst som visar obehag/stress. Hitta på något annat!

Som jag uppfattat det är hästen svag, vek och nergången? Vill du att hästen ska få springa av sig, släpp den lös i ridhus/bana. För att stärka den kan du gå promenader, klättra, gå över bommar, tömköra eller arbeta med långa tyglar. :)
 
Här finns en video om avancerad longering, dvs att inte hästen bara kutar runt utan används uppbyggande, funkar för alla hästar och hjälper till med hjälpgivning och avslappnad kommunikation inför ridning.
För ömma oskodda hästar finns det boots, använd det och/eller kolla verkningen och annat som påverkar hovarna.
 
Tips på hur man får en häst som bara springer (travar) att lugna sig? Hon rids inte utan linas bara, använder kapson. Tar inne henne aå fort hon rusar och då saktar hon ner, men börjar sprinfa igen när hon får gå ut på större volt igen. Tyvärr verkar hon vara lärd att gå emot tryck så inspänningstyglar funkar inte. Leder jag henne stannar hon fint på förhållning.
Jag är förövrigt helt ny på det här med Akademisk ridning så var vääääldigt pedagogisk ;)
Jag har tränat in röstkommandon på min häst, brukar "bromsa" med rösten med ett lugnande "saaaktaaa" och massor med beröm när hästen gör rätt.
Det är inte alltid det funkar men oftast, är glad för det lilla. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 226
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp