Häst som bockar

fallon

Trådstartare
Tänkte kolla här om det är någon egen erfarenhet av häst som bockar och som vid undersökning faktiskt visat sig ha något fel och vad det var i sådant fall?
Jag har ett snällt och vackert 10-årigt sto, som alltid bockat lite (haft henne i fyra år), men nu har det blivit värre. Det är rejäla bockningar som är mycket svåra att sitta kvar på. Kommer normalt vid galoppfattning h varv. Igår hamnade jag på akuten och makten blev avslängd han med. Aldrig hänt tidigare att hon hivat av matte och husse, och i detta fall ur skritt. Pang bara:-(. Så medans jag väntar på att få en utredningstid på klinik kan man ju alltid roa sig att kolla runt lite vad det kan finnas för skador som kan ställa till det så här.
Skos noggrant var 6e vecka av utbildad hovslagare
Hästtandläkare en gång om året (aldrig varit något problem)
Equiterapeut ett par gånger om året och hon brukar hitta en förskjutning som korrigeras. Men ingen hälta.
Sadlarna (varierar med tre) är utprovade av sadelmakare. Och stoet surar aldrig vid sadling eller uppsittning. Kommer alltid när jag ropar på henne.
Tränas i Akademisk ridkonst och sista träningen tyckte tränaren att hon såg ut som hon var lite rädd för att ta för sig på höger sida.
Ideer, någon? Och jag säger igen, självklart ska hon till veterinär och jag rider inte under tiden förstås, men samla lite empiri kan man alltid göra.
 
Ryggproblem. Med tanke på att det är galoppfattning och bara i ena varvet hade jag nog funderat lite över knäproblem också.

Men jag hade helt klart sett det som smärtrelaterat.
 
Min älskade kille började bocka och studsa i galoppen, sen efter ett tag i traven och till slut även i skritt. Hade massa veterinärer och kiropraktorer och massörer som kollade men de kom inte fram till något specifikt. Till slut såg vi på UL att han hade en disk som åkt ut och antagligen jäkligt ont av det.. Fick ta bort honom i julas.
Han va även lätt i baken när han lekte i hagen eller longerades, hur är ditt sto när man inte sitter på? Håller tummarna för att det inte är något allvarligt..
 
Ks kanske? Vissa hästar känner mer eller mindre av det i olika moment. T ex så hittade en bekant det genom att hästen fick panik i transporten.

Hade tagit hästen till klinik och röntgat ryggen åtminstone. Gärna hela hästen när man ändå är igång :).
 
Gör hon samma vid arbete utan ryttare?
Ja, men då känns bockningarna mer som bus, eller gjort tidigare i vart fall. Jag har inte longerat på länge. Beteendet hon uppvisar nu känns faktiskt inte som bus. Och som jag skrivit, självklart ska hon till klinik, men det skadar inte att samla emperi. Jag har sex hästar hemma och har aldrig stött på det här bekymret förut.
 
Min fyraåring var väldigt svår vid inridningen. Han var väldigt svårläst och bockningarna kunde komma närsomhelst utom där man trodde som tex vid uppsittning etc. Åkte in och kollade upp honom, det visade sig att han hade en gammal fraktur i käkleden som var kraftigt inflammerad. Vi behandlade tre ggr samt att pålle fick åka till ett proffs som är van vid bockande hästar och nu har vi inga problem längre. Jätte skönt!! :D
 
Mitt sto bockade en hel del ffa vid samling. Visade sig att hon hade artros i SI-lederna, en deformerad kota i ryggen och en skadad disk i ryggen. Hade även förändringar i framhovarna, fick tyvärr ta bort henne 11 år gammal.
 
Tänkte kolla här om det är någon egen erfarenhet av häst som bockar och som vid undersökning faktiskt visat sig ha något fel och vad det var i sådant fall?
Jag har ett snällt och vackert 10-årigt sto, som alltid bockat lite (haft henne i fyra år), men nu har det blivit värre. Det är rejäla bockningar som är mycket svåra att sitta kvar på. Kommer normalt vid galoppfattning h varv. Igår hamnade jag på akuten och makten blev avslängd han med. Aldrig hänt tidigare att hon hivat av matte och husse, och i detta fall ur skritt. Pang bara:-(. Så medans jag väntar på att få en utredningstid på klinik kan man ju alltid roa sig att kolla runt lite vad det kan finnas för skador som kan ställa till det så här.
Skos noggrant var 6e vecka av utbildad hovslagare
Hästtandläkare en gång om året (aldrig varit något problem)
Equiterapeut ett par gånger om året och hon brukar hitta en förskjutning som korrigeras. Men ingen hälta.
Sadlarna (varierar med tre) är utprovade av sadelmakare. Och stoet surar aldrig vid sadling eller uppsittning. Kommer alltid när jag ropar på henne.
Tränas i Akademisk ridkonst och sista träningen tyckte tränaren att hon såg ut som hon var lite rädd för att ta för sig på höger sida.
Ideer, någon? Och jag säger igen, självklart ska hon till veterinär och jag rider inte under tiden förstås, men samla lite empiri kan man alltid göra.

Det går ju inte att säga så mycket utan att ha sett hästen, som du nog förstår. Det kan vara diverse olika saker a la bakknän, rygg etc eller så är det balansrelaterat eller ja..
Hur pass utbildad är hästen?
Kan man formge den helt i longering utan inspänningar?
Annars går ju tömkörning att göra även om man använder sig av tygeltag a la trängande etc för att flytta bog/styra. Det kan vara intressant att galoppera dem så för att se om de reagerar utan ryttare med i arbete och inte lika samlat och kontrollerat som om man galopperar dem vid hand.
Detsamma gällande att flytta sidvärts och se om de reagerar på något vis, har svårt och om de gör det liksidigt.
Nu kan ju jag inte avgöra om det är lämpligt att göra det för er. Men är du kunnig nog att bedöma rörelserna och du inte anser hästen vara för dålig för det så..

Annars:
Bra att ni ska till veterinären! Hoppas de kan hjälpa er!
 
Min första ponny började bocka vid galoppfattningarna och jag ramlade av flera gånger, det blev värre och värre och när vi åkte in till veterinären visade det sig att han hade spatt i båda bakbenen. Vi fick tyvärr ta bort honom senare då det blev värre :(
 
Hej!

Det kan vara rygg, knän, haser, sadelproblem, tänder eller nåt helt annat. Hoppas ni hittar något lättlöst!

/Lavinia
 
En häst på dotterns ridskola bockade i omgångar riktigt rejält och mer med vissa ryttare. I det fallet hade hästen KS som den kände av mer med obalanserade ryttare. Den fick sluta sitt liv p g a detta.
 
Tänkte kolla här om det är någon egen erfarenhet av häst som bockar och som vid undersökning faktiskt visat sig ha något fel och vad det var i sådant fall?

Har en valack som sedan inridning varit väldigt bockig och stundtals haft sadelgjordstvång. Kan explodera för ingenting. Svår att få mellan hand och skänkel och riktigt eftergiven. Efter att ha tränat och pysslat efter konstens alla regler så tog vi till slut in honom till klinik. Ingen hälta, inga ömma muskler med två överridanden tornutskott = Kissing spines.

Sattes in en kortisonbehandling på det aktuella området och hem och träna igen. Men nu är vi tillbaka i helvetet igen. Eftersom det går att operera KS så ser jag det som en sista utväg. Prognosen är god och många av hästarna har kommit tillbaka i träning igen.

Mitt råd är att kolla igenom hästen helst i förrgår. :-)
 
Har en valack som sedan inridning varit väldigt bockig och stundtals haft sadelgjordstvång. Kan explodera för ingenting. Svår att få mellan hand och skänkel och riktigt eftergiven. Efter att ha tränat och pysslat efter konstens alla regler så tog vi till slut in honom till klinik. Ingen hälta, inga ömma muskler med två överridanden tornutskott = Kissing spines.

Sattes in en kortisonbehandling på det aktuella området och hem och träna igen. Men nu är vi tillbaka i helvetet igen. Eftersom det går att operera KS så ser jag det som en sista utväg. Prognosen är god och många av hästarna har kommit tillbaka i träning igen.

Mitt råd är att kolla igenom hästen helst i förrgår. :-)


Kliniktid bokad måndag nästa vecka/Jeanette
 
Min var exakt likadan. Exakt. Min har kollats på klinik som ej funnit ngt. Av ET och klinikkiropraktorer och tandveterinär. En sista kiropraktor fann problemet några tusenlappar senare som ingen annan har sett... och idag växte hästen en decimeter under arbete och var så fin och loss i sidorna. Frustandes och nöjd med sig själv. Så det bästa kvittot är en mallig häst!!) En häst är aldrig dum, antingen förstår den inte, blockar sig av stress eller har ont. Och jag är så glad att jag slutade mixtra med olika grejor inkl beridare och började lyssna på hästen istället. Att stöka är det enda sätt de har att berätta att ngt är fel. I grunden vill alla hästar vara till lags och är nöjda om vi är det med deras prestation. Kolla igenom på klinik, ET, sadel, mun och din egen känslighet. Med stor sannolikhet finner du svar på varför din häst protesterar. Stort lycka till!
 
Hade en häst som "helt plötsligt" blev "galen" och bockade järnet hos sin fodervärd.. Visade sig att det var ryggen...
 
Oxå haft en häst som bockat, dock visat sig som sadeltvång o enbart vid längre vila osv men ändå, kissing spines.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 323
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
Senast: Fibusen
·
Träning Har en 15 årig ponnytravare (russ) som har haft en del problem med ryggen, detta är nu mycket bättre då hon regelbundet får massage och...
Svar
1
· Visningar
1 046
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp