Häst som inte tål varmskoning?

Lindsen

Trådstartare
Börjar misstänka att min nya häst inte tål att varmskos. Han är skodd 2 ggr hos mig nu och under sista veckorna har han haft hovbölder i båda fram som vi inte riktigt förstår varför han har fått. (jag och min veterinär)

Han har bara varit kallskodd tidigare. Efter varje skoning hos mig har han känts lite off och tills för några veckor sedan fick dessa hovbölder.

Igår var det dags igen, han varmskoddes och idag är han öm och inte sitt vanliga glada jag.

Tror inte det har med verkningen att göra då han står korrekt på sina hovar, veterinären hade inget att anmärka på det heller.

Har någon varit med om att en häst inte tål att varmskos?
 
Har du tagit upp dina funderingar med hovslagaren? Hade ju varit intressant att veta vad han/hon tror :) .

Min häst har varmskotts i 6 år nu, och det har aldrig varit några problem med det.
 
Har också varmskott mina hästar utan problem i alla år. Förutom en som var vettskrämd av lukt, rök och ljud.

Tänker be om kallskoning nästa gång men undrade om någon har erfarenhet av det och hur det isf yttrade sig.
 
Det kan inte vara så att hästen kanske har en strålbens/hovbensproblematik och kräver en längre hov? När man varmskor upplever jag det som att det blir mindre hov kvar sas. Hästen ska självklart ha korrekta vinklar men @Nominous förra häst vet jag blev hjälpt av att det blev mer hov (horn).
 
Generellt kan jag inte säga att jag har mer hovbölder vid varmskoning än kallskoning.
Borde vara individuell orsak. Du har två individer inblandade-häst och hovslagare
Man bör verka lite olika vid varmskoning kontra kallskoning. Oftast helt enkelt lämna några mm mer hov.
Är det samma hovslagare som varmskor som den som kallskodde tidigare? I så fall är det ganska enkelt att gå tbx t gamla metoden. Är det ny hovslagare så är det ju ytterligare en faktor som kan orsaka bölderna.
 
Nej, har bara haft hästen några månader så hovslagaren är ny för hästen. Kallskodd hos tidigare ägare
Visst finns tanken att det är ny hovslagare men han är otroligt mycket bättre skodd nu av nya hovslagaren än tidigare.
Han var verkligen amatörmässigt skodd tidigare.
Tänker att just denna hästen kan vara känslig för värmen? Undrar om det förekommer?
 
Nej, har bara haft hästen några månader så hovslagaren är ny för hästen. Kallskodd hos tidigare ägare
Visst finns tanken att det är ny hovslagare men han är otroligt mycket bättre skodd nu av nya hovslagaren än tidigare.
Han var verkligen amatörmässigt skodd tidigare.
Tänker att just denna hästen kan vara känslig för värmen? Undrar om det förekommer?
Hästen kan ju faktiskt vara brännskadad ..jo jag har hört talas om hästar som varmskotts felaktigt tyvärr. Att bölder uppstår vid för hårt bränd hov är ju inte konstigt.Be hovslagaren sko kallt nästa gång!
 
Hästen kan ju faktiskt vara brännskadad ..jo jag har hört talas om hästar som varmskotts felaktigt tyvärr. Att bölder uppstår vid för hårt bränd hov är ju inte konstigt.Be hovslagaren sko kallt nästa gång!

Bölder på båda fram samtidigt känns lite osannolikt, därför tänkte jag att det kanske är därför. Ska be om kallskoning framöver. Tack för din input.
 
Nej, har bara haft hästen några månader så hovslagaren är ny för hästen. Kallskodd hos tidigare ägare
Visst finns tanken att det är ny hovslagare men han är otroligt mycket bättre skodd nu av nya hovslagaren än tidigare.
Han var verkligen amatörmässigt skodd tidigare.
Tänker att just denna hästen kan vara känslig för värmen? Undrar om det förekommer?
Min tanke är att det IOM byte av hovslagare enligt din rapport har skett andra ändringar ang skoningen . Så kall /varmskoning i sak är inte problemet . Nya hovslagaren skor mycket bättre osv ? Vad har denne ändrat ?
Kort tid med ändringar sko och verkningsmässigt ? Ny sko filosofi /ändringar utifrån det ?
 
Hästen kan ju faktiskt vara brännskadad ..jo jag har hört talas om hästar som varmskotts felaktigt tyvärr. Att bölder uppstår vid för hårt bränd hov är ju inte konstigt.Be hovslagaren sko kallt nästa gång!
Va ??? Hästar som varmskotts som bränts ?

Det lär inte vara vedertaget - snarare är ju de som varmskor ytterligare utbildade i sammanhanget . Hur ska du varmsko en häst och BRÄNNA hoven ???
 
Senast ändrad:
Va ??? Hästar som varmskotts som bränts ?

Det lär inte vara vedertaget - snarare är ju de som varmskor ytterligare utbildade i sammanhanget . Hur ska du varmsko en häst och BRÄNNA hoven ???
Tyvärr är det INTE så. Vad gäller utbildning så är det i nuläget bara Strömsholm som direkt utbildar eleverna i varmskoning .På övriga utbildningar får de kanske "pröva på" , men inte mer. De får smida skor varmt, ja, men inte mer.
De äldre hovslagare som varmskor har oftast lärt sig av kollegor (ex som rena lärlingar) eller utomlands/utländsk utbildning. I Svenska hovslagarskolor har man som jag känner till historiskt sett inte utbildat i varmskoning påflera årtionden.
Att man varmskor innebär INTE att man är duktigare eller bättre. Det är i detta fallet inte otroligt att hästen tidigare skoddes visuellt "dåligt" eller "amatörmässigt", men resultatet för hästen var behagligare trots att det såg illa ut.
Hoven kan, precis som hud bli brännskadad om man verkar för hårt i relation till bränningen. Då kan den bli inflammerad och då kan det uppstå en böld
 
Min tanke är att det IOM byte av hovslagare enligt din rapport har skett andra ändringar ang skoningen . Så kall /varmskoning i sak är inte problemet . Nya hovslagaren skor mycket bättre osv ? Vad har denne ändrat ?
Kort tid med ändringar sko och verkningsmässigt ? Ny sko filosofi /ändringar utifrån det ?

Som jag skrev ovan så finns tanken på byte av hovslagre såklart, men inget uppenbart har ändrats mer än att sömmen inte sitter i hovväggen och förstör väggarna och att tån inte är raspad i ngn slags 90 gradig vinkel som tidigare. Inte heller veterinären kan se något fel på hur hästen står.
Men du har ju slagit fast att det inte är varmskoning som är problemet så då vet jag.
 
Hur menar du med att sömmen inte sitter i hovväggen?

Sömmen ligger alltså annorlunda från tidigare.. sömtryck?
Om hoven verkas mer samt varmskos så kanske du inte ser att sömmen går högre upp än tidigare. Det är möjligt att hästen får bölder därav då det inte syns för blotta ögat. Veterinären ser inte heller sådant utan det är känslan i hovslagarens hand som skvallrar om sömmen går rätt och ev en ryckning i hoven vid felslag. Långt ifrån alla hästar reagerar direkt och sitter sömmen kvar kan böld bildas.

Längre tå än tidigare = sämre överrullning och ev högre belastning.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
12 017
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 616
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
905
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 721
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp