Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Riley

Trådstartare
Jag har stött på ett litet problem med mitt sto, som ganska nyligen lärt sig galoppera under ryttare och gör det plättlätt, tar bägge galopperna från skritt och jobbar på stadigt och i en trevlig takt. Tyvärr tycker hon att det är lite för roligt: Dels går hon inte längre att trava lugnt ute eftersom hon fattar galopp istället :p, vilket gör mig sak samma eftersom hon sköter sig i ridhuset, men problemet är att hon börjat kasta sig iväg i fattningen, lättar fram och skjuter iväg. Eller som en kompis uttryckte det: "Hon ser ut som en galoppör när startboxarna öppnas." När hon väl fått göra sitt språng är hon en ängel, men det är illa nog, tycker jag som är galopprädd efter en olycka.

Så hur skulle ni göra med en sådan häst? Håller jag henne blir hon förbannad och studsar på stället eller bockar istället (vilket också gör mig spänd), och släpper jag henne är jag rädd att hon ska fara iväg ännu värre, och/eller dra iväg i travartrav (absolut totalt förbjudet för henne att travartrava in i galoppen).

Alla förslag och idéer är väldigt välkomna.
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Har ju ingen aning om hur mkt hästen gjort men hur vore det att prova styra in på en liten volt i fattningen?
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Hon kastar sig bara iväg när man galopperar ute, inte i ridhus, och det går ju inte att volta ute på småvägarna. Ser att jag missade att skriva det i ursprungsinlägget, ledsen.
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Aaha okej!
Har du provat fatta, bryt av, fatta, bryt av? De kanske kan vara en effekt? Har tyvärr inget mer att komma med faktiskt :confused: Förstår att du tycker det är äckligt och speciellt Ute också :/
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Från början var tanken just att jag skulle göra halt och inte låta henne galoppera förrän hon gjorde en normal fattning, men då börjar hon lätta fram och studsa så mycket att jag inte vågar hålla henne kvar. Hon är inte på något vis dum och coolar som sagt ned till arbetsgalopp direkt efter det där första idiotsprånget, men jag ser det som att en liten olat lätt blir till en större, och när jag redan har lite galopprädsla i ryggmärgen vill jag ännu mindre att hon lär sig att utnyttja situationen.

Jag har funderat på om det kan hjälpa att använda graman. I normala fall är jag väldigt anti-inställd till just graman, men jag tänker att det kanske kan vara en idé bara för detta enda syfte. Är dock rädd att hon ska bli mer förbannad och göra rodeoshow istället, det är ett STO... :grin:
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Förbered galoppfattningen som om du sitter och trimmar dressyr i ridhuset och så ber du om en samlad galopp. Det kan även vara en bra ide att göra fattningen från trav.

Att hålla i henne samtidigt som du ber henne gå framåt är nog en ren dödsdom - dubbla budskap leder till förvirring på alla hästar och ston blir ofta arga när man krånglar till det för dem.
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Du kan inte fatta galopp ur en övning eller i en övning? Tex skänkelvikning över vägen och galopp ur det, galopp i en svag öppna, galopp i en böjning? Och på så vis kanske ha henne lite mer mellan hand o skänkel liksom? För resultatet när hon kastar sig iväg blir ju att hon slår sig fri och liksom "häver" sig in i galoppen så kanske det kan hjälpa?

Min häst är lite likadan men pga bristande styrka. Jag låter honom bara galoppera iväg sådär för jag är inte såpass duktig att jag kan korrigera det (=han blir spänd istället). På honom är det viktigast att jag inte kräver/stör för mycket om han är lite spänd, då blir det tusen gånger värre. Är hon lite likadan kanske du istället borde försöka tona ner fattningen lite, försöka rulla in i den liksom - inte genom att travartrava men ja, som det låter liksom :D Kan inte beskriva mer än att bara låta det "bli" galopp liksom. Men fattar hon bra på banan så borde det ju inte vara styrka som brister :)

Lycka till :)
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

+ the_connemara

Alltså jag måste börja läsa om mina inlägg innan jag postar dem. När jag skriver att jag håller henne så menar jag att jag ber henne sakta ned med både sits och hand, jag fortsätter inte ge framåtdrivande hjälper samtidigt som jag bromsar med handen. Så. Nu tror jag att jag fick till det.

Jag vill helst inte trava henne in i galoppen, då risken finns att det bara blir travhäst av henne. Tror att hon blir för taggad och helt enkelt får lättare att falla in i sina gamla vanor då. Det roliga är att hon gör klockrena, lugna galoppfattningar från arbetstrav när jag INTE ber om galopp, men vrider jag höften och tänker galopp så blir det Elitloppet... :D

Och precis, styrkan är det inga fel på. Innan hon började med den här idiotgrejen fattade hon som sagt lätt från skritt, även ute, men i takt med att hon blivit starkare och mer balanserad har väl även självförtroendet och därmed också glädjen växt.

Att rida ur en öppna kan vara en idé, jag har provat ur skänkelvikning men då blev det bensprattel över hela vägen. Tack för tipsen!
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Man kan fatta slarviga fattningar ur skritt också :D

Jag tänker lite antingen rida ordentligt och ha henne ordentligt mellan hand o skänkel eller "överraska" på ett snällt vis. Vad som funkar bäst för er vet bara du :)
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Absolut! Våra skrittfattningar har dock varit överjävligt snygga och korrekta för att vara en rätt grön travare, måste jag ödmjukt få säga. :D

"Överraska" ska jag nog inte göra, då är nog risken att det blir tilt i huvudet. Men att försöka fokusera henne på annat än fattningen kan nog vara något att experimentera med.
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Haha, tänk lite mer positivt mänska :D Jag menade inte alls att era fattningar hade varit slarviga utan tvärtom :) Att du hade kunnat testa det som motpol till att rida noggrannare. Att helt enkelt "bara fatta galopp" och se vad som händer då alltså, när varken du eller hästen "tänkt" en massa galopp innan fattningen liksom. Men det känner du själv bäst vad som kan funka :)
 
Sv: Häst som kastar sig iväg i galoppfattningen.

Det roliga är att hon gör klockrena, lugna galoppfattningar från arbetstrav när jag INTE ber om galopp, men vrider jag höften och tänker galopp så blir det Elitloppet... :D

Tror det är det som är problemet, du tänker för mycket och då ev gör överdrivna hjälper eller spänner dej.

Om du inte ändrar om i sitsen alls, utan testar att enbart tänka galoppen och se vad som händer då? Jag får göra så när jag galopperar ute ibland på min häst, förbereder jag för galopp så är han på g direkt, förbereder jag ingenting utan bara helt enkelt tänker galopp så faller han väldigt mjukt in i galoppen utan minsta spänning och resten av galoppen blir även den lugn.
 
Hej. Nu har det gått ett tag. Har du fått ordning på galoppen? Jagf har lite samma problem med min häst. Skuttar gärna omkring i galoppen. I går fick han ett ordentligt frispel och stack ivär i full galopp och just som han fått upp farten började han fjanta sig med och jar för av och slog i marken tämligen illa. Nu sitter jag här med fraktur på ett revben och funderar på om jag någonsin kommer att våga känna mig lugn igen under galopp.
 
@Magnus Det låter som den har en del överskottsenergi. Brukar du longera innan du sitter upp? Annars tycker jag du ska göra det så att den får rasa av sig det värsta innan du sitter upp.

Och hur står det till med foderstaten? Får den för stor giva kraftfoder?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 638
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 410
Senast: Hedinn
·
Dressyr Hej! Ponnyn och jag deltog i en Pay N Ride, LC:1 för någon vecka sen, ju. Vi låg på 63,89, eftersom hon var spänd och taktade i alla...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: mackan
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp