häst som skakar konstant på huvudet, nästan stegrar.

diabla

Trådstartare
köpte en ny häst för 6 veckor sen. de första 4 veckorna var hon fantastisk och jätte härlig att rida. jag började kolla upp tävlingar och hade roligt med henne.

men de senaste 2 veckorna så har hon varit förjäklig. hon är fin i skritt men så fort jag ber henne trava så börjar hon slänga med huvudet. I VARJE STEG! inte lite då och då för att hon tycker att jag tar i henne för mycket, utan hon slänger i varje steg.

jag har försökt med allt, jag har provat att ta i henne mer och ha stadig hand, funkar inte. provat att släppa tyglarna helt och bara trava på, funkar inte, då slår hon högre och nästan stegrar.
jag fick ge upp idag och hoppa av och gå hem. jätte tråkigt när det är ny häst, jag vill ju ha kul med henne.

hon gör det i paddocken, på slingan och i manegen. hon gör det inte i skritten utan bara i traven. vågar inte gallopera när hon håller på så. det skulle säkert inte ens gå att fatta galopp.

tror inte det är headshaking syndrome för hon gör det inte när hon blir longerad och inte i skritt.

jag har haft en sadelprovare ute 4 gånger och vi har provat olika sadlar och det är samma med alla sadlar. hon är inte ömm i ryggen när man tar på henne.

jag har bytt bett, samma sak. bytt nosgrimma. samma sak.

vad är nästa steg?

ska jag ta ut veterinär, ska jag ta ut chiropractor? osteopath? tandläkare?

vad för annan utrustning kan jag byta`?

(hade en ostepath ute för 3 veckor sedan, hittade inga direkta fel förutom problem med axeln som hon sa var fixat, hon fick tänderna fixade i februari)

jag har bokat två lektioner denna veckan, en på torsdag och en på lördag så att jag får hjälp, vill inte ha det så här.

har nån vart med om samma sak och vad var problemet och hur löste ni det?
 
När du longerar har du träns, grimma eller kapson?Har du den inspänd /lös?
Fungerar hon då i alla gångarter?
Har du provat att rida medan hon blir longerad, utan att röra tyglar?

Har sett liknande beteende då var det en sprucken kindtand...då måste man till klinik för röntgen osv.
 
jag har longerat med träns och tömkört med träns. inget skak alls.

jag kanske borde ta ut tandläkare, hon äter morötter väldigt konstigt. som att hon inte kan trycka ner hårt med tänderna, hon liksom tuggar väldigt försiktigt. hon får också väldigt saliv runt munnen när hon äter sitt hö. typ som blandning mellan fradga och saliv. konstigt.

hon fick tänderna kollade i februari, så 2 månader sen. kanske ska ta ut en annan tandläkare..?
 
Jag tror detta är något som man kallar för "headshaking", ett pollenallergi problem. Googla lite så hittar du info.
 
köpte en ny häst för 6 veckor sen. de första 4 veckorna var hon fantastisk och jätte härlig att rida. jag började kolla upp tävlingar och hade roligt med henne.

men de senaste 2 veckorna så har hon varit förjäklig. hon är fin i skritt men så fort jag ber henne trava så börjar hon slänga med huvudet. I VARJE STEG! inte lite då och då för att hon tycker att jag tar i henne för mycket, utan hon slänger i varje steg.

jag har försökt med allt, jag har provat att ta i henne mer och ha stadig hand, funkar inte. provat att släppa tyglarna helt och bara trava på, funkar inte, då slår hon högre och nästan stegrar.
jag fick ge upp idag och hoppa av och gå hem. jätte tråkigt när det är ny häst, jag vill ju ha kul med henne.

hon gör det i paddocken, på slingan och i manegen. hon gör det inte i skritten utan bara i traven. vågar inte gallopera när hon håller på så. det skulle säkert inte ens gå att fatta galopp.

tror inte det är headshaking syndrome för hon gör det inte när hon blir longerad och inte i skritt.

jag har haft en sadelprovare ute 4 gånger och vi har provat olika sadlar och det är samma med alla sadlar. hon är inte ömm i ryggen när man tar på henne.

jag har bytt bett, samma sak. bytt nosgrimma. samma sak.

vad är nästa steg?

ska jag ta ut veterinär, ska jag ta ut chiropractor? osteopath? tandläkare?

vad för annan utrustning kan jag byta`?

(hade en ostepath ute för 3 veckor sedan, hittade inga direkta fel förutom problem med axeln som hon sa var fixat, hon fick tänderna fixade i februari)

jag har bokat två lektioner denna veckan, en på torsdag och en på lördag så att jag får hjälp, vill inte ha det så här.

har nån vart med om samma sak och vad var problemet och hur löste ni det?
En Veterinär solklart.
 
jag har longerat med träns och tömkört med träns. inget skak alls.

jag kanske borde ta ut tandläkare, hon äter morötter väldigt konstigt. som att hon inte kan trycka ner hårt med tänderna, hon liksom tuggar väldigt försiktigt. hon får också väldigt saliv runt munnen när hon äter sitt hö. typ som blandning mellan fradga och saliv. konstigt.

hon fick tänderna kollade i februari, så 2 månader sen. kanske ska ta ut en annan tandläkare..?
ta inteut tandläkare, åk till en bra tandläkare som jobbar på klinik. Eller ring en bra veterinärklinik och beskriv din problematik och fråga vad du ska göra. Tror inte att en tränare kan lösa att hästen tokskakar med huvudet.
 
Jag tycker också du ska åka in till klinik, där de kan kolla både kropp och tänder, börja alltid i den änden.
Det har ju tydligen kommit ganska plötsligt, vilket ofta tyder på ett veterinärt problem.
 
@diabla Jag hade velat kolla den väldigt nogsamt i munnen igen, på klinik. Kan ju vara ngn inflammation i ngn tand eller annat där som "hänt", har tex hänt vid tanfix att tandläkaren råkat spräcka ngn tand, som sen kan orsaka smärta/problem.
 
Eller en spark i hagen. Att det inte är problem vid tömkörning tyder väl iofs mer på annat problem, typ sadel, rygg.. något som blir värre med extra vikt.

Undrar om hästen gör lika oavsett ryttare?
 
Eller en spark i hagen. Att det inte är problem vid tömkörning tyder väl iofs mer på annat problem, typ sadel, rygg.. något som blir värre med extra vikt.

Undrar om hästen gör lika oavsett ryttare?

det gör det väl inte? Hästen tuggar ju inte normalt enligt ts redogörelse och självklart ger kombinationen ryttare med inverkan större inpakt än om den går med bett i andra sammanhang då inverkan blir annorlunda än med ryttare kombinerat med hand ovanpå om det skulle vara ngt i munnen som stör?
 
jag har haft mer tid att tänka nu och jag tror att det är nått knasigt med tänderna och att det är mitt fel som ryttare och att hästen blir nervös och stressad för den står på nytt stall.

min kompis red min häst igår, hon har mycker erfarenhet och är duktigare än mig.
hästen skakade mycket på huvudet ibörjan av passet, små stegrade och höll på. min vänn sa att hon la på inner skänkeln och gjorde halv halt och då slutade hon.
sen resten av passet gick hon fint 90% av tiden, strulade 10%. jag märkte att hon gjorde det när det var mycket ljud omkring ridhuset och hon blev stressad. så jag tror att det är stress relaterat. och jag är inte den lugnaste ryttarinnan så jag spänner mig ibland och då blir det säkert värre.

imorgon ska jag ha lektion med en jätte bra tränare, hoppas att jag kan få tips då.

vi får se hur det går efter det passet, hoppas verkligen att vi kan f¨å bort det här!!
 
Jag skulle ändå inte utesluta fysiska problem, en duktig ryttare kan i "värsta fall" få hästen att "gå fint" även om den känner obehag. Jag tror du med fördel kan både kolla upp hästen ordentligt, det behöver inte kosta så mycket att åka in och kolla om allt är bra, och ta hjälp av en duktig tränare.
Om hästar har ont har de en högre adrenalinnivå, vilket kan göra dem känsligare för stress/verka stressade. Det är viktigt att tänka på. Det vet jag av egen erfarenhet, jag var nästan 100% säker att hästen "bara var stressad" men istället var han typ halt på alla fyra...
 
Jag är fortfarande nyfiken på om hennes skakningar endast visas i ridning, tömkörning ? Händer det att hon ruskar på huvudet i hagen eller boxen.
Jag är uppriktigt sagt intresserad, då jag känner en väl, häst som ruskar runt sitt huvud, rejält.
 
jag har haft mer tid att tänka nu och jag tror att det är nått knasigt med tänderna och att det är mitt fel som ryttare och att hästen blir nervös och stressad för den står på nytt stall.

min kompis red min häst igår, hon har mycker erfarenhet och är duktigare än mig.
hästen skakade mycket på huvudet ibörjan av passet, små stegrade och höll på. min vänn sa att hon la på inner skänkeln och gjorde halv halt och då slutade hon.
sen resten av passet gick hon fint 90% av tiden, strulade 10%. jag märkte att hon gjorde det när det var mycket ljud omkring ridhuset och hon blev stressad. så jag tror att det är stress relaterat. och jag är inte den lugnaste ryttarinnan så jag spänner mig ibland och då blir det säkert värre.

imorgon ska jag ha lektion med en jätte bra tränare, hoppas att jag kan få tips då.

vi får se hur det går efter det passet, hoppas verkligen att vi kan f¨å bort det här!!

Men ska du ändå inte ta och ta en kik på henne i munnen, med tanke på att du säger att hon tuggar konstigt och skummar runt munnen när hon äter osv?
 
Men ska du ändå inte ta och ta en kik på henne i munnen, med tanke på att du säger att hon tuggar konstigt och skummar runt munnen när hon äter osv?

Kan inte annat än att hålla med!

En tandfraktur (om det nu är det) kan dessutom ge stora problem längre fram. Ta tag i det på en gång istället.
 
Min häst har en extrem variant av headshaking, och han slår inte med huvudet vid longering... Så uteslut inte det, även om jag hoppas för din skull att det inte är det såklart! Men jag skulle åka till klinik med hästen om de var min häst :)
 
Min häst är en sk headshaker, som dock knappt skakar på huvudet större delen av tiden. I mitt fall är det uträtt och diagnoserat som trigeminal neuralgia - fel på nerven.
Hon är i mkt snarlik din häst i beskrivning, skakar knappt i skritt när man rider och skakar upp och ner i i varje steg i traven för att lätta av fram och resa sig. Visar mkt sällan något på töm eller lina. Går ibland sommartid att se i hage och box.
Så skulle inte alls utesluta någon form av headshaking på din häst tyvärr...

Men med tanke på att du beskriver underliga ät-mönster låter det troligare med tandproblem i mina öron.
 
Min häst är en sk headshaker, som dock knappt skakar på huvudet större delen av tiden. I mitt fall är det uträtt och diagnoserat som trigeminal neuralgia - fel på nerven.
Hon är i mkt snarlik din häst i beskrivning, skakar knappt i skritt när man rider och skakar upp och ner i i varje steg i traven för att lätta av fram och resa sig. Visar mkt sällan något på töm eller lina. Går ibland sommartid att se i hage och box.
Så skulle inte alls utesluta någon form av headshaking på din häst tyvärr...

Men med tanke på att du beskriver underliga ät-mönster låter det troligare med tandproblem i mina öron.

Men hur rider du din häst när hon gör så? är det alltid lika illa eller är det olika från dag till dag? får hon nån behandling eller medicin? Har du provat ett sånt där nät på mulen, funkar det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 233
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 664
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 438
Senast: Hedinn
·
Ridning måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet.... Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 986
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Heltidsresan forts

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp