Häst som slickar på annan hästs sår/sårsekret - vanligt?

Alexandra_W

Trådstartare
Moderator får gärna flytta om det ligger fel.

Men hur vanligt, eller ovanligt, är det egentligen att en häst slickar på en annan hästs sår? Jag har sett det två gånger, ena fallet var det ett äldre sto som slickade på en färsk, blödande skada på bringan på en åring. Jag tolkade det då mest som att blodet smakade gott, eller att någon slags "moderskänsla" slog till hos stoet, typ "slicka fölet rent"

Fast idag ser jag min ena valack stå och mycket omsorgsfullt slicka på insidan av bakbenen på den yngre synnerligen nyblivna valacken. Den slickande valacken är fyra år och den nyblivna valacken är snart 10 månader, så även här är det en ung häst inblandad. Den äldre valacken slickar bort sårsekret och blod som runnit på insidan av bakbenen. Fick han skulle han gärna slicka rent själva kastrationssåren med, men där säger den unge herrn tack och lov stopp. Unge herrn är helt obekymrad om slickande, och den äldre herrn är mycket noggrann och tålmodig i sin rengöring - när jag kikade stod han i 30 minuter och slickade.
Här lär ju moderskänsleargumentet falla platt. Och så himla gott kan det ju inte vara.

Så varför gör de så, är det en fix ide, nån kvarleva att försöka dölja skadade (unga) djur från rovdjur eller tja vad?

Jag vet ju hästar kan slicka sådär rent allmänt på en annan häst när den mår dåligt, men just slicka på/kring sår?

10425470_779778498784792_7076107837604354825_n.jpg


1509708_779778552118120_4835346449249640725_n.jpg


10429302_779778528784789_7075927567622732579_n.jpg
 
Jag kan tänka mig två anledningar, där den andra är kopplad till den första.

Det smakar gott. Vi fick nödslakta en häst i en hage då den brutit benet och man inte ville flytta den. Jag tror nog alla resterande hästar stod och drack av blodet innan vi hann ta bort det.
Vi tog bort det för att det var så mycket blod och snö så det syntes lång väg och en allmän gångväg gick precis bredvid.

Det smakar nog gott för att de ska vårda varandra. Sedan verkar det ju inte så utvecklat som hos sociala rovdjur (varg, lejon, hund, katt osv.)

Enligt vissa har ju hunddjur vårdande saliv också, typ lite penicillinliknande. Vet inte om det är sant.
Kanske har hästar det också i såfall?
 
Jag kan tänka mig två anledningar, där den andra är kopplad till den första.

Det smakar gott. Vi fick nödslakta en häst i en hage då den brutit benet och man inte ville flytta den. Jag tror nog alla resterande hästar stod och drack av blodet innan vi hann ta bort det.
Vi tog bort det för att det var så mycket blod och snö så det syntes lång väg och en allmän gångväg gick precis bredvid.

Det smakar nog gott för att de ska vårda varandra. Sedan verkar det ju inte så utvecklat som hos sociala rovdjur (varg, lejon, hund, katt osv.)

Enligt vissa har ju hunddjur vårdande saliv också, typ lite penicillinliknande. Vet inte om det är sant.
Kanske har hästar det också i såfall?

Ang hundar så tror jag inte på någon penicillinliknande saliv. Tvärtom är en jättevanlig anledning till sårinfektioner hos hund just att de slickar på såret.

Just blod tror även jag är smaken. Men kan verkligen gammalt sekret smaka gott? För en häst alltså - hundar får inte vara med, de äter ju allt möjligt äckel ;)
 
Hm, det kan ju smaka annorlunda? Tänker järn och så. Annars så t.ex. kaniner som också är bytesdjur äter upp sina döda ungar och slickar upp blod för att inte rovdjur ska få vittring om det. Kanske något sånt?

Förövrigt har jag ofta hittat min häst stå och slicka på en annan häst i hagen. Han är väldigt social och kliar gärna andra hästar, men nu stod han verkligen och slickade rumpan väldigt noga. :cautious:
 
Hm, det kan ju smaka annorlunda? Tänker järn och så. Annars så t.ex. kaniner som också är bytesdjur äter upp sina döda ungar och slickar upp blod för att inte rovdjur ska få vittring om det. Kanske något sånt?

Förövrigt har jag ofta hittat min häst stå och slicka på en annan häst i hagen. Han är väldigt social och kliar gärna andra hästar, men nu stod han verkligen och slickade rumpan väldigt noga. :cautious:

Jo stona äter ju upp efterbörden med. Men där är mer logiskt.

Men just då de två (enda) gånger jag sett det har handlat om unga djur (åringar) så funderar jag på om det är åtminstone delvis nån instinkt att dölja att en "svag" medlem av flocken är skadad och ett extra lätt byte?
 
Jag har sett min häst göra det på en kompis. Valack på 7 år. Tror det smakar gott av ngn konstig anledning. Infektioner luktar ju lite sött, kan det vara därför? :yuck:
 
Ang hundar så tror jag inte på någon penicillinliknande saliv. Tvärtom är en jättevanlig anledning till sårinfektioner hos hund just att de slickar på såret.

Just blod tror även jag är smaken. Men kan verkligen gammalt sekret smaka gott? För en häst alltså - hundar får inte vara med, de äter ju allt möjligt äckel ;)

Mig veterligen är det inte vanligt med infektioner från slickande. Däremot kan nog frenetiskt slickande göra det men av andra anledningar.
I vissa länder (eller var det djungelbyar) använder man sig av hundar för att slicka sår då det renar såret.

Detta har jag dock ingen källa på.
 
Jag har fått lära mig av flera veterinärer att de gör så för att de vill att den andra ska må bättre. Jag har sett det på kolikhästar som ligger ner i hage då hagkompisar slickar, i ett stall för länge sen (90talet) var det sår på en häst och det slickades också på. O veterinärerna har inte ens reagerat utan sagt att det är för någon mår dålig och de vill att hästen ska må bättre och också för att rovdjuren inte ska hitta ett svagare byte.
 
Min häst gjorde likadant när de nyblivna valackerna kom ut i hagen. Han tvättade benen i flera dagar på dem, dock såg jag ingen annan häst göra det så vet inte hur jag skulle tolka det. Dock var det min häst som bestämde i den flocken så det är möjligt att han inte lät någon annan slicka om han tyckte det smakade gott!
 
Jag har fått lära mig av flera veterinärer att de gör så för att de vill att den andra ska må bättre. Jag har sett det på kolikhästar som ligger ner i hage då hagkompisar slickar, i ett stall för länge sen (90talet) var det sår på en häst och det slickades också på. O veterinärerna har inte ens reagerat utan sagt att det är för någon mår dålig och de vill att hästen ska må bättre och också för att rovdjuren inte ska hitta ett svagare byte.

Fast ett allmänt slickande har jag med sätt så. Men inte slicka specifikt på sår. Den slickade hästen mår ju dessutom utmärkt. I övrigt är slickande valacken inte annorlunda mot den lilla - den åthutas och brottas med och föses som vanligt.

Men min förra valack slickade ju massor på den grå på bilden (då hingst och 2.5 år) när den var jättesänkt för kompisen dött. Stod och slickade hela huvudet. Länge. Men det känns som väldigt stor skillnad på det beteendet och det här?

@Kildegrei Intressant, särskilt att det var nyblivna valacker där med.
 
Ja alltså, han slickade bort allt blod som rann längs benen från såren så han hade fullt upp ett tag där! :p Funderade först på om han hade järnbrist eller brist på något men det är nog troligare att det är någon gammal instinkt att skydda flocken från rovdjur tänkte jag, men vem vet!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 025
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 916
Senast: Efwa
·
Träning Min häst går på lösdrift i en flock på 10 hästar. Det är blandat valacker och hingstar och de flesta är ganska unga. Ledarhästen är en...
Svar
2
· Visningar
2 445
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp