Häst som sliter sig när man leder

Tilma

Trådstartare
Vår ena ardenner har vi haft sedan han var 6 månader gammal. Han har alltid varit väldigt lätt i hanteringen. Vi har hanterat honom från första stund. Han har nu hunnit bli 6 år gammal och har börjat med en oacceptabel olat. Nämligen att slita sig när man är ute och leder. Det händer långt ifrån varje gång men det har skett vid några tillfällen. Både när jag lett i grimma och grimskaft och även när jag lett i huvudlag med bett. Det kommer helt oprovocerat. Han är inte rädd eller liknande. Han bestämmer sig helt enkelt för att nej nu är ja inte med på detta längre. Jag drar. Ungefär så. Jag har lyckats hindra honom några gånger och det har jag gjort genom att "böja honom" alltså bryta av i en cirkel när jag märker att han försöker. Men jag har även misslyckats och han har kommit loss. Någon som har tips på hur man lyckas bryta beteendet?
 
Du kan inte promenera mycket i grimskaft med honom? Och göra cirklar och mer cirklar och mer... så fort du känner att han koncentrerar sig på något annat än dig.

Mitt sto när jag köpte ville också dra och jag löste det med tråkiga cirklar om och om igen. Vi gjorde cirklar var tedje meter i början. Sen gick hon efter mig som en hund ett år efter utan grimskaft
 
Min förra häst gjorde likadant i början när jag skaffa henne. Det var ett beteende som hon hade hållt på med längre (det bland många andra saker) och förra ägaren var rädd för henne. Jag var tvungen att leda henne med kedja under hakan ett tag. Ha grimskaftet ganska slakt och när jag märkte att hon var påväg att försöka dra fick jag rycka till lite för att hindra henne. Det gick väldigt plötsligt när hon drog, men jag lärde mig läsa av henne. Känns inte så kul med en sån bestraffning, men ju fler gånger de lyckas ju mer befäster de ju det beteendet. Ju längre tid vi hade tillsammans och fick en bättre relation ju mer försvann det beteendet. Och tillslut behövde jag inte använda kedja längre. Hade det bara vid lastning sen för säkerhets skull.
 
Vår ena ardenner har vi haft sedan han var 6 månader gammal. Han har alltid varit väldigt lätt i hanteringen. Vi har hanterat honom från första stund. Han har nu hunnit bli 6 år gammal och har börjat med en oacceptabel olat. Nämligen att slita sig när man är ute och leder. Det händer långt ifrån varje gång men det har skett vid några tillfällen. Både när jag lett i grimma och grimskaft och även när jag lett i huvudlag med bett. Det kommer helt oprovocerat. Han är inte rädd eller liknande. Han bestämmer sig helt enkelt för att nej nu är ja inte med på detta längre. Jag drar. Ungefär så. Jag har lyckats hindra honom några gånger och det har jag gjort genom att "böja honom" alltså bryta av i en cirkel när jag märker att han försöker. Men jag har även misslyckats och han har kommit loss. Någon som har tips på hur man lyckas bryta beteendet?

Stigbett, bra handskar och longelina! :)
 
@Vogue Eller så kan man göra vad man kan innan man behöver ta till sånna åtgärder.

Kanske är hästen bara flockbunden som satan och då vill du tvinga bort den därifrån med stigbett och handskar, jag får ont i magen.

TS Har han respekt för spö? Kanske kan ta med ett spö ut bara för att markera lite extra med och peta till honom?
 
Jag leder helst inga okända hästar utan kedja över nosryggen. Sätter de iväg har man i alla fall någon chans att hålla dem. Äger även en duallygrimma jag använt i perioder då kedjan känts meckig eller ivägen. Leder egentligen helst alla hästar med kedja som säkerhetsåtgärd. Enda som slipper undan är hästarna som varit i familjen 9-10 år.
 
Min förra häst gjorde likadant i början när jag skaffa henne. Det var ett beteende som hon hade hållt på med längre (det bland många andra saker) och förra ägaren var rädd för henne. Jag var tvungen att leda henne med kedja under hakan ett tag. Ha grimskaftet ganska slakt och när jag märkte att hon var påväg att försöka dra fick jag rycka till lite för att hindra henne. Det gick väldigt plötsligt när hon drog, men jag lärde mig läsa av henne. Känns inte så kul med en sån bestraffning, men ju fler gånger de lyckas ju mer befäster de ju det beteendet. Ju längre tid vi hade tillsammans och fick en bättre relation ju mer försvann det beteendet. Och tillslut behövde jag inte använda kedja längre. Hade det bara vid lastning sen för säkerhets skull.

Du har ingen bild på hur man ska fästa kedjegrimskaftet?
 
Jag leder helst inga okända hästar utan kedja över nosryggen. Sätter de iväg har man i alla fall någon chans att hålla dem. Äger även en duallygrimma jag använt i perioder då kedjan känts meckig eller ivägen. Leder egentligen helst alla hästar med kedja som säkerhetsåtgärd. Enda som slipper undan är hästarna som varit i familjen 9-10 år.
Hur trär jag grimskaftet då? Det är ingen risk att nosryggen skadas?
 
Är det ett säkert sätt att leda? Jag tror jag behöver något rejält. Han väger ca 800 kg och tar verkligen sats. Jag har prövat att leda honom i postkandar men dock med vanligt grimskaft. Han sliter sig lätt med det.
Stigbett, bra handskar och longelina! :)
 
@Vogue Eller så kan man göra vad man kan innan man behöver ta till sånna åtgärder.

Kanske är hästen bara flockbunden som satan och då vill du tvinga bort den därifrån med stigbett och handskar, jag får ont i magen.

TS Har han respekt för spö? Kanske kan ta med ett spö ut bara för att markera lite extra med och peta till honom?

Jag tror inte att han sliter sig för att vara med flocken. Varje gång han slitit sig får ja upplevelsen att han gör det för att han kan. Han visar upp vinnarskalle genom en serie bockaprång osv. Ställer sig och äter av hösilagebalen som inte är i närheten av övriga flocken. Han skiter i spöet. Har kört upp det framför ansiktet på honom i stridens hetta men det bekommer honom inte. Han är väldigt hård på det viset.
 
Stigbett, bra handskar och longelina! :)

Verkar finnas i olika modeller. Vilken modell tänker du jag ska ha? Finns det någon skaderisk med det? Jag behöver som sagt en lösning för att få bort detta oangenäma beteende. Bryta mönstret. Så får ja jobba på att vänja in snällare metoder sedan förhoppningsvis.
 
Stigbett finns bara i en modell. Kapson hade jag hoppat över, en sådan häst drar ändå (har släpat efter). Viktigt med stigbett och longerlina är att man absolut inte får tappa hästen med den utrustningen.

Själv hade jag nog satsat på att binda upp hästen på ett säkert sätt och låtit den tröttna, då kommer den säkert försöka slita sig. När den gör det och inte kommer loss är mycket vunnet. Viktigt är att binda upp så hästen inte kan skada sig, men inte kommer loss. Jag binder alltid med något bakom, så de inte kan ta hela kroppstyngden i nacken. Sedan får de själva klura ut att de inte kommer loss. Antingen i uppbidningsgången (vi hade vägg bakom) eller ute vid ett staket eller liknande som inte går att backa på sidan av. Riktigt rejäl grimma och rep.

Det här är ett farligt beteende och inget som går att gulla bort.
 
Har du testat att göra det roligt/intressant att bli ledd?
Hitta på en massa övningar, som att göra halter, gå slalom eller sidvärtsrörelser längs vägen. Kombinerat med massor av beröm så fort hästen gör rätt.
Då får hästen något trevligt att rikta sin uppmärksamhet mot och VILL följa med dig.
 
Äsch jag släpper och går och gör något annat så länge.
Hästarna brukar få tråkigt efter ett tag och komma och kolla vad jag gör.
Men det krävs ju att man bor så till att en lös häst inte är något problem.
Det kan man lösa genom att hägna in området där man brukar hantera hästen.
 
Jag upplever inte att problemet att hästen är lös, utan att den sliter sig.
De som jag har haft som slitit sig har slutat med det efter att jag konsekvent har släppt varje gång under en period.
Upptäckten att det inte var särskilt roligt har gjort att de sedan hellre har häng med mig.
Jag blev mera spännande än att slita sig helt enkelt.
 
Jag är nog inne på samma linje, att binda upp honom. Man kan sätta halsrem (sån man har till kossor?), då läggs inte allt tryck på nacken. Bind kort, ju kortare desto mindre kraft får de.

Jag tar alltid häst med kedja, av säkerhetsskäl. Du har inte en chans att få stopp i vanligt grimskaft om något händer. Varierar mellan att ha kedjan som ett vanligt grimskaft, under hakan på vissa och över nosen på de som reser sig eller bufflar framåt. Longerlina vid ledning undviker jag, vet en häst som slet sig med det, trasslade in sig, gick omkull på asfalten och ådrog sig en fraktur.

Att släppa hästen kan man visst göra, om man bor på det viset. När man som jag har häst nära stora och vältrafikerade vägar och en järnväg så är inte det ett speciellt lockande alternativ.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 111
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 414
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp