Häst som stannar framför hinder?

LXDVF

Trådstartare
Jag har en väldigt duktig häst som hoppar allt och lite till. Hon har mycket kapacitet och hoppar med marginal upp till 140 än så länge. Då har det varit på hemmaplan för tränare.

Men i helgen va jag på en tävling.
Skulle hoppa en bana på 90 cm och höll på att hoppa fram. Hon hoppade superfint och va framåt och vi kändes samkörde. Sedan höjde någon upp oxern till jamen kanske 105 cm. Tänkte att "ja men vi kör en gång". Kommer fram till hindret med en bra distans och hon kändes framåt. Men precis framför hindret TVÄRSTANNAR hon och kastade sig bort från hindret och ville verkligen INTE hoppa. Inte alls likt henne. Vad kan detta bero på? Fanns inget i närheten som skulle kunna skrämma henne. Och höjden har aldrig varit något problem. Hon kändes helt frisk och verkade inte ha ont någonstans. Är rädd att hon kanske ska börja glra likadant hemma nu.
Tips?
 
vill inte måla fan på väggen eller skrämma dig, men det var så min började när kotorna gav upp.... :/ inte halt, veterinären typ garva åt mig, tills bägge fram böjdes... syntes eller kändes NADA i ridningen. Hon hoppa allt hemma å på framhoppningen, sen inne på hinder 3-4 på tävling, tvärnit... Så mitt tips är att kolla upp hästen :)
 
vill inte måla fan på väggen eller skrämma dig, men det var så min började när kotorna gav upp.... :/ inte halt, veterinären typ garva åt mig, tills bägge fram böjdes... syntes eller kändes NADA i ridningen. Hon hoppa allt hemma å på framhoppningen, sen inne på hinder 3-4 på tävling, tvärnit... Så mitt tips är att kolla upp hästen :)
Hon är vet checkad för inte alls länge sedan. Och då hittades inget. På banan hoppar hon allt, hon har aldrig stannat eller fält ett hinder så länge jag haft henne
 
vill inte måla fan på väggen eller skrämma dig, men det var så min började när kotorna gav upp.... :/ inte halt, veterinären typ garva åt mig, tills bägge fram böjdes... syntes eller kändes NADA i ridningen. Hon hoppa allt hemma å på framhoppningen, sen inne på hinder 3-4 på tävling, tvärnit... Så mitt tips är att kolla upp hästen :)
Kan ju åka och kolla henne igen ifall om att :)
 
Jag har en väldigt duktig häst som hoppar allt och lite till. Hon har mycket kapacitet och hoppar med marginal upp till 140 än så länge. Då har det varit på hemmaplan för tränare.

Men i helgen va jag på en tävling.
Skulle hoppa en bana på 90 cm och höll på att hoppa fram. Hon hoppade superfint och va framåt och vi kändes samkörde. Sedan höjde någon upp oxern till jamen kanske 105 cm. Tänkte att "ja men vi kör en gång". Kommer fram till hindret med en bra distans och hon kändes framåt. Men precis framför hindret TVÄRSTANNAR hon och kastade sig bort från hindret och ville verkligen INTE hoppa. Inte alls likt henne. Vad kan detta bero på? Fanns inget i närheten som skulle kunna skrämma henne. Och höjden har aldrig varit något problem. Hon kändes helt frisk och verkade inte ha ont någonstans. Är rädd att hon kanske ska börja glra likadant hemma nu.
Tips?
Det finns flera orsaker till att hästar stannar.
Dåliga erfarenheter på bortaplan? Osäker häst? Nervös? Stel och stressad? Magkatarr vid tävling? Halt? Dåligt underlag på tävlingen?

Hade en häst som hoppade allt hemma men vägrade ut sig på tävling. Såldes som dressyrhäst.
Är du säker på att distansen var bra? Hur var galoppen? Om hästen är väldigt osäker så är det extra viktigt att man håller om och rider fram mot hindret samt att alltid hoppa på bra underlag för att hästen inte ska känna sig osäker.

Åk ut igen på en pay and jump och se hur det går, men kolla gärna igenom hästen en gång till för att vara på den säkra sidan.

Var det eran första tävling?
 
Det finns flera orsaker till att hästar stannar.
Dåliga erfarenheter på bortaplan? Osäker häst? Nervös? Stel och stressad? Magkatarr vid tävling? Halt? Dåligt underlag på tävlingen?

Hade en häst som hoppade allt hemma men vägrade ut sig på tävling. Såldes som dressyrhäst.
Är du säker på att distansen var bra? Hur var galoppen? Om hästen är väldigt osäker så är det extra viktigt att man håller om och rider fram mot hindret samt att alltid hoppa på bra underlag för att hästen inte ska känna sig osäker.

Åk ut igen på en pay and jump och se hur det går, men kolla gärna igenom hästen en gång till för att vara på den säkra sidan.

Var det eran första tävling?
Distansen och galoppen var bra. Kände både jag och de som tittade. Vi är väldigt ofta ute på tävlingar och på olika ställen. Så borde inte vara det. Underlaget var stabilt och bra
 
@lxvdf du känner inte att det mest effektiva vore att kolla med din tränare som tränar er och ser hästen ?
 
Ok men då kan du nog släppa det där stoppet, du lär aldrig komma på vad som hände iaf och du behöver fokusera på det som gick bra istället för att analysera o älta ett enda tillfälle som gick dåligt. Är ganska typiskt oss ryttare att göra så men blir inte bättre för det! :)
 
Ok men då kan du nog släppa det där stoppet, du lär aldrig komma på vad som hände iaf och du behöver fokusera på det som gick bra istället för att analysera o älta ett enda tillfälle som gick dåligt. Är ganska typiskt oss ryttare att göra så men blir inte bättre för det! :)
Kan ju varit en mus som pep titt mitt i hindret eller en älg som skymtade låååångt bort i fjärran precis då.
 
Ok men då kan du nog släppa det där stoppet, du lär aldrig komma på vad som hände iaf och du behöver fokusera på det som gick bra istället för att analysera o älta ett enda tillfälle som gick dåligt. Är ganska typiskt oss ryttare att göra så men blir inte bättre för det! :)

Nä snacka om att skapa problem som inte finns...
 
Ja om det hänt EN gång och gått bra efter så..... Se istället om problemet blir långvarigt, då är det något att grotta i... min började som sagt på 3-4:e hindret på tävling... vann första tävlingen sen var det typ 4-5 tävlingar i rad där hon stoppa ut sig och jag kolla med vet och tränare.... sänkte rejält - 2 felfria... sen kollade jag upp henne en gång till innan vila för säkerhets skull (vet. typ garva när jag kom tillbaka IGEN)...
å vi garva inte lika mycket efteråt... :'( (men hon fick massa vila å massa promenader/tömkörning i skogen och kom tillbaka på en kul nivå, inte hoppat än, men föl på G, ska testa att få igång henne efter fölet.... annars får hon vara dyrt marsvin) ... :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 335
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
995
Senast: cassiopeja
·
A
Hoppning Hej på er ! Jag har ALLTID, ALLTId och åter ALLTID haft svårt med taxering. Jag kan inte bedöma och se avståndet..:( Däremot om jag...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Alonelife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp