Häst som testar

Timjans7

Trådstartare
Hej! Jag har en nordsvensk som är mycket snäll men som börjat testa mig lite och jag är jätterädd att hon ska få övertaget. När jag rider ut eller jobbar med henne lite i hagen eller paddocken börjar hon plötsligt spänna sig, dra ihop kroppen, resa sig lätt.... här hoppar jag dessvärre av! då jag inte vill bli avkastad och känner mig i detta läget väldigt liten! Jag upplever det som att detta börjar då hon tycker det blir lite motigt, eller vill hem. Hon hsr lite separationsångest, springer omkring och gnäggar då jag tar ut någon annan häst från hagen, även fast hon har sällskap. Jag har dock ridit ut på henne förr, då stannade hon upp och gnäggade ibland, nu har ridningen blivit lite sporadisk efter ett uppehåll på några månader.
Snälla ge mig lite tips!
 
Har ni några tips? Frågor? Mina hästar är väl hanterade och lydiga från backen.....men jag har blivit lite försiktigare (fegare) med åren! Finns väl några fler med liknande problem!? Skriv gärna och berätta, hur har ni gjort? Hästen går lugnt och är tillmötesgående till att börja med, men när hon inte vill längre har hon lyckats skrämma mig....
 
Hej! Jag har en nordsvensk som är mycket snäll men som börjat testa mig lite och jag är jätterädd att hon ska få övertaget. När jag rider ut eller jobbar med henne lite i hagen eller paddocken börjar hon plötsligt spänna sig, dra ihop kroppen, resa sig lätt.... här hoppar jag dessvärre av! då jag inte vill bli avkastad och känner mig i detta läget väldigt liten! Jag upplever det som att detta börjar då hon tycker det blir lite motigt, eller vill hem. Hon hsr lite separationsångest, springer omkring och gnäggar då jag tar ut någon annan häst från hagen, även fast hon har sällskap. Jag har dock ridit ut på henne förr, då stannade hon upp och gnäggade ibland, nu har ridningen blivit lite sporadisk efter ett uppehåll på några månader.
Snälla ge mig lite tips!

Jag tycker inte att du ska se det som ett nederlag att sitta av, bara fortsätt den planerade vägen till fots.
Sen gillar jag inte riktigt begreppet "testar", hästen är osäker och visar att den inte vill lämna sin trygghet, det har inget med att testa dig som ryttare att göra.
 
Hej! Jag har en nordsvensk som är mycket snäll men som börjat testa mig lite och jag är jätterädd att hon ska få övertaget. När jag rider ut eller jobbar med henne lite i hagen eller paddocken börjar hon plötsligt spänna sig, dra ihop kroppen, resa sig lätt.... här hoppar jag dessvärre av! då jag inte vill bli avkastad och känner mig i detta läget väldigt liten! Jag upplever det som att detta börjar då hon tycker det blir lite motigt, eller vill hem. Hon hsr lite separationsångest, springer omkring och gnäggar då jag tar ut någon annan häst från hagen, även fast hon har sällskap. Jag har dock ridit ut på henne förr, då stannade hon upp och gnäggade ibland, nu har ridningen blivit lite sporadisk efter ett uppehåll på några månader.
Snälla ge mig lite tips!
Har du nån duktig kompis som har möjlighet att hjälpa dej? Jag tycker själv det hjälper om jag har nån med mej som kan ge tips när jag sitter på hästryggen. Hur mycket är hästen riden? Förstår hon dina signaler eller kan hon bli spänd för att hon inte vet vad du vill? Har varit i den situationen själv nämligen, min förra häst blev lätt spänd då han inte förstod vad jag ville och det blev inte bättre av att jag blev lite osäker och rädd, det triggade hans beteende mera. Då var det guld värt att ha duktiga kompisar som kunde hjälpa till :)
 
Hej! Jag har en nordsvensk som är mycket snäll men som börjat testa mig lite och jag är jätterädd att hon ska få övertaget. När jag rider ut eller jobbar med henne lite i hagen eller paddocken börjar hon plötsligt spänna sig, dra ihop kroppen, resa sig lätt.... här hoppar jag dessvärre av! då jag inte vill bli avkastad och känner mig i detta läget väldigt liten! Jag upplever det som att detta börjar då hon tycker det blir lite motigt, eller vill hem. Hon hsr lite separationsångest, springer omkring och gnäggar då jag tar ut någon annan häst från hagen, även fast hon har sällskap. Jag har dock ridit ut på henne förr, då stannade hon upp och gnäggade ibland, nu har ridningen blivit lite sporadisk efter ett uppehåll på några månader.
Snälla ge mig lite tips!


Kommer med den klassiska frågan men har du kollat så hon inte har ont när du gör vissa saker?
På min ena häst upptäcktes det att den fått ett par låsningar, antagligen pga en fastrullning och det gjorde ont på den när jag skulle göra vissa saker. Det var inget direkt som syntes som en hälta eller så men jag tog ut en veterinär/kiropraktor som kunde konstatera det.
Det är absolut inget fel i att hoppa av tycker jag om det känns obehagligt. Hoppar du upp igen eller du går hem med den?
 
Utgår från att den är frisk med passande utrustning.

Ta hjälp av tränare om du inte redan gör det.

Som en annan sa, se det inte som att du förlorat om du går av. Jag var rädd att rida efter en olycka när jag sen började rida igen så gick jag brevid hästen tills jag fick ont i fötterna(:angel:), hoppade upp red 10m och fick hjärtklappning och ångest, hoppade av och gick tills jag var lugn sen tog jag nya tag. Så hållde jag på ett halv år om man räknar tills jag kunde rida utan att gå av alls.
Man FÅR vara rädd. Men man måste hantera rädslan på ett sätt som passar sig själv, du måste bara hitta ditt sätt.

Ett tips för separations ångest är att spedera mycket tid i stallet och hagen att bara vara där och bli mer en del av flocken. Du behöver inte gå och klappa eller ens titta på hästen, ta en bok och sätt dig på en hink i mitten av hagen eller utanför boxen.

Sen kan du gå med henne i grimskaft om du känner dig tryggare på marken som mig, gå den turen du tänkt rida sen rider du den senare på dagen eller nästa dag. Det kan hjälpa. Skadar inte att testa.
 
Har ni några tips? Frågor? Mina hästar är väl hanterade och lydiga från backen.....men jag har blivit lite försiktigare (fegare) med åren! Finns väl några fler med liknande problem!? Skriv gärna och berätta, hur har ni gjort? Hästen går lugnt och är tillmötesgående till att börja med, men när hon inte vill längre har hon lyckats skrämma mig....


Tömkör istället för att rida. Promenera med den. Det är bra att träna på att ta sig bort från de andra hästarna så att den känner sig trygg med dig. Men du måste ju inte sitta i sadeln om du inte vill.

Hästar testar inte i betydelsen som vi ibland lägger i ordet, men hon har väl vant sig av med att ridas om det inte varit kontinuerligt på ett tag. Vissa blir snabbt stallmodiga, och hon har kanske tappat kondition och mjukhet i kroppen så det börjar ta emot.

Försök att hitta hennes bekvämlighetszon och pressa den lite utåt hela tiden. Det är ingen ide att göra det svåraste direkt och stressa igång en massa protester, gör det som är lite lagom svårt, beröm. Utvidga gränserna allt eftersom hon blir tryggare.
 
Jag hade liknande problem när vi köpte häst för ett drygt år sen. Hade inte ridit på över 10 år och kände mig jätteosäker i början. Hästen var dessutom otroligt rädd för ridspön, så jag red utan spö i början. Hon stannade när vi kom till diken, brevlådor, soptunnor och allt man kan tänka sig. Stegrade sig lätt och skakade med huvudet fram och tillbaka när jag drev på henne för att gå framåt. Red dessutom med mina barn, så tanken var att jag skulle vara den trygga tätryttaren. Ibland gjorde hon likadant på ridbanan. Oftast precis när jag kände att jag hade fått henne i bra form och hon började trava på i ett lugnt och harmoniskt tempo. Då "ställde hon upp" på medellinjen och tyckte att ridpasset var färdigt. Betedde sig precis likadant med små-stegrande och skakande på huvudet.

Efter över ett halvår började jag känna mig mycket tryggare och testade att ha ridspö när vi red ut. Det blev en otrolig skillnad. Behövde bara lägga spöet mot bogen på henne så gick hon framåt. Hon kan fortfarande stanna när vi rider nya rundor och det kommer något "nytt" konstigt ställe att passera, men det är inte var hundrade meter längre. Och på ridbanan stannar hon aldrig längre. Jag är helt säker på att hon känner/kände på sig att jag blev nervös och inte vågade ta kommandot. Då blev hon också osäker och tog över helt. Tyvärr är det nog en ond cirkel som måste brytas på något sätt. För min del satt jag aldrig av, mest därför att hon är otroligt svår att få att stå stilla vid uppsittning om hon är lite uppe i varv. Däremot tror jag att man måste testa att bli lite tuffare för varje gång. Gärna låta en tuffare ryttare rida hästen så att man kan se vad som händer om man inte ger sig utan ger sig dän på att hästen ska fortsätta ridpasset. För det mesta ger sig hästen och slutar bråka. Detta funkar bra med mina barn och deras otroligt tjuriga ponny, som hells står i mitten, drar ner huvudet och sparkar bakut. Sitter jag upp och rider fram henne några minuter och visar att hon faktiskt kan både trava och gallopera så får barnen lite extra motivation och sen går det alltid mycket bättre.

Men som redan nämnts ovan så är det så klart bäst att försäkra sig om att det inte är något fel på hästen.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp