Häst sticker ut tungan

paramore

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att hästen sticker ut tungan där det varit problem förutom utrustning, ridning etc? Rygg och käkar uteslutet utan andra problem? Har jätteproblem och vet inte längre vad jag ska ta mig till.
 
Någon som har erfarenhet av att hästen sticker ut tungan där det varit problem förutom utrustning, ridning etc? Rygg och käkar uteslutet utan andra problem? Har jätteproblem och vet inte längre vad jag ska ta mig till.


Min gjorde det när han blev stressad. Eller inte stack ut tungan rakt ut - men började fippla och greja med den utanför munnen. Då hade jag gått på honom för mycket och han blev lite orolig. Har lärt mig att känna av det där innan han börjar och hinner ge honom ett annat utlopp nu.

Men annars tänker jag bett, eller rygg. En bekants häst hade spänningar i nacken.

Gör din det även på bettlöst? I vilka situationer kommer tungan ut?
 
Dåligt musklad har jag hört att kan göra att de håller på med tungan. min håller på mera med bett i munnen än med bettlöst så rider nästan uteslutet på hackamore. Hon har inga muskler alls att prata om över tygg och rumpa

Sedan finns de hästar som utan orsak har tungan på utsidan. En bekants fd travare var sådan. Helt frisk, välmusklad osv.
 
Hon började helt plötsligt med detta för 1 år sen och vi har bytt sadel, tandläkare, kiropraktor, laser, ny tränare, dyra träns och bett, röntgat rygg och käke, massage av OSmassör osv... Men igår blev hon igen värre än någonsin. Hon har precis börjat brunsta, någon som känner igen att dom kan bli såna då?
 
Hon gör det från start med såfort jag börjar trava. Sliter mitt hår över vad som är fel. Vet inte vad mer jag kan göra. Och jag är INTE hård i handen för jag vågar knappt hålla i henne. Hon är riktigt fin i kroppen, trampar under sig och upp rejält med ryggen men tungar sticker hon ut till öronen typ...
 
Har du provat bettlöst? Är det likadant vid arbete från marken?

För min handlade det om stress. Delvis som ovan om jag krävde för mycket i ridningen men värst var stressen i stallmiljön. (och vi pratar inget extremt, helt normalfungerande häst och stall men vaktig på mat). Nu med nytt stall där han har utebox lite avskiljt och bättre rutiner kring fodring samt halmbädd att mumsa på är han mycket mer tillfreds. Jag har också hittat ett bett som han gillar samt växlar med sidepull. Det enda som finns kvar av beteendet är att han slickar sig lite om läpparna när han koncentrerar sig i ridningen.
 
Vi har precis bytt stall och hon verkar trivas mycket bättre här, jag red ett tag på smärtstillande och då var hon fin. Barbacka har jag med ridit länge när hon var utan sadel men det var precis efter hon blivit friskförklarad för någon månad sen, det går rätt bra. Sidepull är hon lite riden på men hon blir väldigt tung och stark på det men täntke prova det idag!
 
Vi har precis utrett henne. Har gjort det två gånger till och med. Därför jag frågade om någon har erfarenhet av häst som gjort såhär på grund av något fel (som vi förmodligen inte hittat) inte utrustningsfel ;) Idag satte jag tygeln i nosgrimman och sen genom bettringen efter hon hållt på i 30 minuter och då slutade hon faktiskt. Ska prova med andra bett och se. Hon är löjligt fin i kroppen, har henne väldigt fint under mig och hon KÄNNS fantastisk, men något stör henne fortfarande i munnen.
 
Hästen är alltså kontrollerad ordentligt i munnen av någon med gedigen utbildning på hästtandvård?

En del beteenden kan hänga kvar en tid efter att smärtan försvunnit, men är hon fin på smärtstillande så är det smärta någonstans som är problemet.

Håller också med tidigare svar att en del hästar kan greja massor med tungan när de är stressade, oavsett om de har bett i munnen eller inte.
 
Vad har hästen för bakgrund? Har någon ridit henne med hård hand tidigare? Kan vara stress från detta som i så fall sitter kvar. Skulle kunna vara en förklaring till hennes beteende under tömkörningen. Och som du beskriver henne i ridningen.
Kan tänka mig att många smärtstillande mediciner dämpar även psykisk stress samt att brunst ökar stons känslighet.
Att hästen slutade när du kopplade tyglarna annorlunda kan bero på att hon fick "annat att tänka på".
 
Någon som har erfarenhet av att hästen sticker ut tungan där det varit problem förutom utrustning, ridning etc? Rygg och käkar uteslutet utan andra problem? Har jätteproblem och vet inte längre vad jag ska ta mig till.

Har en veterinär eller en riktig hästtandläkare kollat/gjort munnen på hästen?

Jag har använt mig att svenska vet med svenska påbyggnadsutbildningen för tänder och trott på det.
Efter att ha blivit övertalad att använda en riktig hästtandläkare(förvisso vet också) med 5-årig utbildning från USA är jag såld. Kommer aldrig använda svenska vet på tänder igen.
Jag har rek det här till flera elever nu också och fått positivt resultat på alla.
Min hade inte tungoroblem direkt. Men han var för känslig i truten.
Jag tyckte det verkade som han hade ont. Inget vet höll med.
Tandis däremot visade mig att han hade bettfel och väldigt ont.
Sen det fixades är det en helt annan häst.

Att tungan är ute kan dock vara tecken på att de inte är helt lösgjorda och helt i rätt form.
Jag har haft många utbildningshästar och elevekipage där tungan varit ute då och då tills hästen är lösgjord och på tygeln. Då upphör munjox a la gnissel, knaprande eller tungan ut.
Så jag brukar inte bry mig om tungan är ute. Den brukar åka in när de går rätt.
 
Har en veterinär eller en riktig hästtandläkare kollat/gjort munnen på hästen?

Jag har använt mig att svenska vet med svenska påbyggnadsutbildningen för tänder och trott på det.
Efter att ha blivit övertalad att använda en riktig hästtandläkare(förvisso vet också) med 5-årig utbildning från USA är jag såld. Kommer aldrig använda svenska vet på tänder igen.
Jag har rek det här till flera elever nu också och fått positivt resultat på alla.
Min hade inte tungoroblem direkt. Men han var för känslig i truten.
Jag tyckte det verkade som han hade ont. Inget vet höll med.
Tandis däremot visade mig att han hade bettfel och väldigt ont.
Sen det fixades är det en helt annan häst.

Att tungan är ute kan dock vara tecken på att de inte är helt lösgjorda och helt i rätt form.
Jag har haft många utbildningshästar och elevekipage där tungan varit ute då och då tills hästen är lösgjord och på tygeln. Då upphör munjox a la gnissel, knaprande eller tungan ut.
Så jag brukar inte bry mig om tungan är ute. Den brukar åka in när de går rätt.

Nu har det gått ett tag sen denna tråden skrevs och jag märker precis som du säger att spänner hon sig så kommer tungan direkt. Får jag henne lösgjord så tar hon mycket bättre kontakt och slutar joxa! Jag har använt en hästtandtekniker som det egentligen heter, tror hon är utbildad i England. Sen har vi röntgat käkarna men dom såg fina ut. Men tar gärna emot tips vad man hittar som tandläkare som du nämner för är väldigt nyfiken! :) Tror jag behöver ett andra utlåtande med om hennes mun. Bytte även bett till ett Sprenger Novocontact och märkte stor skillnad!! Kräsen häst :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
715
Senast: Krummi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 263
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
741
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp