Häst testar. Vill inte gå från stallet.

jis

Trådstartare
Min häst som jag har haft i ca 2 veckor testar mycket nu. Hon är ett kallblod och väldigt envis.
Det mesta lyckas jag lösa men en sak behöver jag hjälp med.

Hon har börjat med att vägra gå när vi rider ut ensamma. När vi har sällskap går det bra.

Hon stannar helt enkelt och vägrar gå.
Det spelar ingen roll vad jag gör, inte ens om jag hoppar av och leder henne går hon framåt.
Jag får henne att ta typ ett halvt steg var femte minut eller något sånt. Så som ni förstår kommer jag inte långt iväg.
På vägen hem är hon stark och försöker trava hemåt.

Hur ska jag göra?
Jag har eget stall och ingen möjlighet att ha sällskap med mig på vardagarna. Det är bara på helgerna jag kan ha någon med mig.

Snälla kom med tips!
 
Jag har ingen direkt lösning men jag har haft liknande problem med min pålle. Det har blivit bättre med tiden, vi har ridit med sällskap nu ett tag och hon har börjat fatta att det är kul att springa i skogen. Hon var också jobbig att ta in från hagen ett tag och då fungerade det ofta att gå något steg åt sidan och sedan fortsätta framåt. Det kanske inte fungerar för er men det är väl värt ett försök :). Har också på senare tid testat att backa tills hon tycker att det blir tråkigt och hellre går framåt, och det har fungerat bra hittills. Just min råkar vara typen av häst som svarar utmärkt på omvänd psykologi; hon har inga problem med att gå - men när jag säger åt henne att gå är det tråkigt. Om jag då istället säger åt henne att backa blir hon istället motiverad att gå framåt. Din häst kanske funkar på liknande sätt? Om min häst blev stark på vägen hem skulle jag sitta av och hela tiden hålla henne fokuserad på mig; backa, gå framåt, sväng vänster, sväng höger, backa. När hon lyssnar bra på det låta henne gå rakt fram ett tag som belöning och om hon blir stark igen upprepa samma sak.
Lycka till, hoppas att något av det hjälper :).
 
Jag rider fram innan uteritten (typ skrittar fram) sen leder jag hästen förbi det "jobbbigaste" (en backe det verkar krypa ström i) när jag sitter upp travar och galopperar jag nästan direkt, då får jag hjälp av farten att ta mig fram. Vill ha en häst som går fram överallt och speciellt tar skänkel, så då funkar detta sätt för oss.

Andra väntar ut hästen. Korrigerar om den backar, berömmer om den går fram, låter hästen stå stilla superlänge. Bra om man har gott om tid för det funkar bara om man vetkligen låter hästen ha tråkigt tills den väljer att gå själv.
 
Backa fungerar tyvärr inte heller. Hon går varken framåt, bakåt eller i sidled.
Hon fullständigt parkerar och vägrar röra sig.
Men jag ska prova att leda henne.

Jag funderar på om jag kanske inte skulle rida alls på någon vecka eller två utan bara promenera med henne från marken för att få henne att följa mig? Vad tror ni?
 
Backa fungerar tyvärr inte heller. Hon går varken framåt, bakåt eller i sidled.
Hon fullständigt parkerar och vägrar röra sig.
Men jag ska prova att leda henne.

Jag funderar på om jag kanske inte skulle rida alls på någon vecka eller två utan bara promenera med henne från marken för att få henne att följa mig? Vad tror ni?
är hästen vuxen hade jag ridit eller hittat andra sätt att motionera den på. den har ju uppenbarligen spring kvar i benen iom att den blir stark för dig på hemvägen, när du tar dig så långt. en understimulerad kallblodstravare är sällan kul att hålla på med, de flesta spdana jag träffat är arbetsnarkomaner och MÅSTE JOBBA för att inte bli skitjobbiga. min nordsvensk (bruks, inte travare) behöver också rastas för att gå att hålla på med. blir mycket trevligare på alla nivåer om hon fått tillräcklig mental och fysisk stimulans.
 
Ok, får försöka det.
Ja hon har ju mycket energi så hon behöver och borde vilja springa och röra på sig.
(Hon är inte travare utan kallblodskorsning) :)
 
Supersupervanligt problem med ny häst.

Min slutsats är att dom bekantar sig med nya stallet och dom andra hästarna snabbare än vad dom bygger förtroende för nya ryttaren/ägaren. Och då vill dom inte lämna det som är stora tryggheten i allt det nya, och ge sig ut med den här människan som dom inte har något förhållande till.

Jag säger såhär: om hon tar ett halv steg var femte minut, som du skriver - ja då får du ha en period då ni tar ett halvt steg var femte minut. Det viktiga är att hon går framåt. Sålänge hon inte gör något direkt farligt (som börja resa sig o så), är det bara en fråga om att vara envisare än hästen och vara beredd att ha tråkigt ett tag.

Jag hade samma problem med min när hon var ny, och nu rider vi i stort sett alltid ut ensamma, utan minsta problem.

Lycka till!
 
När jag rider ut på min fyraåring ensam så leder jag henne alltid den första biten, och hoppar upp en bit bort från stallet. Nu är det visserligen mest för att vi måste gå över en ganska hårt trafikerad väg för att komma till ridvägarna, och det känns tryggast att göra det till fots (hon är van vid att jag har gått mycket med henne till fots sen jag köpte henne när hon var ett), men i och med att jag gör så, så slipper vi också den där biten där hästen lämnar de andra hästarna bakom sig. Och eftersom jag går redan från början så hamnar vi heller aldrig i det stadiet att jag måste hoppa av.

Har du möjlighet att rida hästen i paddock eller ridhus? Hur är den i så fall att rida där? Som någon annan skrev så verkar ju hästen ha ganska mycket energi eftersom den blir stark och hetsig på hemvägen, så det vore nog bra om du kunde rida igenom den ordentligt under mer "ordnade" former.

I och med att jag alltid måste rida ut själv (utan någon annan häst), och sitter på en unghäst som bara är riden lite mer än ett år, så har jag lagt upp träningen för henne så att jag har ridit henne ensam på ridbanan i alla tre gångarterna, och antingen har vi ridit ut med någon som går med till fots eller så har jag gått med henne till fots de dagarna det är träning utanför ridbanan som gäller. Nu har vi precis börjat nosa lite på att börja rida ut helt själva. Hade jag varit som du, och om jag hade haft möjlighet att kunna rida hästen på ridbana (så till vida att det fungerar) så hade jag bara ridit hästen där någon vecka, och gått mycket promenader vid handen med den utöver det. I och med att du har haft den så kort tid känns det som att det är förtroendet er emellan som är det egentliga problemet.
 
Der är ju som de säger hon har inget förtroende för dig- därför går hon fint när du har en annan häst... Kallblod kan ju vara matglada, prova ställ ut ngt gott eller låt henne beta när du fått henne dit du ville...du kan även försöka trava från stallet för att komma iväg med fart :) låt henne inte bestämma farten hem, lägg volter, till vänster och höger för att hon ska jobba på hemvägen...när du leder henne testa en annan position, kanske är hon van att få kommandon bakifrån? Se vad somfungerar för din häst och dig... Det löser sig sedan ska du se, just nu ifrågasätter hon bara typ- varför då ? Få henne att inse att det händer något trevligt ute i skogen med dig :)


Min häst som jag har haft i ca 2 veckor testar mycket nu. Hon är ett kallblod och väldigt envis.
Det mesta lyckas jag lösa men en sak behöver jag hjälp med.

Hon har börjat med att vägra gå när vi rider ut ensamma. När vi har sällskap går det bra.

Hon stannar helt enkelt och vägrar gå.
Det spelar ingen roll vad jag gör, inte ens om jag hoppar av och leder henne går hon framåt.
Jag får henne att ta typ ett halvt steg var femte minut eller något sånt. Så som ni förstår kommer jag inte långt iväg.
På vägen hem är hon stark och försöker trava hemåt.

Hur ska jag göra?
Jag har eget stall och ingen möjlighet att ha sällskap med mig på vardagarna. Det är bara på helgerna jag kan ha någon med mig.

Snälla kom med tips!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp