Häst till 13åring?

Gyllene

Trådstartare
Hej!
Jag är en trettonåring som är ca 165 cm och som väger 45kg. Jag är ganska smalt byggd och med långa ben. Jag har just nu en maxad B-ponny och en liten C-ponny hemma på gården, men båda är egentligen för små för mig. B-ponnyn ska jag tävla Gota ponny med iår, men efter det kan jag nog inte rida henne så mycket mer, även om hon är kraftigt byggd. C-ponnyn är lite smäckrare men han är välmusklad, honom har jag tävlat en del på och elva placeringar har vi ihop ;) Dock är han 23 år gammal, så han lär ju bli pensionär snart. Nu till frågan; Ska jag köpa maxad C/D ponny eller storhäst nu? Jag har en intresserad mamma som gärna skulle vilja kunna rida hästen och kanske vara med på någon dressyrträning ibland, men inte mer. Jag har möjlighet att rida 6 dagar i veckan, och om det skulle bli annorlunda kan mamma hoppa in och ta ett pass. Om det blir storhäst, vilken ras? Jag har i princip aldrig ridit storhäst förut, men ponny har jag ridit i 7 år. Den enda gången jag ridit storhäst tror jag är när jag har fått skritta på våran ardenner som vi har här hemma.
 
Hej!
Jag är en trettonåring som är ca 165 cm och som väger 45kg. Jag är ganska smalt byggd och med långa ben. Jag har just nu en maxad B-ponny och en liten C-ponny hemma på gården, men båda är egentligen för små för mig. B-ponnyn ska jag tävla Gota ponny med iår, men efter det kan jag nog inte rida henne så mycket mer, även om hon är kraftigt byggd. C-ponnyn är lite smäckrare men han är välmusklad, honom har jag tävlat en del på och elva placeringar har vi ihop ;) Dock är han 23 år gammal, så han lär ju bli pensionär snart. Nu till frågan; Ska jag köpa maxad C/D ponny eller storhäst nu? Jag har en intresserad mamma som gärna skulle vilja kunna rida hästen och kanske vara med på någon dressyrträning ibland, men inte mer. Jag har möjlighet att rida 6 dagar i veckan, och om det skulle bli annorlunda kan mamma hoppa in och ta ett pass. Om det blir storhäst, vilken ras? Jag har i princip aldrig ridit storhäst förut, men ponny har jag ridit i 7 år. Den enda gången jag ridit storhäst tror jag är när jag har fått skritta på våran ardenner som vi har här hemma.


Stor häst behöver ju inte betyda en på 175 cm - du kan ju titta på en kring 150-160 cm någonstans om du vill. Annars är det upp till dig själv. Till din längd funkar det mesta. Det behöver inte vara lättare att rida en stabbig d-ponny, jämfört med ett spensligt fullblod på 170 cm.

Men om du vill fortsätta tävla ponny så skaffa en större d-ponny då? En sån kan din mamma också rida på.

Spelar det däremot ingen roll för dig om du tävlar ponny eller stor häst, så titta även på de lite större. Det är ofta förvånansvärt billigt att köpa en förvuxen ponny/mindre stor häst. En häst med fullblodsinlag kan också vara hög över manken, men inte svälja så mycket skänkel.

Provrid och känn efter. Fokusera inte så mycket på mankhöjd.
 
Visst man kan hitta en trevlig mindre storhäst för en billig summa. Men sedan tycker jag att man också ska fundera på vad du har för mål och ambitioner OCH kanske framförallt prisklass. Skulle jag vilja tävla mycket och kanske få möjlighet att klättra lite i klasserna skulle jag köra på en ponny, du får mer ponny för pengarna en en välutbildad bra hoppade storhäst på motsvarande hög nivå. Detta är dock något du borde diskutera med tränare och din mamma. Är hon kunnig har hon säkert lite koll (och det är hon som betalar). Sedan lär man sig mycket av storhäst. Det är inte fel och gå över på storhäst tidigt. Men jag tänker mer att 16 är en lämplig ålder för det.

Om du fortfarande är sugen på storhäst skulle jag i så fall kanske titta på en läromästare med bra utbildning. Svårigheten blir att hitta en sådan som dessutom är liten och om du vill tävla har kapacitet för sådant.

Slutligen raser på storhäst spelar ingen roll i hoppning, så länge den är hoppstammad eller "sportavlad". Dvs. olika typer av halvblod, svenska, tyska, holländare, osv. Ponny kan det spela roll (bra förändrar är en indikator på att ponnyn kan vara bra), men det vikigaste är hur den är byggd, hur den hoppar och rör sig. Hur många okända irländska mixar finns det inte som hoppar superfint ;)
 
Jag undrar nu om vem som helst är villig att sälja sin häst som övergångshäst. Nämner de det i annonsen? Jag har ju dock mamma som har ridit storhäst. Jag tänker mig nog Max 35000 för en häst. Är det lite för storhäst? Ponnys kan man ju få för inte alls så mycket pengar.
 
Jag undrar nu om vem som helst är villig att sälja sin häst som övergångshäst. Nämner de det i annonsen? Jag har ju dock mamma som har ridit storhäst. Jag tänker mig nog Max 35000 för en häst. Är det lite för storhäst? Ponnys kan man ju få för inte alls så mycket pengar.

Du har nog svårt att hitta en utbildad storhäst i hyfsad åldern för de pengarna, om det är en ridhäst du söker.
Kanske äldre hästar, de som inte är av ridhäst-ras eller någon riktigt ung..

Skulle nog försöka hitta en schysst ponny istället, lättare för dig att utbilda vid behov.
 
Då du har 7år kvar att få tävla ponny så kanske det vore roligare att skaffa en dponny så du kan fortsätta tävla de klasserna du gör nu.

Dock så är en ponny på 148 betydligt dyrare än en övervuxen ponny på 150. Ingen skillnaden egentligen utan är bara att du inte får starta den i ponny klasser.

Men provrid både stora ponnyer och hästar och välj den du tycker bäst om :). Går ju alltid att fortsätta tävla c ponnyn bredvid storhästen :).
 
Tråden är ju en månad så du kanske har bestämt dig nu.
Men iallafall, du ska såklart följa ditt hjärta men jag säger ponny. Med en så pass "låg" budget (det är ju mycket pengar, men ganska lite i hästsammanhang) är det mycket större chans att hitta en trevlig ponny än en stor häst för de pengarna, om du vill ha av ridras som sagt.

Om jag var i dina skor, skulle jag först och främst fråga mig själv "Är mina föräldrar långa? Är det troligt att jag kommer bli mycket längre?" och om svaret var Nej hade jag letat efter en maxad, grövre c-ponny. Ofta billigare än d-ponnyer och har inga problem med att bära upp dig.
Kanske en lite yngre ponny att utbilda en del själv, om du känner dig trygg med det. Det drar ju också ner priset och brukar gå bra om man får stöd av föräldrar, har vettig tränare och hästen/ponnyn är snäll.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 316
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 257
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 232
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp