Häst viker undan

sasaja

Trådstartare
Rider ett varmblods travare och har nu bytt paddock att rida i som är lite mer avlägsen och privat från allmänheten och Arrow (hästen) känns mycket lugnare nu än i den förra, men till problemet.
Han kan hoppa och har kapaciteten för det, har löshoppat (grimma och grimskaft) upp till 60 cm men kan mer.
Hoppade han i den paddocken i onsdag's.
Hoppade små kryss och kommer göra det ett tag och sakta jobba uppåt. Det var en två kombination, när vi kommer från ett håll hoppade han båda bra men när vi skulle komma från andra hållet vek han HELA tiden undan.
I början på första hindret, när han hoppade det vek han undan från andra och gjorde så hela tiden...
Några tips vad man kan göra?
OBS: Jag/vi kan endast trava och skritta i paddock, ska lära han galopp. Han landar även ibland i galopp.
Ska man testa att gå över de i skritt först?
 
Rider ett varmblods travare och har nu bytt paddock att rida i som är lite mer avlägsen och privat från allmänheten och Arrow (hästen) känns mycket lugnare nu än i den förra, men till problemet.
Han kan hoppa och har kapaciteten för det, har löshoppat (grimma och grimskaft) upp till 60 cm men kan mer.
Hoppade han i den paddocken i onsdag's.
Hoppade små kryss och kommer göra det ett tag och sakta jobba uppåt. Det var en två kombination, när vi kommer från ett håll hoppade han båda bra men när vi skulle komma från andra hållet vek han HELA tiden undan.
I början på första hindret, när han hoppade det vek han undan från andra och gjorde så hela tiden...
Några tips vad man kan göra?
OBS: Jag/vi kan endast trava och skritta i paddock, ska lära han galopp. Han landar även ibland i galopp.
Ska man testa att gå över de i skritt först?
Vad säger din tränare?
 
@sasaja jag tänker spontant, ramar du in hästen? Dvs håller koll så de inte kan smita och har hästen rak, har själv ridit hästar som om man inte ramar in så viker de vid sidan när man ska hoppa.
Rider du för någon tränare? Tänker lite i samma banor här som @Houdinie .
 
Hoppa inte annat än enkelhinder förrän hästen är riktigt inhoppad och har en galopp. kombinationer har så kort avstånd emellan och är väldigt beroende av att avståndet stämmer för hästen, för att den ska våga ta av. står hindren en halvmeter fel får hästen inte plats/räcker inte till och en orutinerad häst vet då inte vad den ska göra, blir osäker och kan bryta ut. Ta hjälp av en tränare eller ridlärare, att skola om hästar är svårt och blir ännu svårare utan ögon på marken. Denne kan hjälpa dig med övningar som passar hästen och ger den rutin och självförtroende som behövs inför framtiden.
 
Kapacitet för hoppning?! Har löshoppat 60 cm?!
Det är för det första inte kapacitet för hoppning.
Min har löshoppat 1,60 och de flesta som har riktig kapacitet kan hoppa högre än så.

För det andra så ska man (precis som Cherriduracell säger) se till att hästen kan gå i galopp och gärna en stabil och reglerbar galopp innan man hoppar någon form av kombinationer.
Den ska dessutom vara säker på enkelhinder och piloten ska vara säker i sin ridning och kan understödja och rama in hästen väl.

Börja med galoppbommar på marken och se till att hamna rätt över dom i några veckor innan du höjer upp till hinder.
 
Rider ett varmblods travare och har nu bytt paddock att rida i som är lite mer avlägsen och privat från allmänheten och Arrow (hästen) känns mycket lugnare nu än i den förra, men till problemet.
Han kan hoppa och har kapaciteten för det, har löshoppat (grimma och grimskaft) upp till 60 cm men kan mer.
Hoppade han i den paddocken i onsdag's.
Hoppade små kryss och kommer göra det ett tag och sakta jobba uppåt. Det var en två kombination, när vi kommer från ett håll hoppade han båda bra men när vi skulle komma från andra hållet vek han HELA tiden undan.
I början på första hindret, när han hoppade det vek han undan från andra och gjorde så hela tiden...
Några tips vad man kan göra?
OBS: Jag/vi kan endast trava och skritta i paddock, ska lära han galopp. Han landar även ibland i galopp.
Ska man testa att gå över de i skritt först?


Som flera har skrivit, hoppa inte kombinationer med en häst som inte kan galoppera med ryttare, du gör det jättesvårt för hästen och han kan mycket väl vika av i ren självbevarelsedrift, för att inte riskera att slå sig fördärvad på hinder nr två. Hoppa enkelhinder, eller rent av bommar, tills det går bra i båda varv, och sen kan det vara läge för en femochenhalva, alltså ett kryss, som man ska rida an på i trav, och sen femochenhalv meter till ett litet räcke. Då kommer hästen rätt på räcket automatiskt, och man hjälper den därigenom att få en bra möjlighet till ett bra språng på räcket.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 771
Senast: Sar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp