Bukefalos 28 år!

Hastagare, hur kanner du?

BasicLisa

Trådstartare
Hur kanner ni hastagare for att lana ut er hast pa foder till tva personer. Alltsa att tva personer star pa kontraktet. Inte jag och t.ex en medryttare. Utan vi alltsa tva stycken som delar ansvaret for hasten.

Kan dra historien kort. Jag och min kompis ar inte intresserade av att rida pa ridskola langre och medrytterit ger oss inte det vi vill. Vi har bada lang och bred hasterfarenhet och bada jobbar som instruktor pa ridskola. Sa kunnande och omvardnad ar inte ett problem hos nagon av oss.
Anledning till att vi letar hast tillsammans ar helt enkelt pga ekonomin och tiden.
Rent tekniskt skulle jag klara hasten helt sjalv, men skulle da ta medryttare 1-2 dagar i veckan som avlastning.
Som agare maste det ju kannas battre att vara med och se vilka det ar som kommer rida hasten fran borjan, istallet for att jag som fodervard ger mig ut och skaffar medryttare och sen visar det sig att agaren inte alls ar nojd med den.

Sa, kort sagt skulle du som hastagare kunna tanka dig att lana ut din hast till tva personer om du stod i begrepp att lana ut din hast?
 
Sv: Hastagare, hur kanner du?

Spontant så NEJ.

Jag vill ha en person som jag har all kontakt med. Visst skulle jag kunna tänka mig två fodervärdar om det av kontraktet framgår vem som skall vara kontaktperson och att denne har en informationsplikt gentemot den andre samt att båda parter svarar solidariskt för sina förpliktelser - det vill säga att jag kan gå på vilken som om jag menar att hästen vansköts till exempel och att båda är betalningsansvariga om något gått fel med hästen och det blir kostnader på grund av det.

Men bara om jag visste att det var två väldigt bra vänner som har samma syn på hästar och hästhållning. För stor risk att de två "vännerna" blir oense annars och att detta går ut över hästen.
 
Sv: Hastagare, hur kanner du?

Jag instämmer med föregående - nej, jag skulle inte vilja skriva kontrakt med två fodervärdar.
En lösning på problemet är att den ena fodervärden skriver kontrakt med hästens ägare, och skriver sedan ett avtal med den andra fodervärden om hur kostnader, arbete mm ska fördelas dem emellan.

Immer
 
Sv: Hastagare, hur kanner du?

NEJ, det skulle jag aldrig göra.

Som agare maste det ju kannas battre att vara med och se vilka det ar som kommer rida hasten fran borjan, istallet for att jag som fodervard ger mig ut och skaffar medryttare och sen visar det sig att agaren inte alls ar nojd med den.

Varför kan inte en eventuell medryttare följa med och provrida etc? Två av mina vänner delade på en häst ett tag. Den ena tjejen hade den på foder och den andre var medryttare vilket fungerade bra. De åkte och provred tillsammans och förklarade läget för ägaren som var okej med deras upplägg.
 
Sv: Hastagare, hur kanner du?

Om jag inte har hasten an sa har jag ju ingen medryttare, alltsa kan inte en eventuell medryttare folja med.

Om det vore sa att jag bara skulle ha en medryttare, sa ar det ju inte riktigt samma sak. Da ar ju jag ansvarig och da ar det viktigaste att jag passar och trivs med hasten. Antingen far den tilltaknte medryttaren acceptera att det inte ar dromhasten eller sa far nagon annan som jag (i det har fallet) inte kanner sen tidigare bli medryttare efter diverse provridningar.

Sedan ar det ju sa att om vi ska dela pa hasten och t.ex bara jag star pa kontraktet ar det ju jag som aker pa smallen om det hander nagot. Star bada pa kontraktet sa ar vi ju juridiskt lika.


Jag bara funderar pa hur det har ska goras i praktiken for att det ska funka.

Tanken ar att vi ska dela lika pa kostnader, dagar, traningar och tavlingar.


Pa samma gang kan jag forsta att det ar en bra ide att ha nagon som har det yttersta ansvaret for hasten ifall vi som fodervardar skulle bli oense, en gor si och en gor sa. Men, i just det har fallet ar jag saker pa att det inte kommer ske, men rent generellt kan jag tanka mig att det latt kan bli sa.

Om bara en av oss star pa kontraktet kan det val (?) latt bli sa att t.ex jag styr allt?
 
Sv: Hastagare, hur kanner du?

Det ar sant och en bra losning.

Men, nu pratar jag generellt, for i mitt fall sa skulle det dar funka utamarkt.

Da har ju t.ex jag yttersta ansvaret och det blir val latt da sa att jag blir "agare" och andra praten "bara medryttare". Och om det blir sa, ser jag ingen anledning fro att andra parten ska acceptera situation.
Och da star jag kanske dar med en hast jag inte har tid och pengar for.

Generellt nu da.
 
Sv: Hastagare, hur kanner du?

Jag fattade det somtt du och din kompis ska dela på en häst och då blir det ju hon som är medryttaren. Så varför kan hon då inte följa med? Passar inte hästen er båda så får ni väl leta vidare helt enkelt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 393
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 392
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 547
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 971
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Agria Hundpromenad

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp