Hästannonser!?

Sv: Hästannonser!?

*kl*

Jag gav upp när jag hade annons ute och skulle köpa ponny till dottern för sisådär 1.5 år sen.
'B-ponny sökes, lugn trygg gärna äldre läromästare till liten rädd tjej. Måste vara pålitlig i alla lägen (under vanliga förutsättningar), och trafiksäker. Snäll i hantering och ska tycka om att bli ryktad, flätad och gosad med'
Ungefär så.
Jag fick i och för sig säkert 200 mail. Och inte ETT enda lät vettigt, eller jo, det var nog ett. Men tyvärr befann sig den hästen sådär 150 mil bort.

Det var oinridna ungponnier. (Men de skulle säkert bli lugna trygga läromästare efter en månad eller så ^^) Det var gamla avdankade varmblodstravare. (en tjej skrev exempelvis: jag har en travare, han är 13 år, 1.60 hög i manken och om du inte köper honom nu så slaktar jag honom. :crazy: ). Det var till och med en som skickade nerifrån Holland där de födde upp stora hästar och de kunde rekommendera att vi importerade en av deras ungston, hon var 1.70 i mankhöjd.
Det var hästar som var sååå snälla och lugna, men sen vad det så att jag hittade ägarnas hemsidor/bloggar där jag kunde läsa om: a: skadade hästar, b: avkastarkungar, c: häst som var rent av livsfarlig i hantering och de övervägde avlivning.

Då undrar jag hur man tänker! Hur kan man vilja att en rädd liten 7åring ska köpa en sån ponny?
Så jag gav upp till sist och köpte en islandshäst till i stället som visat sig vara allt det vi letade efter. :love:
 
Sv: Hästannonser!?

Då undrar jag hur man tänker! Hur kan man vilja att en rädd liten 7åring ska köpa en sån ponny?
Så jag gav upp till sist och köpte en islandshäst till i stället som visat sig vara allt det vi letade efter. :love:

Det undrar jag med, folk kan vara konstiga. Galet att tro att de hästarna skulle fungera med en 7 åring. :eek:

Men vilken tur att ni hittade en häst till slut som ni trivs med. :laugh:
 
Sv: Hästannonser!?

Vilka förslag!
Jag undrar vilken verklighet folk lever i eller om de har olika definitioner på vad "lugn och trygg" innebär? Jag svarade på en annons om en medryttarhäst som skulle vara trygg att rida ut på, väl i stallet får jag reda på att den rids två gånger per dag för att den blir svår annars och om den rids ut har den graman på sig samt bomull i öronen om man ska rida mot vägen. Men visst den var ju trygg i ridhuset iaf. :grin:
 
Sv: Hästannonser!?

Jo, tack detta känner man igen. Vi skulle hitta förstaponnyn till vår dotter på 5 år, en A- eller mindre B-ponny. Men temperamentet var ju det viktigaste. Genom bekantas bekanta fick vi nys om en shetlandsponny på ca 15 år. Vi åker och tittar (12 mil) och mycket riktigt så går där en svart vacker shetlandsponny ensam i hagen som genast kommer fram. När jag står och klappar honom så säger jag; en ordentligt nacke han har" Svar; ja, du vet det har ju HINGSTAR. Är det en hingst!!?? Ja, men han är så snäll. Jo, här ja, här finns ju ingen annan häst i närheten men i vårt stall finns ston. Ähhh, det är ingen fara tyckte han:confused:
Jag blev skitförbannad och förklarade att jag inte tyckte att det var lämpligt med en hingst till en 5-åring oavsett hur "snäll" han är. Men den här karlen hade ingen som helst förståelse för min inställning. Så det blev till att köra 12 mil hem igen med en ledsen dotter.
 
Sv: Hästannonser!?

För ett år sen skulle jag sälja en ganska dyr häst och valde att inte sätta ut priset, vilket jag inte gör om. I a f så fick jag ett sms med texten: pris?
Inget mer och ingen hälsning från en person, ingenting. Jätteintressant för mig att besvara ett sånt sms.
 
Sv: Hästannonser!?

Ja jag ringer nästan aldrig på annonser utan pris, jag förutsätter att de är för dyra för mig:)
 
Sv: Hästannonser!?

Jo, det skulle man ju kunna. Men ponnyn var 15 år och erfarenheten säger att är de hingstar så länge så är det svårt att ändra beteende. Dessutom ville jag inte ha besväret med att kastrera. Det jag reagerade på mest var ägarens totala brist på förståelse för min synpunkt. Jag har sett vad en "supersnäll" hingst är kapabel till - så nej tack.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 034
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp