Hästar blir aldrig hungriga?

Mabuse

Trådstartare
Har fått höra att hästar inte har förmågan att känna hunger, de har bara tuggbehov. Så de kan känna sig tuggsugna, men inte hungriga, så att säga.

Kan det verkligen stämma?

Jag vet att hästar inte som vi känner sig mätta när magen är full, utan när de har tuggat tillräckligt länge. Men det borde inte innebära att de aldrig blir hungriga? Bara att det är tuggandet som gör att de slutar känna sig hungriga och känner sig mätta istället.

Liknande har jag hört att hästar som står och skakar i hagen inte fryser, det är bara en fysiologisk reaktion. Det känns lika märkligt, att skaka är väl en fysiologisk reaktion på att man fryser? Så funkar ju människor också - när man blir kall så känner man att man fryser, och då kan man börja skaka för att kroppen försöker värma upp sig med hjälp av muskelenergi. Men det innebär ju inte att man inte fryser under tiden.

Så, detta att hästar inte blir hungriga och inte fryser, stämmer det?
 
Har också tänkt på det med med skakandet.
Att den skakar för att hålla värmen kan jag ju förstå,
men det bör ju vara en indikator att den faktiskt inte fixar att hålla värmen riktigt.
Sen att den har för lite att äta eller inte har pälskvalitet/täthet/etc eller plats att ta lä må vara en sak, men grejen är ju att den inte klarar hålla värmen helt själv oavsett tänker jag?
I förlängningen sen, står den och spänner sej. (iaf min)
Därför täckar jag en sån häst.

Är det bara tillfälligt är ju ändå ok, men den ska ju inte behöva stå och skaka hela tiden 'bara för att den fryser faktiskt inte "egentligen" '?

Jag tror dom kan frysa. Och att dom fryser just då men försöker hålla värmen.
 
Har också tänkt på det med med skakandet.
Att den skakar för att hålla värmen kan jag ju förstå,
men det bör ju vara en indikator att den faktiskt inte fixar att hålla värmen riktigt.
Sen att den har för lite att äta eller inte har pälskvalitet/täthet/etc eller plats att ta lä må vara en sak, men grejen är ju att den inte klarar hålla värmen helt själv oavsett tänker jag?
I förlängningen sen, står den och spänner sej. (iaf min)
Därför täckar jag en sån häst.

Är det bara tillfälligt är ju ändå ok, men den ska ju inte behöva stå och skaka hela tiden 'bara för att den fryser faktiskt inte "egentligen" '?

Jag tror dom kan frysa. Och att dom fryser just då men försöker hålla värmen.
Det är såklart omöjligt att veta hur en häst upplever hunger och att frysa, men jag tänker att det är rimligt att anta att de skulle känna ett obehag på liknande sätt som vi gör när vi är hungriga och fryser.
 
Det är såklart omöjligt att veta hur en häst upplever hunger och att frysa, men jag tänker att det är rimligt att anta att de skulle känna ett obehag på liknande sätt som vi gör när vi är hungriga och fryser.
Skriver under på det. Varför krångla till saker. De är däggdjur precis som vi och känner säkerligen hunger och kyla på samma sätt som vi. Det är ju ren överlevnad.
Hade en häst med foderinpackningar som fick leva på gröt (seniormat) som han i princip sög i sig en tid för han kunde inte tugga. Han var mätt och belåten efter maten utan att ha tuggat.
 
Har fått höra att hästar inte har förmågan att känna hunger, de har bara tuggbehov. Så de kan känna sig tuggsugna, men inte hungriga, så att säga.

Kan det verkligen stämma?

Jag vet att hästar inte som vi känner sig mätta när magen är full, utan när de har tuggat tillräckligt länge. Men det borde inte innebära att de aldrig blir hungriga? Bara att det är tuggandet som gör att de slutar känna sig hungriga och känner sig mätta istället.

Liknande har jag hört att hästar som står och skakar i hagen inte fryser, det är bara en fysiologisk reaktion. Det känns lika märkligt, att skaka är väl en fysiologisk reaktion på att man fryser? Så funkar ju människor också - när man blir kall så känner man att man fryser, och då kan man börja skaka för att kroppen försöker värma upp sig med hjälp av muskelenergi. Men det innebär ju inte att man inte fryser under tiden.

Så, detta att hästar inte blir hungriga och inte fryser, stämmer det?
Tycker spontant det låter konstigt eftersom hunger och frysa är så enkla sätt att få en organism att lösa sina problem (risken att upphöra som organism) på. Obehag, fixa. Alla andra sätt verkar krångligare.

Precis som smärta har varit en debatt för vissa. Kan fiskar känna smärta bara för att de reagerar på nässelgift i nosen, gnuggar den och sedan aktivt undviker att få mer nässelgift. Eller är det någon programmeringskoppling som gör allt det där? Fast det simplaste, enklaste sättet kanske är smärta ;) eller? Vad kan vara ett enklare och simplare sätt att få en önskad reaktion på. Organismen är ju gynnad av att undvika skada på organismen.

Vi är djur och vi har mycket genetik gemensamt med andra djur. Det verkar sannolikt om vi i grunden har i grunden ungefär liknande kopplingar. Samtidigt är ju hästar gräsätare.

Om det bara var rätt och slätt tugga, skulle det då spela någon roll vad de tuggade på? Hur fungerar det med föl som dricker mjölk?

Om mitt barn skakar när han fryser så är ju det absolut en fysiologisk reaktion? Däremot vet jag ju inte om hästen känner att det är obehagligt att frysa. Fast man kan ju misstänka? Experimentet där hästar fick välja täcke eller inte borde ju ge en klar indikation?
 
Har fått höra att hästar inte har förmågan att känna hunger, de har bara tuggbehov. Så de kan känna sig tuggsugna, men inte hungriga, så att säga.

Kan det verkligen stämma?

Jag vet att hästar inte som vi känner sig mätta när magen är full, utan när de har tuggat tillräckligt länge. Men det borde inte innebära att de aldrig blir hungriga? Bara att det är tuggandet som gör att de slutar känna sig hungriga och känner sig mätta istället.

Liknande har jag hört att hästar som står och skakar i hagen inte fryser, det är bara en fysiologisk reaktion. Det känns lika märkligt, att skaka är väl en fysiologisk reaktion på att man fryser? Så funkar ju människor också - när man blir kall så känner man att man fryser, och då kan man börja skaka för att kroppen försöker värma upp sig med hjälp av muskelenergi. Men det innebär ju inte att man inte fryser under tiden.

Så, detta att hästar inte blir hungriga och inte fryser, stämmer det?
Att hästar inte kan känna hunger har jag aldrig hört. Däremot har hästar inte sträckreceptorer i magsäcken som människor har och kan därför inte känna den typ av mättnad som människor gör, dvs. att magsäcken är lagom full. För mig är det helt självklart att hästar kan vara hungriga och det borde vara självklart för alla som någonsin sett en häst som stått utan foder för lång tid. Däremot regleras hur länge de äter av tuggbehovet och tuggning ger tillfredsställelse vilket kan jämföras med vår mättnadskänsla även om det inte fungerar precis likadant. Dessutom har människan också tuggbehov. Alla de som av någon anledning har levt på flytande under en tid vet att käkarna känns helt konstiga och man får ett enormt behov av att tugga. Inget konstigt alls, det är ju så vi får i oss föda och tuggbehovet är lika viktigt som sugbehovet är för bebisar. Det handlar helt enkelt om överlevnad.

Att en häst som skakar inte fryser har nog tillkommit av någon lat typ som inte orkar lägga täcke på hästen. Visst, de kanske inte upplever frysning exakt som människor men mekanismen är densamma som hos människor, dvs. musklerna spänns och spänningar uppstår och det finns ingen som helst anledning att låta hästen stå där och skaka och vara okomfortabel när ett täcke gör henom komfortabel.
 
@TinyWiny förlåt men skrattar lite åt din ”henom” när du skriver om hästar i sammanhanget :p
Men jag håller med .

Har sett hur vitt spritt den där uppfattningen om att ”de fryser inte när de skakar” faktiskt är - helt otroligt märkligt . Självklart är skakningarna precis som hos oss, kroppens sista försvar vid stark nedkylning att försöka skapa värme !

DÄREMOT så kommer ju hästarna i naturligt tillstånd dvs oklippta, snabbare tillbaka i värme än vi gör eftersom deras päls är så förunderligt funktionell utifrån hur naturen skapat dem . Det är stor skillnad mot oss människor.

Tror nånstans där att folk fattat helt fel och det blivit viskleken av det hela där slutsatsen att ”de fryser inte för att de skakar” blivit någon märklig allsanning folk gjort om helt mot vad som egentligen var grunden .

@Mabuse jag ser ingen koppling mellan att hästar behöver tugga massor för att känna mättnad och tillfredsställelse utifrån det behovet , och att de för den skull inte skulle känna hunger .
Med tanke på att hästarna börjar bilda magsyra efter 4-5 timmar på tom mage som fräter , så känner jag att det torde vara väldigt likt en människas extrema hungerkänsla efter lång tid på tom mage .... självklart känner de stor hunger vid brist på föda precis som alla levande djur gör .
 
Senast ändrad:
@TinyWiny f
DÄREMOT så kommer ju hästarna i naturligt tillstånd dvs oklippta, snabbare tillbaka i värme än vi gör eftersom deras päls är så förunderligt funktionell utifrån hur naturen skapat dem . Det är stor skillnad mot oss människor.
.
Och i naturligt tillstånd hade de nog dragit iväg till varmare breddgrader eller sökt skydd någonstans som våra hagar inte erbjuder, hur stora de än är.
Men det är ju en helt annan diskussion
 
Och i naturligt tillstånd hade de nog dragit iväg till varmare breddgrader eller sökt skydd någonstans som våra hagar inte erbjuder, hur stora de än är.
Men det är ju en helt annan diskussion

Hm ja dels är det ju som du säger en helt annan diskussion, och dels bor ju många vildhästar i klimat med väldigt kalla och hårda förhållanden och omgivningar oavsett ;)
 
Folk är så märkliga.... Varför skulle de inte känna hunger?? Hunger är ju en överlevnadsmekanism, liksom att skaka när man fryser.
Jag blir så trött på alla experter som tvunget ska hävda att djur inte känner som människor. I förlängningen handlar det om att man då kan rättfärdiga den grymhet som människor ofta utsätter djuren för. "De känner inte som vi"...... !
Skitsnack ärligt talat!
 
Folk är så märkliga.... Varför skulle de inte känna hunger?? Hunger är ju en överlevnadsmekanism, liksom att skaka när man fryser.
Jag blir så trött på alla experter som tvunget ska hävda att djur inte känner som människor. I förlängningen handlar det om att man då kan rättfärdiga den grymhet som människor ofta utsätter djuren för. "De känner inte som vi"...... !
Skitsnack ärligt talat!

Det är inte längesen det var norm att ha det förhållningssättet teoretiskt gällande djur . Som uppväxt på 70-80 talet fick man lära sig det i skolan att djur inte alls känner som människor ang rädsla, känslor allmänt etc.

Det har hänt otroligt mycket på några decennier ang det till djurens fördel utifrån hur de blir sedda och behandlade av homo sapiens.

Men mycket finns kvar och kommer nog tyvärr alltid göra sålänge människan är den som regerar världen ...

Människor tillskriver ju dessutom även andra människor - både individer och folkgrupper utifrån etnicitet, religion, val av leverne, livsstil etc, som mindre värda och mindre intelligenta än de själva .
 
Senast ändrad:
Det är inte längesen det var norm att ha det förhållningssättet teoretiskt gällande djur . Som uppväxt på 70-80 talet fick man lära sig det i skolan att djur inte alls känner som människor ang rädsla, känslor allmänt etc.

Det har hänt otroligt mycket på några decennier ang det till djurens fördel utifrån hur de blir sedda och behandlade av homo sapiens.

Men mycket finns kvar och kommer nog tyvärr alltid göra sålänge människan är den som regerar världen ...

Människor tillskriver ju dessutom även andra människor - både individer och folkgrupper utifrån etnicitet, religion etc som mindre värda och mindre intelligenta än de själva .
För inte så många årtionden sedan troddes inte spädbarn kunna känna smärta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 639
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp