Hästar blir aldrig hungriga?

Fram t o m 50 - 60 talet.
Nej. Fram till 80-talet till och med. På 80-talet opererades fortfarande spädbarn utan bedövning :( 1990 när mitt första barn föddes var det helt nytt att ge nyfödda bebisar smärtlindring vid behov och det skulle dröja ännu längre innan man gav smärtlindring inför pku-provet och vaccineringar.

Bra att läsa alla svar innan man svarar :o Men detta ämne berör mig så djupt.
 
Nej. Fram till 80-talet till och med. På 80-talet opererades fortfarande spädbarn utan bedövning :( 1990 när mitt första barn föddes var det helt nytt att ge nyfödda bebisar smärtlindring vid behov och det skulle dröja ännu längre innan man gav smärtlindring inför pku-provet och vaccineringar.

Bra att läsa alla svar innan man svarar :o Men detta ämne berör mig så djupt.

Det är ganska ofta man struntar i att ge djur smärtstillande trots att man bör veta numer att det faktiskt läker snabbare med smärtstillande.

Jag har fått argumentera för smärtstillande några gånger till hund bl.a och i många fall fått svaret att det "snart går över ändå".
 
@TinyWiny förlåt men skrattar lite åt din ”henom” när du skriver om hästar i sammanhanget :p
Men jag håller med .

Har sett hur vitt spritt den där uppfattningen om att ”de fryser inte när de skakar” faktiskt är - helt otroligt märkligt . Självklart är skakningarna precis som hos oss, kroppens sista försvar vid stark nedkylning att försöka skapa värme !

DÄREMOT så kommer ju hästarna i naturligt tillstånd dvs oklippta, snabbare tillbaka i värme än vi gör eftersom deras päls är så förunderligt funktionell utifrån hur naturen skapat dem . Det är stor skillnad mot oss människor.

Tror nånstans där att folk fattat helt fel och det blivit viskleken av det hela där slutsatsen att ”de fryser inte för att de skakar” blivit någon märklig allsanning folk gjort om helt mot vad som egentligen var grunden .

@Mabuse jag ser ingen koppling mellan att hästar behöver tugga massor för att känna mättnad och tillfredsställelse utifrån det behovet , och att de för den skull inte skulle känna hunger .
Med tanke på att hästarna börjar bilda magsyra efter 4-5 timmar på tom mage som fräter , så känner jag att det torde vara väldigt likt en människas extrema hungerkänsla efter lång tid på tom mage .... självklart känner de stor hunger vid brist på föda precis som alla levande djur gör .
Jag tänker ibland när jag läst sådant -skakar fysiologisk reaktion för att skapa värme genom att musklerna rör sig. Ingen fara, hästen känner det inte. Att de inte noterat att det inte är bara just hästar som skakar utan andra däggdjur också. (fanns en tråd på hund om en hund som låg och skakade (av köld som man brukar säga) tex och slutade skaka med ett täcke)

Då tänker jag att de kanske aldrig någonsin sett ett litet halvnaket däggdjur komma ur badet en svensk sommar, blå om läpparna och skakande över hela kroppen och hackande tänder. Brrrr mamma jag fryyyser brrr. :D Nej nej lille Putte det är bara en fysiologisk reaktion för att skapa värme i musklerna, och det är det ju garanterat, men frågan är om det är så mysig känsla och jag blir i alla fall spänd och får ont av att skaka.

(De kanske bara badar vid medelhavet och vet inte att människor också kan skaka. :p utan tror det är något unikt för hästar :D)
 
Senast ändrad:
Hm ja dels är det ju som du säger en helt annan diskussion, och dels bor ju många vildhästar i klimat med väldigt kalla och hårda förhållanden och omgivningar oavsett ;)
Men de ser ju ut som små runda håriga bollar och några dör säkert kalla vintrar :D

Många gillar ju att rida typ 170 grejer, smala, med långa ben och tunn päls istället för ngt på 130 cm med 40 cm päls, som är bollformigt. Vissa har ju till och med köpt på sig ett djur från en öken (iofs verkar de ha talang för att bli bollformiga och få lång päls om det krävs men)

Kunde inte låta bli, trots att det är en annan diskussion och vi garanterat är överens :p
 
Det är inte längesen det var norm att ha det förhållningssättet teoretiskt gällande djur . Som uppväxt på 70-80 talet fick man lära sig det i skolan att djur inte alls känner som människor ang rädsla, känslor allmänt etc.

Det har hänt otroligt mycket på några decennier ang det till djurens fördel utifrån hur de blir sedda och behandlade av homo sapiens.

Men mycket finns kvar och kommer nog tyvärr alltid göra sålänge människan är den som regerar världen ...

Människor tillskriver ju dessutom även andra människor - både individer och folkgrupper utifrån etnicitet, religion, val av leverne, livsstil etc, som mindre värda och mindre intelligenta än de själva .
Samtidigt så gamla häst"karlar" och hund"karlar" från 1930- när man läser deras böcker så verkar de som tänkt till ha en stor ömsinthet och visst utgå från att skakande hästar fryser och hungrande hästar är hungriga och trötta hästar är trötta och rädda hästar är rädda osv baserat på reaktioner. Utan att krångla till det övermycket.

Det känns som att mitten av 1900-talet krånglade till tillvaron mycket.

På mitten av 1900-talet var det ju något (manligt)geni som kom fram till att spädbarn inte kände smärta. För att inte tala om hur länge man tydligen opererade på foster utan bedövning :eek: (ojdå puckotvåa på den. Så går det när man gör inlägg innan man läst till slutet)
 
Senast ändrad:
Min mamma berättade för mej att när jag var liten spädgris så skulle dom ge mej nån spruta i hälen. En stor grov nål. Jag skrek som en stucken gris när dom stack. Å mamma grät för hon mådde så dåligt för min skull. Så nog känner spädbarn smärta. Annars hade ju jag inte sagt pip ens. 83 är jag född.
 
Nej. Fram till 80-talet till och med. På 80-talet opererades fortfarande spädbarn utan bedövning :( 1990 när mitt första barn föddes var det helt nytt att ge nyfödda bebisar smärtlindring vid behov och det skulle dröja ännu längre innan man gav smärtlindring inför pku-provet och vaccineringar.

Bra att läsa alla svar innan man svarar :o Men detta ämne berör mig så djupt.
Om vi nu skall fortsätta OT.
När jag gick sskutbildningen i början av 70 talet fick vi lära oss att spädbarn kände smärta o t o m även foster, men att det ff var ett "hett" o omdiskuterat område. Under senare delen av 70 talet arbetade jag på neonatal avdelning, där fick barnen smärtlindring vb. Egen subspecialitet blev det långt senare, typ 90 talet?

Det är gräsligt att det fortsatte att ifrågasättas långt in på 80 talet.
 
Tycker spontant det låter konstigt eftersom hunger och frysa är så enkla sätt att få en organism att lösa sina problem (risken att upphöra som organism) på. Obehag, fixa. Alla andra sätt verkar krångligare.

Precis som smärta har varit en debatt för vissa. Kan fiskar känna smärta bara för att de reagerar på nässelgift i nosen, gnuggar den och sedan aktivt undviker att få mer nässelgift. Eller är det någon programmeringskoppling som gör allt det där? Fast det simplaste, enklaste sättet kanske är smärta ;) eller? Vad kan vara ett enklare och simplare sätt att få en önskad reaktion på. Organismen är ju gynnad av att undvika skada på organismen.

Vi är djur och vi har mycket genetik gemensamt med andra djur. Det verkar sannolikt om vi i grunden har i grunden ungefär liknande kopplingar. Samtidigt är ju hästar gräsätare.

Om det bara var rätt och slätt tugga, skulle det då spela någon roll vad de tuggade på? Hur fungerar det med föl som dricker mjölk?

Om mitt barn skakar när han fryser så är ju det absolut en fysiologisk reaktion? Däremot vet jag ju inte om hästen känner att det är obehagligt att frysa. Fast man kan ju misstänka? Experimentet där hästar fick välja täcke eller inte borde ju ge en klar indikation?
Hur gick experimentet med att välja täcke till?
Ser framför mig att hästen klär på sig själv haha
 
Det är ganska ofta man struntar i att ge djur smärtstillande trots att man bör veta numer att det faktiskt läker snabbare med smärtstillande.

Jag har fått argumentera för smärtstillande några gånger till hund bl.a och i många fall fått svaret att det "snart går över ändå".
Ja herregud, det får mig att minnas en idiot till veterinär vi åkt till akut då vår ena katt hade klämt sig illa och fått in klon i trampdynan så den satt fast där. Klon behövde alltså opereras bort. Veterinären säger att hen ska söva katten och jag svarar att ja, det lär ju göra ont, varvid veterinären säger, jag tänker mer på att han kommer bita mig annars :banghead::banghead::banghead::banghead: Vi åkte aldrig mer till det puckot.

Visst går det över men varför ska någon behöva lida i onödan? Skapa trauman i onödan? Så otroligt onödigt om det går att smärtlindra.
 
Hur gick experimentet med att välja täcke till?
Ser framför mig att hästen klär på sig själv haha
Ooh men det var jätteintressant. Får se om jag hinner leta länk sedan.

Hästarna fick lära sig symboler, täcke av och täcke på, de fick belöning av att peka med nosen. Sedan en bit i experimentet fick de vid utevistelse välja täcke på eller täcke av och de valde olika :D och vissa hästar valde definitivt att få ha täcke på sig. Jag har föör mig att det var vid blåsigt och rått som flest valde täcke, men minns inte. (de har tydligen riktigt bra kognitiva förmågor!) Men är inte lika bra på att lära av att härma varandra (säger forskningen än så länge).

De kan även läsa människors ansiktsuttryck, tex arg eller glad på även främmande människor. Och också bedöma dominant kroppsuttryck kontra undergivet, och de tycker minst om dominant men följer det till mat ändå :D

Det verkar vara hästar och hundar man har sett är så känsliga för människor :)!
 
Ooh men det var jätteintressant. Får se om jag hinner leta länk sedan.

Hästarna fick lära sig symboler, täcke av och täcke på, de fick belöning av att peka med nosen. Sedan en bit i experimentet fick de vid utevistelse välja täcke på eller täcke av och de valde olika :D och vissa hästar valde definitivt att få ha täcke på sig. Jag har föör mig att det var vid blåsigt och rått som flest valde täcke, men minns inte. (de har tydligen riktigt bra kognitiva förmågor!) Men är inte lika bra på att lära av att härma varandra (säger forskningen än så länge).

De kan även läsa människors ansiktsuttryck, tex arg eller glad på även främmande människor. Och också bedöma dominant kroppsuttryck kontra undergivet, och de tycker minst om dominant men följer det till mat ändå :D
Haha läsa uttryck var min gammel expert på.
Kom jag till stallet och var trött och grinig så var han en clown tills jag började skratta
 
Smärtstillande vid pku prov?
Fick då inte min född 2002 och det togs i tinningen :eek:
Jag vet inte när det infördes men vet att smärtlindring gavs vid pku-prov för fem år sedan iallafall. Vid vaccinationer handlar smärtlindringen om att amma/ge ersättning eller sockerlösning då man har sett att det minskar smärtreaktionen på bebisen.
 
Ja det gick runt en film så man fick se när hästarna skulle välja. De fick först gå ut och känna på vädret och därefter göra sitt val genom att trycka på symboler :D
 
Kom på i sammanhanget att jag på 70 talet som liten fyraåring blev sydd i pannan med 7 stygn utan bedövning för det var bara pjosk enl sjuksköterskan . Minns än hur ont det gjorde .
Sen har jag fått en tand borrad i utan bedövning som 7-åring, för det var också onödigt med bedövning tyckte de då :cool:
 
Nej. Fram till 80-talet till och med. På 80-talet opererades fortfarande spädbarn utan bedövning :( 1990 när mitt första barn föddes var det helt nytt att ge nyfödda bebisar smärtlindring vid behov och det skulle dröja ännu längre innan man gav smärtlindring inför pku-provet och vaccineringar.

Bra att läsa alla svar innan man svarar :o Men detta ämne berör mig så djupt.
Ber om ursäkt för OT men hände det inte att spädbarn dog bara av chocken pga smärtan när de opererades utan bedövning? :eek: Undrar då jag inte läst om detta, och finner det otroligt om alla spädbarn som opererades överlevde O_o
 
Ber om ursäkt för OT men hände det inte att spädbarn dog bara av chocken pga smärtan när de opererades utan bedövning? :eek: Undrar då jag inte läst om detta, och finner det otroligt om alla spädbarn som opererades överlevde O_o
Möjligt. Jag har läst min egen journal. Jag blev opererad för gomspalt när jag var tre månader. Inga bedövningsmedel, inga sövningsmedel och ingen smärtlindring användes under operationen. Däremot användes ett medel som gör att man inte kan röra sig. Min första tanke var att jag fattat fel, att medlet som används även var ett sövningsmedel för det kändes så makabert så jag pratade med en narkosläkare som bekräftade att medlet enbart gjorde att man inte kan röra sig, att inget annat medel som gav smärtlindring/sövning fanns uppskrivet i journalen och att det då var vanligt även vid stora hjärtoperationer att bebisar bara fick medel så att de inte kunde röra sig. Jag är född -72.

Jag har senare i livet vaknat under en operation och det är en så vansinnig smärta att den inte går att beskriva. Jag blev då sövd ganska omgående när jag vrålade rakt ut men fick ingen traumabearbetning, ingen kom och pratade med mig efteråt om vad som hänt eller ens bad om ursäkt för att de hade klantat sig så för klantat sig hade de gjort enligt en annan narkosläkare jag pratade med vid ett senare tillfälle. Jag fattar inte hur någon ens kan tänka sig att operera utan att patienten är fullständigt bedövad. Mina tankar går till doktor Mengele...
 
Vad jag förstått så är lugnande inte smärtstillande i sig utan bara lugnande men detta kanske någon här kan svara på?

Man gör ju ofta saker med bara lugnande på djur. Det är väl mindre vanligt nu för tiden, tack och lov.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 225
Senast: Madalitso
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 475
Senast: CaisaCax
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp