Hästar blir aldrig hungriga?

Möjligt. Jag har läst min egen journal. Jag blev opererad för gomspalt när jag var tre månader. Inga bedövningsmedel, inga sövningsmedel och ingen smärtlindring användes under operationen. Däremot användes ett medel som gör att man inte kan röra sig. Min första tanke var att jag fattat fel, att medlet som används även var ett sövningsmedel för det kändes så makabert så jag pratade med en narkosläkare som bekräftade att medlet enbart gjorde att man inte kan röra sig, att inget annat medel som gav smärtlindring/sövning fanns uppskrivet i journalen och att det då var vanligt även vid stora hjärtoperationer att bebisar bara fick medel så att de inte kunde röra sig. Jag är född -72.

Jag har senare i livet vaknat under en operation och det är en så vansinnig smärta att den inte går att beskriva. Jag blev då sövd ganska omgående när jag vrålade rakt ut men fick ingen traumabearbetning, ingen kom och pratade med mig efteråt om vad som hänt eller ens bad om ursäkt för att de hade klantat sig så för klantat sig hade de gjort enligt en annan narkosläkare jag pratade med vid ett senare tillfälle. Jag fattar inte hur någon ens kan tänka sig att operera utan att patienten är fullständigt bedövad. Mina tankar går till doktor Mengele...
Uuuuusch! :crazy: Tur att man oftast inte kommer ihåg sin bebistid, vilka trauman det skulle vara! Tänk att vara bara en bebis som inte förstår vad som pågår och någon skär i en... :crazy: herrejösses så barbariskt det känns!
Just det där du beskrev som hände dig är min värsta mardröm när det gäller operationer, beklagar att det hände dig :(
 
Vad jag förstått så är lugnande inte smärtstillande i sig utan bara lugnande men detta kanske någon här kan svara på?

Man gör ju ofta saker med bara lugnande på djur. Det är väl mindre vanligt nu för tiden, tack och lov.
Jag har för mig att man har utfört operationer på människor som varit allergiska mot de medlen som används annars och då har man hypnotiserat dem. Att smärta är egentligen en sak som hjärnan skapar av signaler i nerverna och som skapas av oron inför just smärtan. Så om man var fullkomligt lugn skulle alltså smärta inte kännas..? (Källa är mitt ungefärliga minne av ett QI-avsnitt :angel:)
Men jag skulle personligen absolut inte våga chansa på det :D Och om hypnos verkligen funkar så är det nog annorlunda mot lugnande medicin. Men det är intressant!
 
Uuuuusch! :crazy: Tur att man oftast inte kommer ihåg sin bebistid, vilka trauman det skulle vara! Tänk att vara bara en bebis som inte förstår vad som pågår och någon skär i en... :crazy: herrejösses så barbariskt det känns!
Just det där du beskrev som hände dig är min värsta mardröm när det gäller operationer, beklagar att det hände dig :(
För min del var det värre att inte minnas men att reagera på minnena. Att reagera så starkt när en liknande situation uppstår och inte veta/förstå varför man reagerar som man gör. Något sådant går inte spårlöst förbi och även om hjärnan inte minns så minns kroppen. Mycket föll på plats och fick sin förklaring när jag fick veta hur det hade gått till.

Tack. Märkligt nog har jag då och då tänkt när jag har läst om folk som vaknat/varit vakna under operationer hur vidrigt det måste vara men att uppleva det själv, ja det går inte att beskriva. Tyvärr är vissa i vården dåliga på att bemöta sådant (kanske pga deras egen ångest att något sådant ska hända dem? De är ju också bara människor) och jag har blivit riktigt dåligt bemött av vissa vid efterföljande operationer.

Idag ska sådant inte behöva hända. Det finns teknik som känner av långt innan patienten kommer till medvetande men det är dyrt och därför väljer vissa sjukhus att inte köpa in och använda de hjälpmedel som finns med hänvisning till att de ändå inte är hundraprocentiga. Och visst, de kanske inte är hundraprocentiga men ju fler mätningar som görs av både människor och maskiner desto mindre blir risken att patienten vaknar mitt i operationen. I mitt fall, alltså när jag vaknade valde läkaren helt enkelt att bortse ifrån de mediciner jag hade och hade haft under lång tid. Han valde att bortse ifrån vad jag sa och körde helt enkelt sitt eget race.
 
För min del var det värre att inte minnas men att reagera på minnena. Att reagera så starkt när en liknande situation uppstår och inte veta/förstå varför man reagerar som man gör. Något sådant går inte spårlöst förbi och även om hjärnan inte minns så minns kroppen. Mycket föll på plats och fick sin förklaring när jag fick veta hur det hade gått till.

Tack. Märkligt nog har jag då och då tänkt när jag har läst om folk som vaknat/varit vakna under operationer hur vidrigt det måste vara men att uppleva det själv, ja det går inte att beskriva. Tyvärr är vissa i vården dåliga på att bemöta sådant (kanske pga deras egen ångest att något sådant ska hända dem? De är ju också bara människor) och jag har blivit riktigt dåligt bemött av vissa vid efterföljande operationer.

Idag ska sådant inte behöva hända. Det finns teknik som känner av långt innan patienten kommer till medvetande men det är dyrt och därför väljer vissa sjukhus att inte köpa in och använda de hjälpmedel som finns med hänvisning till att de ändå inte är hundraprocentiga. Och visst, de kanske inte är hundraprocentiga men ju fler mätningar som görs av både människor och maskiner desto mindre blir risken att patienten vaknar mitt i operationen. I mitt fall, alltså när jag vaknade valde läkaren helt enkelt att bortse ifrån de mediciner jag hade och hade haft under lång tid. Han valde att bortse ifrån vad jag sa och körde helt enkelt sitt eget race.
Nu blev det väldigt OT men jag känner mig så väl igen i det du skriver om hur kroppen reagerar på sin egen hand på minnen. Kanske fel ordval men jag finner det fascinerande, i mitt fall så mindes jag dock men jag kopplade till en början inte alls dem till den andra situationen. Utan det var något som kroppen gjorde på egen hand.

Men vilket praktarsle till läkare! Jag hoppas att han fick sitt straff för det tilltaget? Otroligt tragiskt att du inte fick det stöd du behövde efteråt, var det längesedan nu? Jag hoppas nämligen att vården har genom åren blivit lite mera vårdande om det psykiska också.
 
Nu blev det väldigt OT men jag känner mig så väl igen i det du skriver om hur kroppen reagerar på sin egen hand på minnen. Kanske fel ordval men jag finner det fascinerande, i mitt fall så mindes jag dock men jag kopplade till en början inte alls dem till den andra situationen. Utan det var något som kroppen gjorde på egen hand.

Men vilket praktarsle till läkare! Jag hoppas att han fick sitt straff för det tilltaget? Otroligt tragiskt att du inte fick det stöd du behövde efteråt, var det längesedan nu? Jag hoppas nämligen att vården har genom åren blivit lite mera vårdande om det psykiska också.
Ja andra kroppsliga minnen kan vara fascinerande. Detta inte så mycket :crazy:
Nej han fick inget straff och han hade inte fått det heller. Det är han för framstående inom sitt gebit för. Han har inte hört av sig och det är inte anmält. Jag var för sjuk för att orka. Jag ville bara glömma och gå vidare. Det är drygt tre år sedan så inte så längesedan.
 
Jag har för mig att man har utfört operationer på människor som varit allergiska mot de medlen som används annars och då har man hypnotiserat dem. Att smärta är egentligen en sak som hjärnan skapar av signaler i nerverna och som skapas av oron inför just smärtan. Så om man var fullkomligt lugn skulle alltså smärta inte kännas..? (Källa är mitt ungefärliga minne av ett QI-avsnitt :angel:)
Men jag skulle personligen absolut inte våga chansa på det :D Och om hypnos verkligen funkar så är det nog annorlunda mot lugnande medicin. Men det är intressant!

Det stämmer enligt "Fråga Lund" i alla fall. Han läkaren tog upp det där. Det avsnittet finns fortfarande kvar på SVT-play.
 
Jag vet inte när det infördes men vet att smärtlindring gavs vid pku-prov för fem år sedan iallafall. Vid vaccinationer handlar smärtlindringen om att amma/ge ersättning eller sockerlösning då man har sett att det minskar smärtreaktionen på bebisen.
Min dotter född 2000 fick "smärtlindring" i form av sockerlösning när hon var fem dagar gammal och vårdpersonalen försökte hitta ett vettigt blodkärl att få in antibiotika genom (inte lätt på en rund bebis utan ytliga blodkärl) :)
 
Ooh men det var jätteintressant. Får se om jag hinner leta länk sedan.

Hästarna fick lära sig symboler, täcke av och täcke på, de fick belöning av att peka med nosen. Sedan en bit i experimentet fick de vid utevistelse välja täcke på eller täcke av och de valde olika :D och vissa hästar valde definitivt att få ha täcke på sig. Jag har föör mig att det var vid blåsigt och rått som flest valde täcke, men minns inte. (de har tydligen riktigt bra kognitiva förmågor!) Men är inte lika bra på att lära av att härma varandra (säger forskningen än så länge).

De kan även läsa människors ansiktsuttryck, tex arg eller glad på även främmande människor. Och också bedöma dominant kroppsuttryck kontra undergivet, och de tycker minst om dominant men följer det till mat ändå :D

Det verkar vara hästar och hundar man har sett är så känsliga för människor :)!
Även får är väldigt bra på att läsa människor och känna igen olika personer! Hittar inte studien nu (att googla på "får" är inte det lättaste:banghead:)
 
Ja andra kroppsliga minnen kan vara fascinerande. Detta inte så mycket :crazy:
Nej han fick inget straff och han hade inte fått det heller. Det är han för framstående inom sitt gebit för. Han har inte hört av sig och det är inte anmält. Jag var för sjuk för att orka. Jag ville bara glömma och gå vidare. Det är drygt tre år sedan så inte så längesedan.
Förståeligt :(
:eek::eek::eek: Förstår dig! Men herregud vilket arsle! En ursäkt är ju det minsta man kan begära :rage: Att sjukhuset inte anmälde sig självt för att utreda saken så att det inte hände igen, sopa lite in under mattan va :mad: Fy fasen.
 
Jag har för mig att man har utfört operationer på människor som varit allergiska mot de medlen som används annars och då har man hypnotiserat dem. Att smärta är egentligen en sak som hjärnan skapar av signaler i nerverna och som skapas av oron inför just smärtan. Så om man var fullkomligt lugn skulle alltså smärta inte kännas..? (Källa är mitt ungefärliga minne av ett QI-avsnitt :angel:)
Men jag skulle personligen absolut inte våga chansa på det :D Och om hypnos verkligen funkar så är det nog annorlunda mot lugnande medicin. Men det är intressant!

I Kina sägs det att man gjort stora operationer med enbart akupunktur som smärtlindring/sövning.
Hur sant det är, vet jag inte.
 
Det kom någon pressrelease för bara några dagar sedan, runt "får" och känna igen olika personer... Och det var dom bra på.

Rent praktiskt, så vet vi som har får det också.

Främlingar i fårstallet eller hagen är "läskigt", och man går undan, och stampar t.o.m. med framfötterna (fårens varningssignal för fara).

Min man, som inte "pysslar" lika mycket med fåren som jag gör, är fåren såklart inte rädda för, men de går heller inte fram till honom, för att försöka tigga godis eller "kli bakom örat", det lönar sig liksom inte...
Till mig kommer de allihopa fram, med förväntan att "nu händer det något skoj eller vi får något gott".
De är också smarta nog att veta att godis och kel (eller för delen kraftfoder när sådant ges) förekommer endast på eftermiddagsmatningen här hos oss förutom under högdräktighet och lamning, aldrig på morgonen eller sena kvällen.
Så vi slipper att fåren bräker som idioter så fort någon av oss visar sig, utom då, efter att ny giva ensilage serverats, på eftermiddagen...
 
Min dotter född 2000 fick "smärtlindring" i form av sockerlösning när hon var fem dagar gammal och vårdpersonalen försökte hitta ett vettigt blodkärl att få in antibiotika genom (inte lätt på en rund bebis utan ytliga blodkärl) :)
Sockerlösning hade de iofs gjort test på med spädbarn och det ska fungera smärtlindrande för sprutstick och så. Men läste inte om det dög för mer än så. Nån artikel i FoF
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 227
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 914
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp