Hästar får inte vara ensamma

Jo, Hästar måste ha sällskap av minst 1 annat flock djur, t.ex. får, getter eller nötkreatur. Och med sällskap menas samma hage, inte enskilda hagar bredvid varandra
Det måste vara fel. De ska ha sällskap men inte nödvändigtvis i samma hage. I så fall skulle många inte kunna ha häst.
Jag hade tre valacker och ingen konstellation fungerade så de gick i varsin hage bredvid varandra.
 
Det kan helt enkelt inte vara tvång på att ha dem i samma hage. En hingst jag hade försökte på allvar döda den häst jag släppte in till honom som sällskap. Vad skulle jag gjort? Han var helt nöjd med att kunna se de andra hästarna på gården.
 
Vi vet ju inte hur detta fallet är, artikeln är väldigt kort. Hästen är varken chippad eller har pass, så det finns kanske ännu fler brister.
 
Jag har letat runt lite snabbt (så jag kan ju ha missat något) men jag hittar inget som säger att hästen måste ha sällskap i samma hage utan bara att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses, antingen med andra hästar eller andra lämpliga flockdjur som t.ex. får.
 
Min ena hö-leverantör hade en häst och en massa får, men fåren var bara godkända som sällskap om de gick i samma hage. Nu var den hästen väldigt gammal så länsstyrelsen kanske var extra hårda (jag vet inte i vilket skick hästen var för övrigt). Slutade iaf med att hon avlivade hästen. Lite konstigt att hästsällskap kan vara i olika hagar men andra djurslag måste gå ihop med den ensamma hästen.
 
Det kan helt enkelt inte vara tvång på att ha dem i samma hage. En hingst jag hade försökte på allvar döda den häst jag släppte in till honom som sällskap. Vad skulle jag gjort? Han var helt nöjd med att kunna se de andra hästarna på gården.
Du kunde köpt en get, eller en annan häst, och om du inte kan det kanske du inte skulle haft den hingsten eller någon häst öht.
Det går nog säkert att få dispens om man har tur, t.ex om hästen är aggressiv mot andra djur.
 
Du kunde köpt en get, eller en annan häst, och om du inte kan det kanske du inte skulle haft den hingsten eller någon häst öht.
Det går nog säkert att få dispens om man har tur, t.ex om hästen är aggressiv mot andra djur.
Jag försökte med flera olika valacker men hingsten var lika förbannad vilken vi än provade med. Bara han slapp sällskap i hagen var han en fantastisk häst. Men nu är han död sen länge så det är inget bekymmer för mig.

Jag har väldigt svårt att tro att alla Sveriges hingstar går med en get i hagen. Men vad vet jag.
 
Jag har väldigt svårt att tro att alla Sveriges hingstar går med en get i hagen. Men vad vet jag.

Mina två hingstar har inga getter som sällskap, däremot har dom varann. Då pratar jag dessutom inte om att dom bor i samma hage, utan dom bor verkligen med varandra.
 
http://www.jnytt.se/jordbruksverket-sager-nej-till-ensam-hast-i-hagen

"En häst får inte gå ensam i hagen. Det påpekar Jordbruksverket i ett beslut sedan en privatperson sökt dispens."

Och av de personer från Jordbruksverket jag pratat med har jag uppfattat samma. Tyvärr är det vanligt att hästar tvingas gå ensamma isolerade i hagen.
Det där kan ju inte gälla om hagarna är små rasthagar bredvid varandra och där hästarna når varandra över staketet, eller om hästen inte gillar andra hästar.
 
Kan bara inte stämma.... Alla travbanor där dom flesta hästar går i egen hage... stora stall med hopp å dressyr tävlingshästar på hög nivå där dom går i egen haga... alla hingststationer där hingstar går i egen hage... När jag skickat hästar till stora träningsanläggningar för försäljning lr träning/visning har dom fått gå i egen hage då tränarna inte vill att ska skadas då flock samansättningen skulle ändras så gott som hela tiden om dom skulle gå ihop.
 
Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

KOPIERAT FRÅN JORDBRUKSVERKETS HEMSIDA med andra ord behöver dom inte gå i samma hage
 
Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra.

Om din häst står avskilt i ett stall kan hästen visa tecken på att den behöver mer kontakt med andra hästar i stallet. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver.

KOPIERAT FRÅN JORDBRUKSVERKETS HEMSIDA med andra ord behöver dom inte gå i samma hage

"Helst flera tillsammans också för dem har ett utbyte av att både se varandra, lukta på varandra men även t.ex kila varandra och sådana saker."

Ditt resonemang att bara för att andra gör det så är det rätt, är en ganska skum tankebana. Eller att folk som tränar på hög nivå skulle ha rätt bara för att dem är "Eliten".
Bara för att alla andra kör 160 på E4:an ska jag också ha rätt att göra det då?

Att folk inte fattar att hästar är sociala djur och att dem har ett liv på 22 timmar utöver de 2 timmar ägaren gör nått med dem varje dygn är tyvärr läget. Det är nog många som inte har en aning om vad deras häst(ar) gör när ägaren åker hem.


Det är en väldigt luddigt skriven lag/regel så man kan ju tolka det lite som man vill, men du kan ju ringa Jordbruksverket om du inte tror på det. Och som sagt det går ju få dispens vilket många trav stall säker har
 
Jag har aldrig skrivit att bara för att alla andra har det så är det rätt.... eller att folk som tränar på hög nivå är elit och bara för den saken skull att dom ska ha rätt... Det är nått som du tolkat in...
Däremot har jag skrivit om mina iaktagelser på travet och i stall som tar emot hästar för träning mm.... Jag har heller aldrig sagt nått om rätt och fel...

Jag har själv hingstar och godkännt för det så... Ena gam hingsten jag har han kan inte gå med varken andra hästar lr djur då han försöker ta död på allt som kommer in i hans hage (inte människor) säkert pga att han även innan han kom hit inte gått med andra hästar å idag är 36år gammal (24 när han flytta hit), det var mest honom jag tänkte på när jag läste detta.... Inte så att man är så pigg på att försöka med en så gammal häst pga skade risken.

Att du någonstans tolkat mina iaktagelser som att jag är emot att hålla hästar i flock är ju fritt att tolka iof men inget jag sagt eller tycker... vill säga att jag har mina ston/unghästar på lösdrift i flock på stora ytor. Min 24 åriga avelshingst går med stona på sommaren å sina söner annars, bortsett från någon vecka när han skiljs från stona så går han han själv ett lite tag innan jag släpper ihop honom med sina söner:)
 
Jag har alltid hört att det inte är tvingande att ha hästarna tillsammans men det måste finnas häst på gården/avgränsande hage. Bara för att det är ok för andra inklusive länsstyrelsen behöver det inte vara ok för en själv dock. Ibland är det svårt att hitta en lösning. Skulle inte köpa en get då getter också vill ha getkompisar och ingen häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
0
· Visningar
2 028
Senast: Gunnar
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp