Hästar i södra Kalmar län

Magiana

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett hus som ligger mellan Nybro och Mönsterås. Via hitta.se såg jag att det finns ett antal ridklubbar i trakten, men hur är det på dessa klubbar? Är det ridskoleverksamhet eller annat? Vad är det för kvalité på hästar och undervisning om någon av dessa är ridskola?

Vilka övriga ridmöjligheter finns det i den trakten? Är det hyfsat lätt att hitta en medryttarhäst eller får man leta i åratal?
 
De klubbar som har lite större ridskoleverksamhet (som jag vet, kan missa någon) är Udden, Kalmar hästsportklubb och Kalmarbygdens fältrittklubb. Finns nog någon i närheten av Nybro också men kommer inte på namnet just nu. Udden har haft ganska bra kvalitet på sina hästar, och man kan få tävla på dem om man vill och rider på tillräcklig nivå, och de har även ett slags halvfodersystem. Just nu är de i en utbytningsfas av hästar så kvaliteten är inte riktigt som den varit med de är på väg tillbaka (har jag hört, inte varit så aktiv senaste åren sedan jag tog bort min häst, som var uppstallad på Udden). Undervisningen är bra, små grupper och duktiga, välutbildade ridlärare.
Övriga klubbar känner jag inte tillräckligt väl för att kunna säga något om.

Medryttarhäst är relativt lätt att hitta om man har kontakter, tror inte det är jättemånga som kommer ut på annons utan det går ryktesvägen och via rekommendationer. Lättare (som vanligt) om man främst vill rida ut, lite svårare om man vill träna.
 
Jag tycker Småland är toppen vad gäller natur och skogsridning. Är skog skog skog och sjöar överallt. :) jag älskar skog..bodde tidigare i slätt landskap. Blåst, och ingenting att se. Mycket små hus och gårdar i skogarna men även helt öde sträckor om man vill det. Småland är toppen :)
 
Ooo, jag bor i Nybro just nu. Annars tidigare närmre Mönsterås hållet så, men mer på landet. Där hade jag bla Maria falk att träna för när jag hade foderhäst, hon kommer även till udden och är super tränare enligt mig. I nybro har jag Medryttar hästar, tur jag har som fått tag på hästar via FB annons och får träna hur mkt jag vill :) Underbart! Men ja möjligheterna är inte direkt dåliga utan snarare åt de bättre hållet! Mönsterås har väl också någon klubb bad jag vet, samt blomstermåla, ålem. Men inga ridskoleverksamheter vad jag vet :)

Som sagt flyttade jag nyligen, den 25 Juni och hittade genom en annons medryttarhäst 2 veckor innan flytt så jag hann knappt leta ;D Så nog går det!
 
Det låter som om jag ska ge bud på huset och flytta dit. :)

Nu blir jag ju nyfiken på vart. Svärföräldrarna har sommarhus (avstyckad bondgård) utanför Bäckebo (typ mellan Nybro och Mönsterås), och i år åker vi ner och tar med hästen på semestern. Är det i de trakterna så vet jag någon som ev kan behöva lite hästhjälp.
 
Nu blir jag ju nyfiken på vart. Svärföräldrarna har sommarhus (avstyckad bondgård) utanför Bäckebo (typ mellan Nybro och Mönsterås), och i år åker vi ner och tar med hästen på semestern. Är det i de trakterna så vet jag någon som ev kan behöva lite hästhjälp.
Du har PM. :)
 
@ameo kan nog ha lite tips om både ridskolor och medryttarhästar kanske
@Magiana de ridskolor som finns är de som nämnts, i Kalmar o Nybro, det finns några ridklubbar utan ridskoleverksamhet också. Och ett gäng privata ridhus. Obegränsat med ostörda ridvägar i skogarna och säkerligen en hel del medryttarhästar också, beroende på var du bosätter dig. (berätta gärna... ;) ) Jag bor strax öster om Nybro.
 
Tack för alla svar :) Tyvärr är det inte helt säkert att jag kan lägga bud på huset. Telia kan inte ge besked om internet och mitt hopp står till att Skanova som sköter ledningarna kan ge besked om det går att koppla in adsl till huset. Dessa fick jag inte tag i igår.

Utan ett snabbt och stabilt internet kan jag inte köpa huset :( eftersom jag ska sköta mitt jobb hemifrån. Jobbet har jag annars lite norr om Stockholm men det funkar inte att pendla 50 mil om dagen.

Jag som redan hade ställt in mig på att det var där jag ville bo. Nu känns det tveksamt.
 
Håller tummen för att det löser sig med internetet.
Om du är villig att åka över bron till ön finns Aledal i Strandskogen precis norr om bron. Red där i flera år, väldigt bra hästmaterial främst inom dressyr. Lena som är ägare och instruktör är tävlingsaktiv och väldigt kompetent som tränare. De anordnar en hel del tävlingar på högre nivå i dressyr också, antingen om man själv tävlar annars är det kul o se på. Ostkusten är det som anordnar tävlingarna.
 
Tack för alla svar :) Tyvärr är det inte helt säkert att jag kan lägga bud på huset. Telia kan inte ge besked om internet och mitt hopp står till att Skanova som sköter ledningarna kan ge besked om det går att koppla in adsl till huset. Dessa fick jag inte tag i igår.

Utan ett snabbt och stabilt internet kan jag inte köpa huset :( eftersom jag ska sköta mitt jobb hemifrån. Jobbet har jag annars lite norr om Stockholm men det funkar inte att pendla 50 mil om dagen.

Jag som redan hade ställt in mig på att det var där jag ville bo. Nu känns det tveksamt.
PMa mig om var huset finns, har du tur kanske jag har bekanta i närheten som vet något...
 

Liknande trådar

Fritid Som en del kanske vet så vill jag köpa ett hus, någonstans i Sverige då det inte går att köpa ett vettigt hus för min budget i...
2
Svar
35
· Visningar
2 922
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp