Hästar ser inte människor som ledare

Ledarskap är en populär term inom träning av hästar, men den är inte riktigt relevant, visar en studie från Sveriges Lantbruksuniversitet. – Hästar har komplexa sociala strukturer, och ser inte människor som en del av deras sociala system, säger Elke Hartmann, som presenterade sin studie vid International Society for Equitation Sciences årliga konferens. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/hast/hastar-ser-inte-manniskor-som-ledare/
 
Ledarskap är en populär term inom träning av hästar, men den är inte riktigt relevant, visar en studie från Sveriges Lantbruksuniversitet. – Hästar har komplexa sociala strukturer, och ser inte människor som en del av deras sociala system, säger Elke Hartmann, som presenterade sin studie vid International Society for Equitation Sciences årliga konferens. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/hast/hastar-ser-inte-manniskor-som-ledare/

Tyvärr är sidan låst.
 
Om nu hästfolk också kunde lära sig kommunicera med hästar genom kroppspråk och lära sig läsa hästarna så skulle det vara toppen :up:

Tyvärr verkar nissarna som tror starkt på ledarskap ändå ha en bättre förståelse för hästens beteende och kommunikation än den "vardagliga hästmänniskan" som lärt sig rida t.ex. på ridskola (mvh önskar ridskolor lärde ut etologi mer, skulle nog underlätta för alla).
 
Om nu hästfolk också kunde lära sig kommunicera med hästar genom kroppspråk och lära sig läsa hästarna så skulle det vara toppen :up:
:bow:
Hästarna (och djur öht.) ser mig som den där roliga killen man kan hitta på en massa bus och galna upptåg tillsammans med, samt retas med och tjaffsa med utan att han blir arg. :D

Apropå "ledarskap" så blir djuren först skitförvånade när man gör likadant som dom första gången som att backa på dom och veva med ett ben eller naffsa åt dom, sen testar dom att göra likadant och vips har man en fungerande kommunikation där ingen blir skadad utan det istället blir mycket bus och galenskap istället. :p
 
Ledarskap är en populär term inom träning av hästar, men den är inte riktigt relevant, visar en studie från Sveriges Lantbruksuniversitet. – Hästar har komplexa sociala strukturer, och ser inte människor som en del av deras sociala system, säger Elke Hartmann, som presenterade sin studie vid International Society for Equitation Sciences årliga konferens. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/hast/hastar-ser-inte-manniskor-som-ledare/
Hantering av hästar och andra djur handlar inte om filosofier och ord utan om vad man gör i praktiken. Jag tycker också att saker och ting skall kallas vid dess rätta namn och inte förskönande omskrivningar, slår man en häst med grimskaftet eller rycker den i grimman är det vad man gör och inget annat.
 
Man kan aldrig dominera och vinna långsiktigt, den dan man i så fall inte är på topp blir det farligt, riktigt farligt för djur kan konsten att vänta ut rätt tillfälle för att få chansen att ge igen.
Nyckeln heter trygghet, tillit och kärlek till sin nästa oavsett om dom går på två eller fyra ben. Jag har personligen aldrig haft känslan att nåt djur skulle komma på tanken att skada mig med vilja och det har aldrig hänt, jag har tjaffsat med många slags djur och dom har tjaffsat med mig, ingen har ens blivit lite irriterad utan vi har istället kommit varann rejält in på livet och uppskattat varann. :)
 
IMG_1305.JPG
Min uppfattning är att hästarna lär sig läsa oss bättre än vi läser dem och att vi inte behöver försöka använda hästars kroppsspråk för de förstår oss ändå. Mina är fostrade med rösten vilket också funkar på avstånd. De har uppfostrat mig med uppfodrande blickar och jag har svårt att låta bli att göra som de vill för att jag faktiskt förstår vad de säger.

Eftersom det numera går att ladda upp bilder direkt påforumet så kan jag inte låta bli att lägga in denna från i eftermiddags. Varför böja sig och äta från backen när man kan få maten serverad istället.
 
Tycker att det var en svårläst text på engelska dessutom utan mellanrum men ska skriva ut alla sidorna och läsa på sen om hur de gjorde studien :up:

Tycker för övrigt att det är bra att de forskar på just detta med ledarskap och häst eftersom det är ett så vedertaget begrepp som det finns lika många uppfattningar om och då är det bra att det faktiskt finns studier som visar vad det faktiskt handlar om :up:
 
Visa bifogad fil 10459 Min uppfattning är att hästarna lär sig läsa oss bättre än vi läser dem och att vi inte behöver försöka använda hästars kroppsspråk för de förstår oss ändå. Mina är fostrade med rösten vilket också funkar på avstånd. De har uppfostrat mig med uppfodrande blickar och jag har svårt att låta bli att göra som de vill för att jag faktiskt förstår vad de säger.

Eftersom det numera går att ladda upp bilder direkt påforumet så kan jag inte låta bli att lägga in denna från i eftermiddags. Varför böja sig och äta från backen när man kan få maten serverad istället.
Ja de uppfordrande blickarna. Smarta hästar inser att människor lyder dem mycket bättre än sparkar. Vem kan stå emot spetsade öron och en uppfordrande blick. När hela kroppen upplyser om önskemålet.

Och ja skottkärra med mat är mycket bättre än att vänta tills någon slänger den på marken. Snabbare och bättre ätställning.
 
Ja de uppfordrande blickarna. Smarta hästar inser att människor lyder dem mycket bättre än sparkar. Vem kan stå emot spetsade öron och en uppfordrande blick. När hela kroppen upplyser om önskemålet.

Och ja skottkärra med mat är mycket bättre än att vänta tills någon slänger den på marken. Snabbare och bättre ätställning.

Min gammelhäst, den med stor stjärn, blänger på mig på samma sätt som min mamma gjorde när jag var barn och inte gjorde som hon ville. Den blicken får mig att släppa allt och lyda order:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp