Hästar ser inte människor som ledare

Ledarskap är en populär term inom träning av hästar, men den är inte riktigt relevant, visar en studie från Sveriges Lantbruksuniversitet. – Hästar har komplexa sociala strukturer, och ser inte människor som en del av deras sociala system, säger Elke Hartmann, som presenterade sin studie vid International Society for Equitation Sciences årliga konferens. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/hast/hastar-ser-inte-manniskor-som-ledare/
 
Synonymlister är sällan jättebra, de försöker få in för många. Jag tittar på ordböcker och liknade och inte synonymordböcker för definition av betydelse.
Står även detta på Wikipedia som du hämtade ditt stycke ifrån.
"Den första formen, Respekt, beskriver han som en känsla av rädsla. Det kan exempelvis röra sig om den typ respekt en sjöfarare bör ha för havet, eller en nattvandrare har för gatugäng."
 
Här är andra formen enligt Wikipedia
"Den andra formen, Observantia, är den moraliska formen av respekt. Den innebär att objektet för ens respekt genom sin blotta existens ställer rättmätiga krav på hur man behandlar det. Feinberg menar att denna form av respekt historiskt kom senare än den första formen, först visad för ofarliga men goda människor och senare för alla människor"
 
Står även detta på Wikipedia som du hämtade ditt stycke ifrån.
"Den första formen, Respekt, beskriver han som en känsla av rädsla. Det kan exempelvis röra sig om den typ respekt en sjöfarare bör ha för havet, eller en nattvandrare har för gatugäng."
Det är min erfarenhet, inte wiki. Jag håller långt ifrån alla definitioner alltid. De måste prestera några synonymer även om det inte finns.
 
Det är min erfarenhet, inte wiki. Jag håller långt ifrån alla definitioner alltid. De måste prestera några synonymer även om det inte finns.
Om respekt är att värdesätta någons egenskaper så respekterar mina hästar mig, kan inte tänka mig annat än att dom värdesätter min egenskap att ge dom mat och kli på rätt ställe.

Ska faktiskt ut nu och se till att dom inte slutar att ha respekt för mig (ska ut och fodra)
 
Jag börjar fundera på om du förstår ordet respekt, det är ett nyckelord när det gäller bra ledarskap, men också en nyckel i en bra diskussion. Här visar du noll respekt förr mitt inlägg, det ser inte ut som du ens läst det. Du är inte lite dryg här när du försöker föreläsa om något jag inte bett om och jag knappast har behov av. När påstod jag att ledarskap handlade om att tvinga folk eller hästar? Om jag skrivit det så hade ditt svar kanske varit befogat, nu är det mest absurt och inte har det med mitt inlägg att göra. Det får mig att tappa respekten för dig en del.

Bra ledarskap handlar om medbestämmande, att motivera, att ta reda på vad som driver olika människor eller här hästar. Det handlar inte om att tvinga, piska eller bete sig illa. Ledaren måste ha den/de andras förtroende för att det ska fungera för alla parter men visst ledaren måste ha sista ordet. I vissa situationer alltid och andra om det råder oenighet.
Att du tycker att mitt inlägg är drygt för att du inte ser relevansen i det gentemot ditt inlägg är tråkigt. Likaså att du förlorar respekten för människor som inte tycker som du.
 
Att du tycker att mitt inlägg är drygt för att du inte ser relevansen i det gentemot ditt inlägg är tråkigt. Likaså att du förlorar respekten för människor som inte tycker som du.
Nej det är drygt för din attityd, en nedlåtande föreläsning är aldrig trevlig, det är där jag förlorar respekten - när du använder härskar tekniken, du vet ingenting och jag behöver behandla dig som du inte kan svenska en gång. Det har inte ett dyft med din åsikt att göra. Du får tycka vad du vill.
 
Nej det är drygt för din attityd, en nedlåtande föreläsning är aldrig trevlig, det är där jag förlorar respekten - när du använder härskar tekniken, du vet ingenting och jag behöver behandla dig som du inte kan svenska en gång. Det har inte ett dyft med din åsikt att göra. Du får tycka vad du vill.
Jag har inte gett dig någon föreläsning, jag har förklarat hur jag tänker och det är inte skrivet med någon dryg attityd. Jag har inte heller använt någon härskarteknik. Det ligger inte för mig att göra sådant.
 
Jag har inte gett dig någon föreläsning, jag har förklarat hur jag tänker och det är inte skrivet med någon dryg attityd. Jag har inte heller använt någon härskarteknik. Det ligger inte för mig att göra sådant.
Jasså du skrev så här före din föreläsning, det är ett lite udda sätt att förklara hur man själv tänker. Jag kallar det nedlåtande och härskar teknik.

Du förstår inte innebörden i ordet respekt eller?

Nåja, jag gitter inte tjafsa med dig mer.
 
Jag kallar det för förtroende. Mina hästar och jag har tillit till varandra, då behöver inte någon försöka bossa med den andra. De vet att jag vill dem väl och då behöver de inte skrika åt mig eller försvara sig. De är trygga med att jag kan tolka deras lätta vift på ena örat, att de blir förstådda och respekterade.

Visst måste man ibland få en häst att göra något som den från början inte vill, men man kan använda olika typer av metoder för att nå dit.
Förtroende är en del i en fungerande ledarroll. Klart om ni bestämmer ca 50% var så finns det ingen klar ledare men jag antar att hästen inte bestämmer foderstat, vilken hage den ska gå i, vad ni ska träna och hur länge utan du har sista ordet eller låter bli att fråga.

Jag tror det stora problemet här är NHs tolkning av ledar rollen och i synnerhet extremfallen där ägaren nästan bestämmer om hästen får vifta med ett öra och riktigt hunsar den. En ledare kan vara hur demokratisk som helst och ta mycket hänsyn till vad andra vill, även mer än vad denne själv vill. Däremot tar ledaren ofta besluten när man är oeniga och de lite mer övergripande. Det behöver inte handla om att vara häst och tolka hästspråk och vara en del av flocken.

Jag har svårt att se en ordning där hästen tar de stora besluten även om jag mycket väl kan se hästar som krävande individer som har åsikter om mycket och vill ha det på sitt vis och riktigt kör med människan. De gånger jag sett det spåra ur är när människan inte klarar av ledarskapet. Hästen bestämmer sig för att inte gå från gårdsplan eller springa hem, att skogen är farlig så där går vi inte, att människan är i vägen och inte får gå in i boxen. Eller åt andra hållet och människan tar till våld.
 
Finns ju massor med hanteringsproblem hos hästar som beror på bristande ledarskap alltifrån lastningsproblem till att hästen piper vid sidan av hindret. I värsta fall blir du översprungen.
Sedan är vissa hästar mer ögontjänare än andra.
Med ledarskap menar jag inte att man ska slå och skrika på hästen. En bra ledare är modig, lugn och envis.
 
Finns ju massor med hanteringsproblem hos hästar som beror på bristande ledarskap alltifrån lastningsproblem till att hästen piper vid sidan av hindret. I värsta fall blir du översprungen.
Sedan är vissa hästar mer ögontjänare än andra.
Med ledarskap menar jag inte att man ska slå och skrika på hästen. En bra ledare är modig, lugn och envis.
Problem som oftast uppkommer pga av människans stress/osäkerhet/mm eller något är fel ont/ ligger fel på hinder/ kräver mer än hästen klarar.

Det jag inte fattade när jag var yngre var varför jag inte kunde komma i närheten av min häst i hagen ibland eller inte alltid lasta, och pappa behövde bara komma ut i hagen så kom hästen eller så följde hon bara efter honom in i transporten.
Problemet vara att mina hormoner och känslor inte alltid varar såna hästen ville följa.
 
Det som hästfolk kallar korrigerar och måste korrigeras för att inte bli farliga sas även av hundfolk förr, idag kallar vettigt hundfolk det för misshandel eller psykisktortyr medan hästfolk fortfarande traskar på i samma spår utan att hängt med i hur inlärning och psykologi funkar.
 
Det som hästfolk kallar korrigerar och måste korrigeras för att inte bli farliga sas även av hundfolk förr, idag kallar vettigt hundfolk det för misshandel eller psykisktortyr medan hästfolk fortfarande traskar på i samma spår utan att hängt med i hur inlärning och psykologi funkar.
Så om jag korrigerar hästen, ber den gå till höger om mig och istället för vänster så har jag ingen pejl på inlärning och misshandlar hästen eller utsätter den för psykisk tortyr och det samma om hästen tvärar för mycket i en skänkelvikning och jag korrigerar (ber hästen tvära mindre genom att ändra hjälperna) så är det det samma?

Med andra ord är du inte lite väl drastisk här och generaliserar grovt. Med tanke på att väldigt många hästmänniskor också är hundmänniskor blir det lite konstigt också. Menar du att de beroende på djurslag väljer att misshandla eller använder ett mjukt sätt och använder samma ord för att beskriva det? Och dessutom helt tappar sin kunskap?

Det finns hund och hästfolk som döljer misshandel bakom ordet korrigera, men att att tro att ordet i hästvärlden är synonymt med misshandel och psykiskt terror visar mest på okunskap.
 
Det som hästfolk kallar korrigerar och måste korrigeras för att inte bli farliga sas även av hundfolk förr, idag kallar vettigt hundfolk det för misshandel eller psykisktortyr medan hästfolk fortfarande traskar på i samma spår utan att hängt med i hur inlärning och psykologi funkar.
Jag tycker nog snarare att om man läser gamla som nya hästböcker att i alla fall just de hästmänniskor som skriver de böckerna betonar att hästars inlärning fungerar bäst med uppmuntran och belöningar? Även om du läser en bok från sent 1800-tal (med den extremt bisarra meningen -hästen, till skillnad från hunden, lär sig dåligt av bestraffningar men bra av belöningar.) eller ngn från 30- talet -ask the horse and make much of him if he tries. Just de bitarna du tar upp som regelmässigt rekommenderar hårda straff och misshandel tycker jag inte riktigt att jag stött på på det viset.
 
Så om jag korrigerar hästen, ber den gå till höger om mig och istället för vänster så har jag ingen pejl på inlärning och misshandlar hästen eller utsätter den för psykisk tortyr och det samma om hästen tvärar för mycket i en skänkelvikning och jag korrigerar (ber hästen tvära mindre genom att ändra hjälperna) så är det det samma?

Med andra ord är du inte lite väl drastisk här och generaliserar grovt. Med tanke på att väldigt många hästmänniskor också är hundmänniskor blir det lite konstigt också. Menar du att de beroende på djurslag väljer att misshandla eller använder ett mjukt sätt och använder samma ord för att beskriva det? Och dessutom helt tappar sin kunskap?

Det finns hund och hästfolk som döljer misshandel bakom ordet korrigera, men att att tro att ordet i hästvärlden är synonymt med misshandel och psykiskt terror visar mest på okunskap.
Eller var någon drar gränsen för vad psykisk terror och misshandel.

Är ju inte ovanligt att både hundfolk och hästfolk med CM och PNH i spetsen är binda för vad dom håller på med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp