Hästar ser inte människor som ledare

Ledarskap är en populär term inom träning av hästar, men den är inte riktigt relevant, visar en studie från Sveriges Lantbruksuniversitet. – Hästar har komplexa sociala strukturer, och ser inte människor som en del av deras sociala system, säger Elke Hartmann, som presenterade sin studie vid International Society for Equitation Sciences årliga konferens. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/hast/hastar-ser-inte-manniskor-som-ledare/
 
Jag tycker nog snarare att om man läser gamla som nya hästböcker att i alla fall just de hästmänniskor som skriver de böckerna betonar att hästars inlärning fungerar bäst med uppmuntran och belöningar? Även om du läser en bok från sent 1800-tal (med den extremt bisarra meningen -hästen, till skillnad från hunden, lär sig dåligt av bestraffningar men bra av belöningar.) eller ngn från 30- talet -ask the horse and make much of him if he tries. Just de bitarna du tar upp som regelmässigt rekommenderar hårda straff och misshandel tycker jag inte riktigt att jag stött på på det viset.
Att kunskapen har funnits sedan 1800 talet innebär inte att det har praktiserats sedan dess, om så varit fallet hade uttryck som "vissa vem som bestämmer" varit ett vanligt uttryck och NH hade inte kommit som metod.
 
Eller var någon drar gränsen för vad psykisk terror och misshandel.

Är ju inte ovanligt att både hundfolk och hästfolk med CM och PNH i spetsen är binda för vad dom håller på med.
Hur ska du ha det, du skrev precis:
et som hästfolk kallar korrigerar och måste korrigeras för att inte bli farliga sas även av hundfolk förr, idag kallar vettigt hundfolk det för misshandel eller psykisktortyr medan hästfolk fortfarande traskar på i samma spår utan att hängt med i hur inlärning och psykologi funkar.

Man får tycka vad man vill men jag har svårt att se det som psykisk terror att korrigera hjälperna för att få hästen att tvära mindre vid skänkelvikning eller om man ber hästen att gå på andra sidan, men vi tycker alla olika. Du får givetvis tycka att alla hästmänniskor misshandlar och utövar psykisk terror och hundfolket lärt sig och inte gjort det. Det innebär inte att det stämmer. Du tycks inte ens vara enig med dig själv.


Jag vet inte exakt var jag drar gränsen, men inte är det vid att be hästen gå på andra sedan eller korrigera tvärningen på en skänkelvikning genom att länga tygeln något.
 
Hur ska du ha det, du skrev precis:


Man får tycka vad man vill men jag har svårt att se det som psykisk terror att korrigera hjälperna för att få hästen att tvära mindre vid skänkelvikning eller om man ber hästen att gå på andra sidan, men vi tycker alla olika. Du får givetvis tycka att alla hästmänniskor misshandlar och utövar psykisk terror och hundfolket lärt sig och inte gjort det. Det innebär inte att det stämmer. Du tycks inte ens vara enig med dig själv.
ALLA?
 
Ja du skrev det så hästfolk gör si och hundfolk så, inga som helst reservationer för att det inte gäller alla. Skriver man på det vis du gjorde så menar man vanligen att det är generellt (okej inte alla men det är ett undantag om man inte gör så), det stora flertalet. Du kanske inte menar det men då är det ett udda sätt att uttrycka det.
 
Jag har inte tvivlat för en stund att hästarna inte ser mig som en ledare :D
Är mer att de lärt sig hur jag är, min funktion; mat, vatten, klia lite, godis, säger ifrån när det inte är ok mm :angel:
 
Ja du skrev det så hästfolk gör si och hundfolk så, inga som helst reservationer för att det inte gäller alla. Skriver man på det vis du gjorde så menar man vanligen att det är generellt (okej inte alla men det är ett undantag om man inte gör så), det stora flertalet. Du kanske inte menar det men då är det ett udda sätt att uttrycka det.
Jaha "inte alla" tugget.
 
Jaha "inte alla" tugget.
Det fanns inte en antydan till att du inte menade alla. Hur många menar du då när du skriver "hästfolk" och "hundfolk". Det är intressant för sammanhanget när man som du skriver generellt om en grupp. År det 10%,25% eller 90% ov hästfolket som misshandlar sina hästar fysiskt och psykiskt och hur stor del av hundfolket gör det inte?
 
Att kunskapen har funnits sedan 1800 talet innebär inte att det har praktiserats sedan dess, om så varit fallet hade uttryck som "vissa vem som bestämmer" varit ett vanligt uttryck och NH hade inte kommit som metod.
Nej det kan naturligtvis förekomma en skillnad i vad folk säger att man ska göra och vad folk gör (när de inte vet vad de ska göra). Men jag tycker inte den allmänna traditionen i ridning förespråkar våld i den omfattning du verkar anse att den gör.

Det står vanligen ingenting i "ridboken" om att man ska bruka våld och orden "visa vem som bestämmer" kan betyda olika saker. Tex räta på ryggen, andas, tänk igenom vart du ska och visa vägen (vilket var vad de gamla gubbar jag någon gång fick rida för menade med "rid" eller "visa vem som bestämmer". Om sedan en ung ridlärare, när man var liten, på 20+ kan ha visat mindre känsla så tror jag inte det var just att de hade läst eller lärt sig på en utbildning att man ska göra just så.).
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp