Hästen drar ner huvudet

vinkelina

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag skall lösa detta. Min häst har klurat ut att hon kan dra tyglarna ur händerna på medryttaren och börja beta. Jättekul, not och är ett beteende jag inte accepterar över huvudtaget. Tyvärr kan jag inte själv hjälpa till från rygg då jag nyligen börjat rida själv igen. Skrittar bara 10 min åt gången

Medryttaren bara skrattar bort det och tycker de inte gör nåt. Förklarat att jag inte accepterar de, men hjälper inte.

Hur bryter man beteendet? Gör hästen samma med mig kommer jag flyga av pga dålig balans. Kan jsg använda något hjälpmedel när jag själv rider tex. Försöker hålla lektion med går inte så bra
 
Vet inte riktigt hur jag skall lösa detta. Min häst har klurat ut att hon kan dra tyglarna ur händerna på medryttaren och börja beta. Jättekul, not och är ett beteende jag inte accepterar över huvudtaget. Tyvärr kan jag inte själv hjälpa till från rygg då jag nyligen börjat rida själv igen. Skrittar bara 10 min åt gången

Medryttaren bara skrattar bort det och tycker de inte gör nåt. Förklarat att jag inte accepterar de, men hjälper inte.

Hur bryter man beteendet? Gör hästen samma med mig kommer jag flyga av pga dålig balans. Kan jsg använda något hjälpmedel när jag själv rider tex. Försöker hålla lektion med går inte så bra
Grästygel?
 
Jag tycker att medryttaren får acceptera din åsikt, din häst och dina regler, det ska faktiskt en medryttare följa. Punkt.
Respektlöst.

Förklara för medryttaren varför du inte vill att hon låter hästen göra så, tala om för henne om din dåliga balans, kanske räcker som anledning.

Tråkig situation men lycka till.
 
Tycker som @Lipperta , kan du skaffa en annan medryttare? Alternativt verkligen förklara varför du inte vill att hästen gör så och varför även hon måste vara konsekvent med att inte tillåta att hästen drar ner huvudet. Skrattar hon bort det i alla fall får du säga att det inte är roligt, och förklara igen. Det är ju inte bara för att du inte tycker det är kul när hästen gör så utan för att det kan gå riktigt illa om hästen gör så. Det borde ju en normalfuntad människa förstå.
 
Inte helt enkelt alltid, min häst gör så med min medryttare också trots att medryttaren försöker hålla henne men en häst är STARK när den vill något. Med mig gör hästen inte så, hon kan prova efter att hon lyckats med medryttaren men kommer på rätt fort att det inte går. Jag kanske är strängare rent allmänt, tydliga regler angående det mesta för att hon inte ska bli odräglig.
 
Min B-ponny gjorde så när jag fick honom. I galopp. Tvärnit och så huvudet mellan frambenen, hjälpte inte det gjorde han sitt paradnummer, en liten knyck med ryggen så flög man som en vante. Han var riden av ett litet barn som inte hade en chans att hindra honom, och som dessutom blev livrädd när han gjorde så = han slapp jobba efter den flygturen. Det enda som hjälpte var att vara konsekvent och driva, driva, driva framåt. Han höll på så med mig också men jag var lite äldre och han vann inget på det så han slutade efter ett tag. Men gjorde alltid om det om någon annan red, särskilt om det var ett barn.

Jag hade nog sett mig om efter en annan medryttare om hon vägrar göra som du säger. Hästen kommer fortsätta så länge hon låter den göra det.
 
Kanske skrattar medisen bort det för att denne inte klarar av att hålla emot hästen och därför blir nervös? Skäms?
 
Kanske skrattar medisen bort det för att denne inte klarar av att hålla emot hästen och därför blir nervös? Skäms?

Tror de kan ligga nära till hands faktiskt. Eller att hon inte vet vad hon skall göra.

Därför vill jag ha konkreta tips hur jag kan hjälpa till. Tror som någon skriver att de är ett sätta att slippa jobba på. (Tidigare ägare var en barnfamilj med tonåringar där kunskapen inte var så stor)
 
Tror de kan ligga nära till hands faktiskt. Eller att hon inte vet vad hon skall göra.

Därför vill jag ha konkreta tips hur jag kan hjälpa till. Tror som någon skriver att de är ett sätta att slippa jobba på. (Tidigare ägare var en barnfamilj med tonåringar där kunskapen inte var så stor)
Håll om med benen, håll hästen sysselsatt och hitta framåtbjudningen, skulle jag ge som tips :)
 
Tror de kan ligga nära till hands faktiskt. Eller att hon inte vet vad hon skall göra.

Därför vill jag ha konkreta tips hur jag kan hjälpa till. Tror som någon skriver att de är ett sätta att slippa jobba på. (Tidigare ägare var en barnfamilj med tonåringar där kunskapen inte var så stor)

Så fort Herr/Dam Häst finner för gott att ta en tugga gräs eller annat gott så skal skänkel, tygeltag och eventuellt spö finnas på plats och driva framåt. Finns ingen ursäkt för beteendet såvida Herr/Fru/Fröken ryttare tydligt signalerar att det är ok att ta en tugga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 960
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 514
Senast: Smulu
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 976
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp