Hästen "flemar"

Alva999

Trådstartare
Hejhej!
Är lite osäke på om den här tråden är postad i rätt kategori nu. Så med risk för att det här blir borttaget. :)

Min häst är en valack. Otroligt lugn i hanteringen men han gör flera saker som är ett typiskt "hingst beteende". För några veckor sedan släpptes han ihop med en flock valacker och ston. Han tog direkt ledarrollen. Men han försökte betäcka flera av stona... Så han fick flytta ut och går nu bara med en valack vilket går bra.

Han "flemar" väldigt, väldigt ofta. Ibland när man står och borstar i stallgången från ingenstans sträcker han halsen, och lyfter överläppen sådär. Haha han ser så rolig ut så vi brukar tycka det är lite kul. Sedan har jag lärt honom "puss" och när han pussar mig gör han också så! Att han "flemar".
Han gör det även alltid när jag tar av grimman och ska tränsa.

Jag googlade lite angående detta just för att det är lite konstigt ändå. Och fick upp att det är ett hingstbeteende som hingstar gör när de ska lukta om stoet är brunstigt? Eller har jag fått rätt info? Någon som vet vad det här kan vara?
 
Vissa valacker kan absolut uppvisa hingstbeteende. En valack på min arbetsplats har just nu ett sto i hagen bredvid som är i brunst, och han hummar och "krullar upp" sig och tar ut snoppen och vill gärna inte gå ifrån henne. Har bråttom ut på morgonen numera :angel:. Har aldrig sett honom göra det förut, men under rätt förutsättningar så ;) De har trots allt fortfarande något mellan benen.

Sen vet jag inte om det kan bero på vilken ålder hästarna blev kastrerade. Två andra av våra valacker blev sent kastrerade, och den ena är väldigt bitig av sig och den andra viftar gärna med frambenen när något inte passar. Dessutom verkar våra hingstar reagera mer på dessa valacker än andra.
 
Mitt sto flemar en hel del. Även min valack om han smakat på något konstigt eller luktar på andras täcken eller borstar
Han är inte ett dugg hingstig
 
Alla hästar flemar. De gör det för att doften ska komma upp i jakobssonska organet där dofter "tolkas". Samma organ som hos ormar.

Däremot är det mer vanligt att hingstar gör det för att de använder organet för tolkning av dofter för avel.
 

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 641
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp