Hästen säger gnägg??

TeamLundVer

Trådstartare
Lyssnar på Per Olsson hade en bonnagård med barnen och började fundera på (störa mig på) hunden säger voff, kossan mu osv. är alla deras ljud i skrift.

Men har ni någonsin hört en häst säga gnägg?!!!! O_o
Varför i hela friden säker man att hästens ljud är gnägg?? Vem kom på detta??:rage:
 
Och grodan säger kvack... :D

Känns som att det blivit av att det heter att hästen gnäggar. Tänker med katt, man säger ju att katten jamar, men ska man härma ljudet säger man mjau. På häst var det väl ingen som lyckades vara lika kreativ, eller nåt? Engelskan är ju bättre, men neigh.
 
Vad säger då hästen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Lyssnar på Per Olsson hade en bonnagård med barnen och började fundera på (störa mig på) hunden säger voff, kossan mu osv. är alla deras ljud i skrift.

Men har ni någonsin hört en häst säga gnägg?!!!! O_o
Varför i hela friden säker man att hästens ljud är gnägg?? Vem kom på detta??:rage:

Jag tänker att hunden skäller, men det låter "voff" och kön råmar, men det låter "mu". Således gnäggar hästen vilket motsvaras av skäller eller råmar. Däremot vet jag inte hur man skriver hur själva ljudet som hästen gör.
 
Höhöhö är tantens "prat". Hennes dotter låter mer höm höm. Vid högt gnägg så låter dottern typ iiiiihhhhhhihihi, nästan lite hingstvrål. När hon var liten så skrek hon som en hel hingst. Folk tyckte det var en fin liten hingst :D tanten vet jag inte riktigt hur man ska beskriva ljudet. Det är bara väldigt mörkt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 347
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 052
Senast: Whoever
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 661
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp