Hästen sparkar mot mig?!?!

Hastflickan

Trådstartare
Min häst har börjat sparka mot mig (och faktiskt träffat) nu och jag förstår verkligen inte varför! Jag vill absolut inte bli skadad! Han har alltid varit den snälla och lugna och så händer något sånt här? Jag har inte gjort någon ändring på något sen innan. Endast har det hänt när jag varit i hagen och lekt med honom, att han ska jaga mig och jag har morötter. Förut travade han efter så fint med öronen i fokus på mig, framåt. Tror han blir så väldigt uppspelt av det så han blir till sist sur. För efteråt så är det verkligen öronen slickade bakåt och så fort jag närmar mig kastar han bakdelen mot mig och sparkar. Men om han inte gillar det längre och han håller på så så kommer vi såklart inte fortsätta. Vet egentligen inte vad jag vill fråga, men vad tycker ni? Vad borde jag göra om han sparkar mot mig? Ryter jag till eller så så blir han bara mer arg och gör det värre. Vad kan det bero på? Han är fullt frisk och kry. Inga skador som spökar eller liknande. Så tråkigt med sånt här :(
 
Vad kan det bero på?

Min amatörmässiga åsikt är att det beror på att du lekt med honom på hans villkor. Att jaga/trissa upp hästen låter som en dålig idé om man inte vill att den ska reagera med samma språk. Du har bjudit in till/okejat en lek som är alldeles för farlig för dig, såhär i efterhand. Så jag tycker du ska sluta leka med honom och vara konsekventare än någonsin i hanteringen. Vad som är acceptabelt uppförande och inte, ge honom tydliga ramar att förhålla sig till. Men först måste du ju själv reflektera över vilken disciplin du vill ha på hästen när ni umgås. Vilka regler som ska gälla, och sedan stå fast vid det.
 
Jag tror att det brister ordentligt i kommunikationen. Börja aldrig trissa runt och lek med en häst du inte kan läsa kroppspråket hos! Aldrig!

Troligtvis korsar du en gräns, tror att han leker men när han säger ifrån att något inte är ok så ignorerar du/kan inte läsa av det pga okunskap och då säger han ifrån rejält med en spark. Blir du ännu argare (vilket du INTE ska bli!) så riskerar du att få en rejäl kick som kan kosta dig livet. Hästen har inte gjort något fel, så bestraffa den inte för det. Du däremot bör tänka till några gånger innan du ger dig in i såna farliga situaioner.

Jag förstår att det kan se kul ut när folk leker med sina hästar (och ja, det ÄR kul) men man ska aldrig någonsin ge sin in i en situation när man inte har en aning om vad som händer. När man väl leker med hästen måste man alltid vara otroligt uppmärksam. Hästen kommunicerar med ett helt annat kroppspråk än vi gör. Du kan mena gott med ditt kroppspråk men till hästen verkar du fientlig/respektlös. Så fort hästen bara viftar på ett öra kan det vara dags att backa undan på sekunden för att inte få en smäll (dock brukar majoriteten av hästarna vara väldigt förlåtande, så troligtvis har din häst sagt ifrån massor av gånger utan att du respekterar det/ser det). En häst som redan när du kommer visar öronen bakåt säger redan där extremt tydligt vad den vill.

Jag leker ofta med min häst, men jag vet hur han fungerar, vilka vinklar jag ska vara på för att inte vara i "riskzonen" och vart jag ska placera både mig och hästen. Jag vet även vad min häst finner respektlöst, han vet vad jag finner respektlöst och vi kan kommunicera. Men jag gav mig aldrig in och umgicks med min häst löst förrän jag visste hur man läste av en häst.

I början av året lekte jag med min häst, han var stressad mentalt av att vara mobbad i hagen av jobbiga hästar och hade för första gången i sitt liv väldigt nära till försvar. Jag tränade då med att ha ett schabrak och maggjord på när han var lös på ridbanan för att han skulle vänja sig vid något runt magen. När vi hållt på i ca 20 minuter så skulle vi gå in, vi stod vid grinden och jag pratade med mamma medan jag skulle ta av maggjorden. Eftersom jag inte alls var uppmärksam på hästen de få sekunderna, så stod jag lite längre bak än vid just maggjorden (ungefär vid flanken befann jag mig), hästen var lös och så plötsligt gick han iväg med rumpan emot mig, jag hängde med något steg eftersom jag höll på att knäppa upp maggjorden och så pang; plötsligt far han framåt och kickar. Jag blev träffad i ansikte av en broddad hov och på axeln. Det var bara några sekunder jag inte var uppmärksam på vad han höll på med och han hade redan hunnit placera sig med rumpan emot mig (denna häst hade ALDRIG ens sparkat emot andra hästar i hagen). Hade hoven varit lite högre upp hade jag inte varit vid liv idag. Nu kom jag tursamt undan med ett brutet nyckelben och ett ärr på kinden. Hästen hoppade bara till några steg efter han sparkat innan han kom fram till mig och mamma för att se varför jag satt på marken. Så han menade inget illa.

Så snälla, för din egen säkerhet lek inte med hästen förrän du lärt dig hur deras kroppsspråk fungerar. Ta gärna ut en tränare som kan hjälpa dig eller en annan kunnig person. Riskera inte din egen säkerhet för att det verkar roligt att leka med hästar. Man måste också kunna respektera de, det är inte alls säkert att de vill leka och alla individer är olika och blir motiverade av olika saker. :)
 
Att leka och busa eller retas med sin häst, ja då måste man verkligen kunna läsa även subtila signaler och ha en häst som man klickar med. Jag hade ju ett mycket speciellt sto som kom till mig som ett asocialt och folkilsket vrak men blev min buskompis-soulmate och vi kunde verkligen ta ut svängarna när det gällde bus och lek och för en oinvigd såg det nog ut som att hon skulle göra processen kort med mig vilken sekund som helst. Vissa djur klickar man med direkt, vissa tar lite längre tid och vissa vill helt enkelt inte.
Enda gångerna min häst sparkade mig så kosparkade hon mig i ändan och det hände ofta när vi busade, vi visste precis var vi hade varann. 17 år tillsammans och inte ett blåmärke kanske säger hur tighta vi var trots att vi busade och retades dagligen.

Jag har lekt och busat med både hästar, hundar, kossor och tjurar men det gäller att vara lyhörd och hitta rätta "knapparna" och som sagt, alla vill inte och fortsätter man tjata så går det illa till slut.
 
Leken med hästen kan mycket väl vara problemet. För mig är det en lek som kanske har en betydelse för dig men en annan för hästen.

Så här ser jag "leken". Du har godis och varje gång hästen kommer nära så springer du undan och sedan ska han jaga dig. För honom är den som kommer med godiset den som retas och inte leker. För honom är det nog ganska troligt att han upplever det som att du viftar med något som är gott för att sedan se till att han inte får det. Som att reta en hund med ett ben eller mat ungefär.

Till slut blir vem som helst jäkligt irriterad av att bli suktad och sedan berövad på konfekten. Det är oftast sådana här övningar och "lekar" som får hundar mataggressiva också.

Att blanda in mat eller godis i lekar är sällan en bra idé (om man inte använder sig av belöning).

Man ska veta att en lek för en är retas för en annan. Lek ska vara ömsesidig och lika rolig från båda håll.
 
"Kull" leker ju hästar med varann också, utan godis såklart. Problemet är ju att vi människor inte tål lika hårda tag, och det är inte säkert att han fattar det. Eller så väntar han sig att människan ska ha lika snabba reflexer och kasta sig undan(som en annan häst skulle) när man slänger ut en liten kick.

Om man inte vet EXAKT vad man gör så ska man inte "leka" med hästar såhär.
 
Jag tänker på det faktum att han bara verkar jaga dig. Att du flyttar undan för honom varje gång. Och om det kan påverka er relation?

De gång jag lekt i hagen med en häst är det alltid med en stabil och mindre känslig häst (jag har inte riktigt förmågan till den tydlighet och kvickhet som behövs för att läsa och kommunicera i leken med känsligare hästar), det har aldrig funnits godis med i leken och jag och hästen har turats om att jaga och jagas. Som jag tycker att hästar leker med varandra i det fria. Att en häst hela tiden jagar bort en annan häst känns inte som en lek på samma sätt.

Nu är det nästan 20 år sedan jag lekte senast. Och någon mer hästkunnig får gärna kommentera min analys.
 
Jag tycker att den här videon är ganska bra att kolla på innan man ska försöka sig på att leka med sin häst.

För det är skillnad på lek och lek.

 
Jag tycker att den här videon är ganska bra att kolla på innan man ska försöka sig på att leka med sin häst.

För det är skillnad på lek och lek.


Otroligt att någon som i princip jobbar med kroppsspråk sitter på det sättet. Uäk!! :wtf:
Men han har ju rätt.
 
TS-ditt inlägg påminner om en ridskoleponny jag träffade för många år sedan. Då han var liten och söt skulle ungarna leka godislekar med honom. Och han betedde sig som du beskriver.
Jag tycker du ska sluta genast. För jag tror det brister i kommunikationen mellan er. Även om du vill väl så blir det fel.
 
Den där videon visar verkligen hur det går när hästen inte vet hur en lek med människor ska gå till. Min Madam kickade också bakut men BARA om jag höll henne i svansen och hon hade koll på på vilken sida jag stod, hon kickade rakt utåt FRÅN mig och benet jag stod vid hängde bara rakt nedåt. Pipa och hoppa jämfota och visa fotsulorna kunde hon också göra när jag retades med henne och "småhögg" henne i låret :devil: men det fick jag igen senare när hon "högg" mig i arslet när jag tog av täcket och alltså inte kunde freda mig. :p
Sånt är inget man gör med en häst man inte till 100 vet hur det slutar och det var alltid hon som fick driva leken och ha koll på mig för det var säkrast så. (Ja hon var otroligt bortskämd.) :)
 
Sluta med leken och behandla din häst som en häst ska behandlas. Skaffa en hund om du vill leka lekar.
Eller också skippar man godiset och gör om hästen till hund, funkar bra det också bara man har väldigt gott om tid och vet vad man ger sig in på. Jag har aldrig haft godis som varken muta eller för att få djur att göra som jag vill för det är inte ärligt, belöningen för djuren har varit friheten jag gett dom och hästarna har alltid fått vara lösa på skogspromenader, svamputflykter och bärplockning, dom har kommit när jag visslat och aldrig varit långt bort.
 
Sen kan man ju ställa sig frågan: är begreppet och upplevelsen av "lek" samma för häst och människa?

Med all sannolikhet inte.

Och är det verkligen klokt att "leka" med en flera hundra kilo tung varelse? Med utpräglad flyktinstinkt. Varför?
 
Sen kan man ju ställa sig frågan: är begreppet och upplevelsen av "lek" samma för häst och människa?

Med all sannolikhet inte.

Och är det verkligen klokt att "leka" med en flera hundra kilo tung varelse? Med utpräglad flyktinstinkt. Varför?
Kanske för att båda har ett nöje av det? Jag har över 30 års erfarenhet av hästar och mångdubbelt längre erfarenhet av andra lantbruksdjur så jag kan med säkerhet säga att vissa djur gör allt för att få igång "lekkamraten människan" som den är otroligt rädd om fast leken kan bli bra vild.

Alla får göra en egen bedömning men min bedömning av dom djur jag haft eller haft hand om har varit den att dom gärna hänger med på dom hyss jag hittat på utan att det på något sätt blivit farligt. Häst och kossa som hälsat på i huset har förekommit, tjaffsat med både avelstjur och ungtjur "bara-för-att" har också förekommit liksom tiggande häst vid fikabordet i trädgården. Jag har alltid haft djur runt fötterna och då blir det lätt så att man kan ta ut svängarna lite extra för man känner ju varann utan och innan. :)
 
Sen kan man ju ställa sig frågan: är begreppet och upplevelsen av "lek" samma för häst och människa?

Med all sannolikhet inte.

Och är det verkligen klokt att "leka" med en flera hundra kilo tung varelse? Med utpräglad flyktinstinkt. Varför?
Jorå, min häst kan leka med mig. Senast blev jag utskrattad av stallkamraterna för att han hoppade runt och lekte så mycket och tyckte det var skitkul (hoppar i luften, slänger fram ena frambenet när han skuttar och bockar och har sig, rusar runt, kastar sig åt sidorna om man kommer framifrån och triggar igång han och far iväg med ett framben i luften). Men så ser jag självklart till att inte hamna i position där han kan sparka och jag stannar och kallar in han med jämna mellanrum, och han svarar varje gång bara för att checka av att han fortfarande vet vart han har mig. Sen kan lek också vara följa john (vilket han troligtvis inte ser lika mycket som lek, utan han följer mig) där jag stannar, gör oväntade svängar, skrittar, börjar springa osv och så följer han efter eller liknande. Där är han mer lyhörd än de värsta lekrusen.

Men sen är min häst nyligen fylld 5 år så han är ändå ung. :)
 
Sen kan man ju ställa sig frågan: är begreppet och upplevelsen av "lek" samma för häst och människa?

Med all sannolikhet inte.

Och är det verkligen klokt att "leka" med en flera hundra kilo tung varelse? Med utpräglad flyktinstinkt. Varför?

Att leka stärker band och komunikation samt lär varandra gränser. Sociala djur leker gärna med både varandra och andra arter. MEN, med ett så stort djur är det viktigt att tänka på säkerheten.

Lek kan ju vara massor av olika varianter och behöver ju inte vara att utsätta sig för stora risker.
 
En sak jag gjorde och som jag inte rekommenderar någon att försöka sig på (om man inte är väldigt tight och har en häst som inte är ett dugg lättskrämd) var att jag smög mig på henne och "fångade" ett bakben, då blev reaktionen "förvånad-förnärmad-förbannad" och då var det bara att springa för livet sen. :p

Naturligtvis visste hon så väl att jag smög på henne men även en häst kan låssas att varken se eller höra. Och jodå, jag fick tillbaka med samma mynt. :rofl:

Vad jag vill säga är bara, känner man varann utan och innan så läser man till slut varanns tankar och har man nått det stadiet så blir inget längre farligt eller fel iom. att man hela tiden har fokus på den andra och vet vad som kommer att hända,,,,,,,,, eller inte. :)
 
Jag tänker på det faktum att han bara verkar jaga dig. Att du flyttar undan för honom varje gång. Och om det kan påverka er relation?

De gång jag lekt i hagen med en häst är det alltid med en stabil och mindre känslig häst (jag har inte riktigt förmågan till den tydlighet och kvickhet som behövs för att läsa och kommunicera i leken med känsligare hästar), det har aldrig funnits godis med i leken och jag och hästen har turats om att jaga och jagas. Som jag tycker att hästar leker med varandra i det fria. Att en häst hela tiden jagar bort en annan häst känns inte som en lek på samma sätt.

Nu är det nästan 20 år sedan jag lekte senast. Och någon mer hästkunnig får gärna kommentera min analys.

Det skulle vara min gissning också. En lek som går ut på att hästen ska jaga en och få maten man hade, där blir ju hästen verkligen superdominant. Och visar man hästen flera gånger "jag är en riktig mes, jaga mig och ta min mat!", då tror ju hästen på det till slut. Hästen fattar ju knappast att det bara var på skoj, du menar inte egentligen att han får jaga dig, utan ser det nog som att jaha, är det så vår relation ska se ut? Och så fortsätter den köra bort en, med sparkar om det behövs, när leken är slut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 032
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 287
Senast: Vinur
·
Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 330
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp