Hästen vägrar gå in i transporten ensam

Fredfull

Trådstartare
Hej, jag har två hästar som mina barn rider, den ena dottern vill tävla men inte den andra, men hennes ponny (en russvalack) vägrar kliva på transporten ensam, när bägge hästarna åker är det aldrig något problem att lasta, så det har hänt att vi lastat bägge och sen tar ut den ena vilket leder till att russet blir upprörd det har liksom gått i vågor när han ibland är lättare att lasta men nu är det hopplöst. Tips mottages tacksamt.
 
Åk ofta och träna :).
Att bara lasta och ge foder i transporten varje dag kan göra släpet till en trevligare plats :). Men att ha rutinen att åka regelbundet i alla fall en gång i veckan på t ex träning kan göra att hästen vet vad som väntas och är mer ok med det :).
 
Träna, träna, träna.
Låt transporten stå framme och gör som @Buck skriver; låt honom äta ett mål mat där inne några dagar i rad.
Nu vet jag inte alls hur ponnyn är i övrig hantering, eller hur era lastnings-rutiner ser ut men jag tycker också att man kan underlätta för hästen genom att t.ex. bredda mellanväggen vid inlastning, att använda träns eller repgrimma som minskar nöjet i att försöka slita sig loss och att kanske se till att det alltid hänger ett hönät framme i transporten.

Ta också för vana att åka mer transport, en svårlastad häst bör man inte enbart åka till tävling med 2 ggr/månaden. Man kan lasta och åka till någon fin ridled och rida ut, till annat ridhus för att träna eller trimma etc. Och åter igen; man kanske bara skall gå in och få ett mål mat.
 
När min ponny som tidigare var lättlastad blev ovillig att åka utan kompisen insåg jag att den nya transporten inte låg bra på vägen med bara en liten ponny i. Med båda i så låg den bra men stod ponnyn ensam så studsade vagnen (även om man körde lugnt) och han tyckte det var hemskt obehagligt att "lätta" på det viset.
Det var ett lätt släp, den vi har nu (Boj) väger en del tomt, så då går det fint att åka själv.
 
@Fredfull tycker som @spinxx skrivit :) Finns tyvärr inga genvägar utan man behöver träna träna träna på sätt som gör lastningen positivare för hästen.
Att lasta på kompisen och sen ta ut den blir bara en Quickfix och inte så effektivt och heller inte schysst, precis som du själv insett. Frågar du mig så gör det dessutom problemet större, då er häst blir orolig och upprörd när den gått in pga att kompisen står där och sen tas kompisen bort och hästen står fast i trailern ...
 
När min ponny som tidigare var lättlastad blev ovillig att åka utan kompisen insåg jag att den nya transporten inte låg bra på vägen med bara en liten ponny i. Med båda i så låg den bra men stod ponnyn ensam så studsade vagnen (även om man körde lugnt) och han tyckte det var hemskt obehagligt att "lätta" på det viset.
Det var ett lätt släp, den vi har nu (Boj) väger en del tomt, så då går det fint att åka själv.
Intressant har funderat på om släpet kan vara bidragande.
 
@Fredfull tycker som @spinxx skrivit :) Finns tyvärr inga genvägar utan man behöver träna träna träna på sätt som gör lastningen positivare för hästen.
Att lasta på kompisen och sen ta ut den blir bara en Quickfix och inte så effektivt och heller inte schysst, precis som du själv insett. Frågar du mig så gör det dessutom problemet större, då er häst blir orolig och upprörd när den gått in pga att kompisen står där och sen tas kompisen bort och hästen står fast i trailern ...
Ja, att plocka ut bara en häst ur trailern och lämna den andra orsakar nog oro hos ganska många hästar, även de som åker fint i vagnen och inte är rädda.
 
Intressant har funderat på om släpet kan vara bidragande.

Hur man kör och vilken transport man kör är högst bidragande för en känslig häst.
En känslig häst kan gå från lätt till svårlastad av en mindre oplanerad händelse, t.ex. att man råkar halka på lemmen, eller att man råkar tappa hästen, eller att man lastar ur en kompis som hästen tror att den skall åka med.
Därför är hantering av känslig/mentalt stark/mentalt osäker häst alltid en färskvara. Man kan inte lastträna en häst under en period och sedan räkna med att det biten är klar för resten av livet, det skall alltid underhållas på de hästar som har en tendens att ifrågasätta eller vara skeptiska.

Mitt sto går rätt på och jag lastar och åker själv med henne. Hon har dock varit med om två obekväma lastningstillfällen som gjort henne osäker, där vi för säkerhets skull kört lastträning ett par dagar efteråt för att "neutralisera" händelserna igen.
Hon lasttränas också bara sådär hux-flux mitt en vanlig dag, om jag plötsligt har tid över och hon inte åkt någonstans på några veckor.

Håll oss gärna uppdaterade! Vore kul att få ta del av hur det går för er :):up:
 
Tog en tur bak i släpet idag och hörde ett morrande ljud från hjulen, pratade med kompis mek som tror att hjullager eller bromsar börjar bli dåliga, hoppas att efter reparationer hästen blir mer välvillig att åka.
 
Tog en tur bak i släpet idag och hörde ett morrande ljud från hjulen, pratade med kompis mek som tror att hjullager eller bromsar börjar bli dåliga, hoppas att efter reparationer hästen blir mer välvillig att åka.
Oavsett om hästen blir mer välvillig till att gå in direkt eller ej så är en tyst, trevlig transport tur alltid bättre och mer positiv än en där hjulen morrar åt en ;).
Men låt last träningen nu ta ngn vecka där det enda kravet ska vara att hästen är lugn och att ledaren har kontroll. oavsett om ni står nedanför rampen eller inne i transporten med långt grimskaft och en häst som står och halvsover :). Små steg där ni är konsekventa och harmoniska ^_^, (lugn är ibland svårt att vara ;) tipsar om att läsa några mindfulness böcker och avslappnings övningar för att inte ta ut all frustration på den jäkla lilla ponnyn som vägrar att ens se åt transporten :angel: (been there done that :rofl:)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp