Hästens form

lisa412

Trådstartare
Hur tycker ni den här hästen ser ut i kroppen?
Han är ett 17-årigt varmblod som haft ett långt härligt sommarlov och inte ridits på ca 3 mån. :)

21462756_10155681002078908_4949406985671769999_n.jpg
 
Väldigt fin i hullet. Exemplarisk att inte vara fet eller i underhull . Ser även fin ut i fråga om inga påtagliga muskulära brister .

Nyfiken på varför en 17 åring fö fått "sommarlov" tre månader utöver det :)

Det är inte särskilt vanligt att man tycker så gamla hästar ska ställas av/ "bara gå på bete och vara häst" i flera månader :)

Nyfiken som sagt på omständigheterna och vad som ev föranleder din tråd /undring ? :)
 
Så gamla? Eh, 17 år :confused:
Hade hästen varit 22 hade jag förstått.

I övrigt kan jag bara hålla med :)
Vet inte riktigt vad du avser men ja - en 17 årig häst behöver/bör man vanligtvis inte ge lång vila nej ... precis som var mitt inlägg. Läste du ? Det handlar om att hästarna varken vid 17 eller 22 behöver/nödvändigtvis inte mår bättre av att vila i många månader a la "bete" .
Tänker att det känns som du ev missförstått sammanhanget ?
 
Senast ändrad:
Väldigt fin i hullet. Exemplarisk att inte vara fet eller i underhull . Ser även fin ut i fråga om inga påtagliga muskulära brister .

Nyfiken på varför en 17 åring fö fått "sommarlov" tre månader utöver det :)

Det är inte särskilt vanligt att man tycker så gamla hästar ska ställas av/ "bara gå på bete och vara häst" i flera månader :)

Nyfiken som sagt på omständigheterna och vad som ev föranleder din tråd /undring ? :)


Det var egentligen inte riktigt tänkt att det skulle bli så långt sommarlov men div skador hos ägare och medryttare gjorde att det blev så :)
 
Vad kul att ni tycker han ser fin ut i hullet! Det är ju alltid trevligt att få sånt bekräftat från andra då man annars lätt kan bli lite hemmablind ;)
 
Det var egentligen inte riktigt tänkt att det skulle bli så långt sommarlov men div skador hos ägare och medryttare gjorde att det blev så :)

Då förstår jag :)
Som kommenterat tidigare ser hästen jättefin ut i hull och grundmuskulatur utifrån det . Extra cred till er som utifrån vila och bete i 3 månader inte har en fet häst alls utan snarare i väldigt fint skick . Då blir det lättare att sätta igång den också på ett sunt och okomplicerat sätt .
 
Då förstår jag :)
Som kommenterat tidigare ser hästen jättefin ut i hull och grundmuskulatur utifrån det . Extra cred till er som utifrån vila och bete i 3 månader inte har en fet häst alls utan snarare i väldigt fint skick . Då blir det lättare att sätta igång den också på ett sunt och okomplicerat sätt .

Tack för kommentaren! :)
 
Är det ett bra bete så tränar hästarna sig själva där :)

Det är sant principiellt, men därmed inte alls ekvivalent med att bete innebär de förutsättningar du ser som förebild för de flesta hobbyhästar år 2017 "på bete".
Väldigt sällan folk släpper sina tävlingshobbyhästar väldigt kuperat och på "naturbete" för att "gå på bete"' tex .

Ganska viktigt att nyansera det med känner jag ?
 
Senast ändrad:
Det är sant principiellt, men därmed inte alls ekvivalent med att bete innebär de förutsättningar du ser som förebild för de flesta hobbyhästar år 2017 "på bete".
Väldigt sällan folk släpper sina tävlingshobbyhästar väldigt kuperat och på "naturbete" för att "gå på bete"' tex .

Ganska viktigt att nyansera det med känner jag ?

Tävlingshästar släpps nästan aldrig på bete om jag förstått rätt. Visst har du rätt i att alla beten inte är så bra. Jag tycker inte platta beten är något fel, bara de är tillräckligt stora, däremot är starkt kuperade marker ofta inte särskilt lyckat.
 
Tävlingshästar släpps nästan aldrig på bete om jag förstått rätt. Visst har du rätt i att alla beten inte är så bra. Jag tycker inte platta beten är något fel, bara de är tillräckligt stora, däremot är starkt kuperade marker ofta inte särskilt lyckat.

Hur menar du i sammanhanget :confused:
Kanske om ämnet ramlar in på "vad innebär bete för hästen" blir det en ny tråd ?
 
Väldigt fin i hullet. Exemplarisk att inte vara fet eller i underhull . Ser även fin ut i fråga om inga påtagliga muskulära brister .

Nyfiken på varför en 17 åring fö fått "sommarlov" tre månader utöver det :)

Det är inte särskilt vanligt att man tycker så gamla hästar ska ställas av/ "bara gå på bete och vara häst" i flera månader :)

Nyfiken som sagt på omständigheterna och vad som ev föranleder din tråd /undring ? :)
Jag har funderat lite över det, har någon gjort tester på det? Att äldre hästar absolut inte ska stå utan ridning (eller hm gå i det här fallet)? Medishästarna jag haft gick i hage (dygnet om iofs) flera månader varje vinter och de var pigga och nöjda ganska upp i åren 25-27 eller så. Ganska sällan skadade (red dem från 16-25 ca, kände dem från 8 eller så).
 
@Badger vet inte riktigt vad du undrar över ?
Att det blir svårare att träna upp hästen och undvika hälsoproblem om den är äldre och inte hålls i hyfsad jämn kondition /hull är ju rätt etablerat ?

Att hästar kan ridas och även vila utifrån situation även i äldre ålder är ju självklart även det ?
 
@Badger vet inte riktigt vad du undrar över ?
Att det blir svårare att träna upp hästen och undvika hälsoproblem om den är äldre och inte hålls i hyfsad jämn kondition /hull är ju rätt etablerat ?

Att hästar kan ridas och även vila utifrån situation även i äldre ålder är ju självklart även det ?
Det är mest det etablerade faktumet jag funderade över, det har slumpat sig att jag känt ett flertal hästar i 20+ åldern som varit vid väldigt god hälsa upp i åldern och väldigt god ridkondition när de ridits, men ändå gått i hage flera månader om året. Jag hade fått känslan av att de snarare mådde bra av sin vila än dåligt.

Även om jag såklart samtidigt vet att det är etablerad kunskap att äldre hästar helst ska ridas kontinuerligt.

Så frågan var om det finns någon som forskat på saken.

(I övrigt ts, vad fin han är! eftersom jag är och skriver i din tråd)
 
@Badger jag har haft hästar i decennier också och känner lika många som har/haft de.
Varken jag eller de ser nån motsättning mot det du skriver :)

Känns mer som att du missförstått något eller att tomater blandas med äpplen ?
 
@Badger jag har haft hästar i decennier också och känner lika många som har/haft de.
Varken jag eller de ser nån motsättning mot det du skriver :)

Känns mer som att du missförstått något eller att tomater blandas med äpplen ?
Nej jag söker inga motsättningar. Jag funderade bara på det här citatet du skrivit.
Sedan vet jag inte vad decennierna hade med saken att göra

(Om du menade mig så menade inte att säga ngt om hur länge jag hållit på med häst, utan snarare om hur länge jag vetat att hästarna gått på bete. Jag har inte erfarenhet eller klokskap från decennier. Jag har aldrig ägt häst själv och behövt ta det ansvaret. Att jag har ridit samma häst i flera år betyder inte alls att jag vet hur man tar hand om motsvarande häst.).

Nyfiken på varför en 17 åring fö fått "sommarlov" tre månader utöver det :)

Det är inte särskilt vanligt att man tycker så gamla hästar ska ställas av/ "bara gå på bete och vara häst" i flera månader :)

Jag uppfattade det som att det förvånade dig att en 17 åring hade gått på sommarlov i tre månader. Men det var kanske inte så du menade, utan snarare att du var förvånad över att man inte ville rida de tre månaderna :) när det nu inte var en unghäst som behövde vilan.
 
@Badger jag nöjer mig med tidigare reflektioner i sammanhanget/tråden . Känns onödigt med mera "debatt" att ta upp den helt enkelt :)
Ok, jag ville inte skapa debatt, bara be om information om den fanns att få. Om jag en gång ska försöka ta ett beslut i frågan så får jag söka helt enkelt.
 
Ok, jag ville inte skapa debatt, bara be om information om den fanns att få. Om jag en gång ska försöka ta ett beslut i frågan så får jag söka helt enkelt.

:confused: Nu förstår jag ingenting ? Vad är det du avser ang att du utifrån tråden "en gång ska försöka ta ett beslut i frågan " ? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 457
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 209
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 542
Senast: SiZo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
953
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp