Hästens form

:confused: Nu förstår jag ingenting ? Vad är det du avser ang att du utifrån tråden "en gång ska försöka ta ett beslut i frågan " ? :confused:
Om jag en gång hade en äldre häst, själv. Men det spelar ingen roll. Jag ville inte angripa eller vara argsint, bara fråga.
 
Det är mest det etablerade faktumet jag funderade över, det har slumpat sig att jag känt ett flertal hästar i 20+ åldern som varit vid väldigt god hälsa upp i åldern och väldigt god ridkondition när de ridits, men ändå gått i hage flera månader om året. Jag hade fått känslan av att de snarare mådde bra av sin vila än dåligt.

Även om jag såklart samtidigt vet att det är etablerad kunskap att äldre hästar helst ska ridas kontinuerligt.

Så frågan var om det finns någon som forskat på saken.

(I övrigt ts, vad fin han är! eftersom jag är och skriver i din tråd)

Tack! :D


Jag tänker lite så här att hästar, precis som människor, blir stelare eller har lättare för att bli stel ju äldre dom blir. Då blir ju också skaderisken större. Så det bästa är ju egentligen att hålla igång, mer eller mindre, hela året.
I fallet med den här hästen så märker vi att han mår bra av att få ett sommarlov utan krav. :)
 
Tack! :D


Jag tänker lite så här att hästar, precis som människor, blir stelare eller har lättare för att bli stel ju äldre dom blir. Då blir ju också skaderisken större. Så det bästa är ju egentligen att hålla igång, mer eller mindre, hela året.
I fallet med den här hästen så märker vi att han mår bra av att få ett sommarlov utan krav. :)
Antagligen beror det på hur stora, och bra, hagar det gäller helt enkelt som Mackan tänkte sig. Och om man tänker att den står på box halva dagarna eller inte. :)
 

Liknande trådar

Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: finapina
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 305
Senast: Manji
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 457
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp