hästgodis!

L

lein

hej jag undrar om någon vet något nyttit recept på häst godis som man kan göra sjelv, gillar liksom att baka och jag tänkte baka till pollen min!:D
 
Sv: hästgodis!

Här är ett recept som mina älskar!!

1/2 kg havregryn
1/2 kg rågmjöl eller annat grovt mjöl
1/2 kg melass (har du inte melass, fungerar även sirap)

Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimeterstora kulor eller varför inte göra hästkex. Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 centimeter.

Lägg bakplåtspapper på en plåt, sätt på ugnen på 180 grader. Lägg godisbitarna på plåten och grädda ca 10 - 15 minuter. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder.
 
Sv: hästgodis!

Här är ett recept som mina älskar!!

1/2 kg havregryn
1/2 kg rågmjöl eller annat grovt mjöl
1/2 kg melass (har du inte melass, fungerar även sirap)

Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimeterstora kulor eller varför inte göra hästkex. Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 centimeter.

Lägg bakplåtspapper på en plåt, sätt på ugnen på 180 grader. Lägg godisbitarna på plåten och grädda ca 10 - 15 minuter. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder.

Det har jag gjort!
Men i stället för sirap har jag tagit honung, godare och nyttigare!:idea:
 
Sv: hästgodis!

*knapp lån* :angel:

Du behöver: Rivgärn eller hushåls maskin, 1 cream frecie/grädd fil burk.

1 liten morot
1 halvt äpple
Och någon av hästens favorit gönsaker i :p

Fukta cf/grädd fill burken, strimla Moroten till önskad form .
Lägg i burken och häll lite lite vatten på. Forsätt så tills du har fåt i grönsaker och frukterna du vill ha ;)
Häl lite vatten i igen , det skall inte flytta utan vara lite fuktigt.
In i frysen och om 5 h har din kompis fåt väldens godaste godis :D
Vill man lyxa till det kan man byta ut vattnet mot äpple juice, morots juice eller något som önskas.

Mvh
Eran Emma
 
Sv: hästgodis!

ursprungligen postat av Smokey
Här är ett recept som mina älskar!!

1/2 kg havregryn
1/2 kg rågmjöl eller annat grovt mjöl
1/2 kg melass (har du inte melass, fungerar även sirap)

Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimeterstora kulor eller varför inte göra hästkex. Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 centimeter.

Lägg bakplåtspapper på en plåt, sätt på ugnen på 180 grader. Lägg godisbitarna på plåten och grädda ca 10 - 15 minuter. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder.

Det har jag gjort!
Men i stället för sirap har jag tagit honung, godare och nyttigare!


jag gkorde det med hånung hon gillade det ibörjan men sen spotta hon ut det hahaha
 
Sv: hästgodis!

*knapplån* Nytt recept och tips från mig :D

Fyller rid klubben år ? Eller liknade ? Då kanske pollarna skall få tårta med!
Köp sockerkaks smet bas eller gör en själv. Lägg sedan i havre,musli eller likande + frukt och grönsaker! Grym favorit :D
Tänk på att lägga i 1 tsk extra av bakpulver så kakan blir lite luftigare... Även minska ner sockert lite. Variera genom med rivna grönsaker och frukt och skivade!

Torkade äpple ringar är alltid popelärt hos hästar och ägare :angel:

Små godis kakorna som ni srev innan fast med lite morötter i är super popelärt :D

Mvh
Eran Emma
 
Senast ändrad:
Sv: hästgodis!

Du behöver:
1/2kg havregryn
Vatten
Linfrö eller några andra frön

Blanda havregryn och så mycket vatten som behövs för att det ska bli en bra deg blanda i frönenen

Tryck ut degen till kackor på en plåt och grädda i 180grader i 10-20min
 
Sv: hästgodis!

Hej!
Jag brukar ge morötter och köpa små godispåsar:).
Men annars så har jag ett recept jag brukar göra..

2 morötter
5 dl vatten
1 tsk salt
13, 5 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
9 dl havregryn
Gör så här:
Riv morötterna grovt och blanda dem med vatten och salt.
Därefter häller du i mjölet. Rör ungefär en minut. Häll i vaniljsocker och havregryn. Häll i en form och ställ in i ugnen i 10 min i 150 grader.

Hoppas ni gillar receptet:laugh:;):banana::rofl:
 
Sv: hästgodis!

*knapp lån* :angel:

Du behöver: Rivgärn eller hushåls maskin, 1 cream frecie/grädd fil burk.

1 liten morot
1 halvt äpple
Och någon av hästens favorit gönsaker i :p

Fukta cf/grädd fill burken, strimla Moroten till önskad form .
Lägg i burken och häll lite lite vatten på. Forsätt så tills du har fåt i grönsaker och frukterna du vill ha ;)
Häl lite vatten i igen , det skall inte flytta utan vara lite fuktigt.
In i frysen och om 5 h har din kompis fåt väldens godaste godis :D
Vill man lyxa till det kan man byta ut vattnet mot äpple juice, morots juice eller något som önskas.



Mvh
Eran Emma

Så det här är en sån slicke sak! Vad fiffigt!
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
6 062
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: Empalie
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 146
Senast: starcraft
·
Mat Tänkte låta bli att göra julgodis i år, men här är jag. Vilka är era bästa recept på fudge? :D
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp