Hästhållning

Dolce

Trådstartare
Hur har ni era hästar uppstallade? Har ni varmstall med spolspilta, ridhus och paddock? Ett fräscht stall med solarium och skrittmaskin kanske? Är medryttare på en fin häst men stallet är under all kritik då(när man är van ovan)och det tar lite död på hästglädjen när inget fungerar/finns. Mocka tar 100 år längre då det är dåliga kärror/grepar osv..så jag undrar hur alla har det och om jag är bekväm?
 
Har två halvblodsston, 27 och sex år gamla, mor och dotter.

De går på lösdrift i flock med fri tillgång på hösilage. Det finns stall och boxar att ta in dem i vid behov.
I stallet finns varmvatten och spolspilta.
Lösdriften är stor och med en bra ligghall, hästarna utnyttjar hela den stora hagen.
Ridbana finns med ett underlag som fungerar bra både vid blött och torrt väder.
Det finns flera ridhus inom ett par kilometers avstånd.

För mig är det viktigast hur hästarna mår, inte min egen bekvämlighet. Solarium och skrittmaskin har jag aldrig känt något behov av och skulle aldrig betala extra för att få tillgång till det.

Om redskap jag behöver använda fungerar dåligt påpekar jag det för den som är ansvarig för stallet. Sker ingen förändring skaffar jag egna saker.
 
Två hästar (eller en häst och en ponny). Eget stall. Helt utan faciliteter förutom (numera) rinnande vatten.
Kallstall, håller utetemp.
Stora boxar, stora hagar. Ingen ridbana, absolut inget solarium etc. Ingen spolspilta, ingen sadelkammare.
En excellent skottkärra och bra grepar.

Förutom att jag fryser när det är minus tio eller mer så kan jag inte påstå att mocka osv påverkas av att det är noll lyx. Det jag saknar är i övrigt inte solarium mm. Men ridbana skulle jag döda för, sadelkammare och spolspilta skulle underlätta mycket.
 
Uteboxar, underbart för hästarna men kallt för mig :p
Eluppvärmda vattenkoppor, uppvärmd sadelkammare med varmt vatten. Spolspilta under tak utomhus.
Uppställningsplatser inomhus, dock ej uppvärmt.
Ridbana med belysning och nära till ridhus, jag har dragbil och eget släp.
Har egen grep eftersom jag måste ha en rosa :D
 
Står på helackordering i ett kallt stall, det har lite isolering, dock ingen värme. Finns kök/klubbrum i stallet, samt toalett/dusch, sadelkammare och torkrum till täcken, spolspilta, stora boxar, två ridhus, två paddockar, liten terrängbana, en tävlingsbana, lagom stora hagar, starke arvid till mockning, ergonomiska grepar, bästa av allt är trevliga stallkamrater. :love::heartheart
 
Jag har två hästar. Kallstall, paddock, sadelkammare. Trivs hur bra som helst och det verkar hästarna göra också.
Fina stora hagar, mycket utevistelse, fasta rutiner och gärna litet stall, går långt före tex ridhus.
(här där jag bor är det tyvärr länkat med finare ställen med tex ridhus = lite utevistelse)
Åker och tränar i ridhus om det behövs :)
 
Eget Stall på 3 boxar, Ingen ridbanan, inget varmvatten ridhus 1km bort.
Liten uppvärmd sadelkammare och lite större kall. Avlopp i stallgången så man kan spola av hästarna.
Inget ställe för att hänga blöta täcken.

Kan dock säga att mitt stall är lättarbetat och hyffsat bra planerat,
Och hade jag bara haft pengar till det så hade jag satt in i ordningen ;): avfuktare, ir värmare i stallgången, varmvattenberedare, Och grusat upp hagarna. Och anlagt en ridbana. Då hade det varit perfekt :). Men man klarar sig finfint utan det med :) innan hade jag inte ens vatten i stallet :p.
 
Hur har ni era hästar uppstallade? Har ni varmstall med spolspilta, ridhus och paddock? Ett fräscht stall med solarium och skrittmaskin kanske? Är medryttare på en fin häst men stallet är under all kritik då(när man är van ovan)och det tar lite död på hästglädjen när inget fungerar/finns. Mocka tar 100 år längre då det är dåliga kärror/grepar osv..så jag undrar hur alla har det och om jag är bekväm?
Mockar du åt fler än en häst?
 
Står på helackordering i ett kallt stall, det har lite isolering, dock ingen värme. Finns kök/klubbrum i stallet, samt toalett/dusch, sadelkammare och torkrum till täcken, spolspilta, stora boxar, två ridhus, två paddockar, liten terrängbana, en tävlingsbana, lagom stora hagar, starke arvid till mockning, ergonomiska grepar, bästa av allt är trevliga stallkamrater. :love::heartheart
wow vilken lyx har du alltid stått så?
 
Min häst står uppstallad i utebox. Vi har ett stort uppvärmt utrymme med uppbindningar, 2 spolspiltor och extraboxar. I samma hall finns även tvättstuga, täckeshängare, torkrum, fikarum, toaletter, omklädningsrum och sadelkammare. Vi har även ett extra förråd i foderrummet :up:

Tillgång till skrittmaskin, terrängbana, galoppbana, hoppbana på gräs, ridbana och ridhus. Bra uterittsmöjligheter, dock nästan bara grusvägar närmast men om man rider en bit kan man rida i en riktig skog också :D
 
Min häst står uppstallad i utebox. Vi har ett stort uppvärmt utrymme med uppbindningar, 2 spolspiltor och extraboxar. I samma hall finns även tvättstuga, täckeshängare, torkrum, fikarum, toaletter, omklädningsrum och sadelkammare. Vi har även ett extra förråd i foderrummet :up:

Tillgång till skrittmaskin, terrängbana, galoppbana, hoppbana på gräs, ridbana och ridhus. Bra uterittsmöjligheter, dock nästan bara grusvägar närmast men om man rider en bit kan man rida i en riktig skog också :D
Hur bra som helst:)
 
wow vilken lyx har du alltid stått så?
Nix, första stallet hon anlände till efter att jag precis köpt henne var hemma hos mitt x's föräldrar (dåvarande sambo). Det var aldrig tänkt som en permanent lösning, utan tillfällig tills jag hittade en stallplats.
Hon gick ihop med fåren och jag skötte allt själv. Skickar med en bild som kanske talar om varför det bara var tillfälligt. Detta var förvisso stallet med de bästa uterittsvägarna.
16880859_1558782494152591_1107918750_o.jpg


Andra stallet vi kom till bestod av 6 boxar och 4 hästar, med min inräkat och 3 hästägare, ingen var i stallet samtidigt. Där fick vi göra jobbet själva om vi hann, annars fixade stallägaren allt. Ibland fixade vi hela stallet, fylla på spån, mocka, fodra, fixa kraft osv.
I det stallet fanns det bara en liten paddock med dåligt underlag, stenar började komma upp. Dock var det hyffsade uterittsmöjligheter och nära till ridhus, ca 20-40min ridväg bort, bereoende på vilket tempo man valde att ha dit.
Det fungerade hyffsat i det stallet men jag hamnade på kant med en av hästägarna, då denne var väldigt speciell, så när jag fick chansen att flytta valde jag att flytta. Hade valet när jag stallade in min häst där hon står nu att välja på helackordering eller kallhyra, där man bara betalar för boxen och sköter allt annat själv, förutom utsläpp, frukost och lunch.

Står på helackordering mest för att jag inte riktigt har tiden, hade inte haft några problem att stå med kallhyra och göra jobbet själv. De i det andra stallet vill ha ner mig dit. :)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Egen gård - stall med fyra boxar, uppvärmd sadelkammare, varmt/kallt vatten, ridbana, fina ridvägar, tre lösdrifter. Men det bästa med att ha eget är alla gånger att man får bestämma alla rutiner själv :)
 
Nix, första stallet hon anlände till efter att jag precis köpt henne var hemma hos mitt x's föräldrar (dåvarande sambo). Det var aldrig tänkt som en permanent lösning, utan tillfällig tills jag hittade en stallplats.
Hon gick ihop med fåren och jag skötte allt själv. Skickar med en bild som kanske talar om varför det bara var tillfälligt. Detta var förvisso stallet med de bästa uterittsvägarna.
16880859_1558782494152591_1107918750_o.jpg


Andra stallet vi kom till bestod av 6 boxar och 4 hästar, med min inräkat och 3 hästägare, ingen var i stallet samtidigt. Där fick vi göra jobbet själva om vi hann, annars fixade stallägaren allt. Ibland fixade vi hela stallet, fylla på spån, mocka, fodra, fixa kraft osv.
I det stallet fanns det bara en liten paddock med dåligt underlag, stenar började komma upp. Dock var det hyffsade uterittsmöjligheter och nära till ridhus, ca 20-40min ridväg bort, bereoende på vilket tempo man valde att ha dit.
Det fungerade hyffsat i det stallet men jag hamnade på kant med en av hästägarna, då denne var väldigt speciell, så när jag fick chansen att flytta valde jag att flytta. Hade valet när jag stallade in min häst där hon står nu att välja på helackordering eller kallhyra, där man bara betalar för boxen och sköter allt annat själv, förutom utsläpp, frukost och lunch.

Står på helackordering mest för att jag inte riktigt har tiden, hade inte haft några problem att stå med kallhyra och göra jobbet själv. De i det andra stallet vill ha ner mig dit. :)
Tack för att du delar med dig! :) Förstår fördelen men helackordering. Så mkt som ska stämma när man väljer stall dock!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 226
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 476
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 760
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp