Hästhantering - Horsemanship - God hästhållning - Trickträning mm...

Status
Stängd för vidare inlägg.

IngelaH

Trådstartare
Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen.

Målsättningen med Horsemanship är att sätta hästens välbefinnande i centrum.

Svenska Ridsportförbundet, Svenska Travsportens Centralförbund, Svenska Galoppförbundet och deras gemensamma projekt Hästsportens Ungdomssatsning, har tillsammans definierat begreppet ”God hästhållning” enligt följande.

Anläggningens skick

  • Bruksskick, Egna hemmastallet kan utan att man behöver skämmas, vara litet slitet och ha lite skit i hörnen. Ändå kan hästarna och människorna som hålls där, trivas och må bra.
  • Besöksskick, Ridskolor, trav- och galoppstall är ett föredöme inom hästhållning och är alltid välstädade och rena. Man ska utan att förskräckas kunna komma till ett stall i besökskick oanmäld.
  • Uppvisningsskick, Riksanläggningarna, Flyinge och Strömsholm samt högklassiga stuterier, brukar vara en upplevelse i sig att besöka. När man rullar in på parkeringen slås man av fint klippta häckar och gräsmattor, blomplanteringar, mönsterkrattade grusgångar, samt ofta enhetligt klädd personal.

Stallbyggnader

Hästar som går dagligen ska ha tillgång till stall. Stallet ska uppfylla de krav eller rekommendationer som föreskrivs i djurskyddslagens förordning samt Jordbrukverkets föreskrifter och allmänna råd, om takhöjd, bredd på stallgång, storlek på boxar, luft, bullernivå, ljus, temperatur med mera.


Hagar

Hagens storlek ska anpassas efter hästens behov av utevistelse och rörelsefrihet, utifrån tränings- och hälsostatus, samt storlek, kön, ras och ålder.

Hästar som inte går dagligen och därmed inte behöver tillgång till stall, ska däremot ha tillgång till naturligt eller byggt skydd mot sol, vind, regn eller annan nederbörd. Vintertid ska skyddet ha en ren, torr liggplats för alla djur.


Utfodring

De hästar som inte står på fri tillgång till foder, ska fodras minst tre ggr per dygn och måltiderna ska vara fördelade så jämnt som möjligt över dygnets timmar.

En ”vanlig häst” i ”normalt arbete” ska ha ca 2 kg foder/100 kg kroppsvikt/dag. Av dessa 2 kg foder ska minst 1,2 kg/100 kg kroppsvikt vara hö eller motsvarande grovfoder.


Hälso- och sjukvård

  • Hästen ska avmaskas under året enligt brukliga regler.
  • Hästens tänder ska ses över minst en gång om året, av kompetent yrkesman.
  • Hästens hovar ska verkas/skos efter behov av kompetent yrkesman. Vanlig tidsintervall är 6-10 veckor.
  • Hästen ska snarast komma under lämplig vård, vid sjukdom eller skada.


Motion - arbete

Hästens dagliga behov av motion och/eller hagvistelse ska tillgodoses. Detta gäller givetvis om hästens hälsostatus tillåter detta. Motion ska vara regelbunden och anpassad efter hästens kondition, ålder och utbildningsståndpunkt.

Skötsel och hantering

  • Hästens naturliga beteende och behov ska tillgodoses
  • Den som handhar hästar ska alltid ha tillräckliga kunskap och erfarenhet om hur man hanterar och sköter hästen på ett sunt och bra sätt.
  • Först som sist är det alltid hästens ägare som ansvarar för hästen. Det ansvaret kan man aldrig skjuta över på någon skötare eller annan person. Detta gäller givetvis inte om uppdraget att handha hästen har delegerats annan person eller anläggning med tillräcklig kunskap och erfarenhet.
  • Häst på stall ska skötas på regelbundna tider och boxen ska städas ur och strös med rent strö dagligen.
  • Hästar ska hanteras och tränas på ett säkert sätt regelbundet från tidig ålder.
  • Hästens utrustning ska vara anpassad efter hästens arbetssätt och utbildningsnivå.
  • Hästen ska givetvis transporteras på ett säkert och lugnt sätt. Hänsyn ska tas till hästens vana att transporteras. Ytterligare lagar och förordningar beträffande djurtransporter finns i jordbruksverkets föreskrifter och regler.

Fakta från: Svenska Ridsportförbundets hemsida


Trickträning


Trickträning är inte samma sak som NH, utan mer cirkuskonster. Detta har flera NH-utövare, flertalet gånger PM-at mig om och ifrågasatt att det diskuterades under NH, på den tiden NH var ett eget forum. Därför hör inte trickträning hemma under faq-en för NH, utan får en egen textrad under faq-en för hästhantering, då det i alla fall är en typ av hästhantering.

Bok-/film-/hemsidestips

http://www.horse-vision.se
http://www.tricktraining.nu
http://nh.blockas.se/

fler hemsidor finns under bukefalos fina länkarkiv, där länkar ska ligga, för att alla lätt ska hitta det de är intresserade av.

Har ni tips på böcker och annat inom trickträning, PM-a gärna så fyller jag på listan här.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 196
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 765
Senast: Cilla
·
Träning Hej! Jag hoppas att jag lägger frågan i rätt forum! Min förfrågan gäller ett antal böcker. Jag ska läsa en utbildning i höst och det...
Svar
1
· Visningar
910
Senast: Daisy
·
L
Hästmänniskan Det är såhär sedan ett år tillbacka så var den ett par som frågade om de fick hyra 2 boxplatser i vårat stall, det skulle vara 2...
Svar
4
· Visningar
1 444
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp