Hästintresse + ryggvärk = sluta rida?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft besvär med ryggen i ett par år nu, men på sista tid verkar det ha eskalerat av någon outgrundlig anledning. Ridningen verkar vara en stor bov, efter en lite längre ridtur för några veckor sedan fick jag vansinnig ryggvärk och därefter har jag fått ont efter var och varenda ridtur, hur korta och lätta de än varit. Pest är vad det är.

Det har varit och är lite lättare när hästen är pigg och framåt, men inte ens det har hjälpt de senaste ridturerna, inte ens om jag bara suttit och inte gjort ett skit och bara åkt med. Är hon mindre framåt får jag ont efter bara kanske 10 minuter, annars klarar jag mig lite längre men aldrig en hel tur.

I förrgår red jag lite mindre än en timme, på en häst som var pigg och samarbetsvillig. Dagen efter är jag öm i hela överkroppen, det värker i hela ryggen, bröstkorgen, ut i armarna, fingerspetsarna, nacken, samt huvudvärk. Nu var jag turligt nog hos kiropraktorn igår så idag känns det aningens bättre, men annars kan det hålla i flera dagar.

Så nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Är det värt flera dagars smärta för en kort ridtur? Jag känner mig rätt tveksam, men vill ändå inte sluta med hästar och ridning egentligen, för det är mitt stora intresse. Och jag gillar verkligen den häst jag rider nu.

Har börjat fundera på om körning kan vara ett alternativ, men det känns också svårt eftersom jag inte har någon erfarenhet att tala om, plus att det inte är säkert att det heller funkar.

Sån jäkla skit.
 

Vet man vad du har för problem egentligen? Varför du får ont?

Det finns ju olika saker man kan göra beroende på vad för smärta.

Dels hästar med mjukt rörelsemönster alt såna som låser ryggen likt islänningar.
Dels lära sig sitta korrekt och ta ut rörelsen på rätt vis.
Dels rätt sadel.
Dels rida utbildad dressyrhäst som är så pass skolad att den rör sig mjukt,"tyst" och inte stötigt.

Sen ang olika behandlingar, mediciner, tillskott, olika kurser i kroppskännedom(för att få rörelsemönster du får mindre ont av.. kolla Feldenkrais tex).

Arbete för hand i träns är himla kul faktiskt. Och bra träning för hästen.
Kan vara värt att kolla upp och ev testa kurser i annars.
 
Vet man vad du har för problem egentligen? Varför du får ont?
Nej, det vet man inte för stunden. Det hade ju varit bra att veta, som det är nu får jag experimentera lite själv och se vad som funkar och inte.

Den häst jag rider nu är outbildad, obalanserad stundtals och rätt stötig. Inte så skonsam för ryggen antar jag. Jag har funderat på att testa andra, mer utbildade och mjuka, hästar för att se om problemen är densamma. Kurser hade antagligen varit jättebra och roligt, men jag har ingen egen häst och är rätt låst vid ägarens åsikter. Men det är absolut värt att ta reda på om det är möjligt.
Sen ang olika behandlingar, mediciner, tillskott, olika kurser i kroppskännedom(för att få rörelsemönster du får mindre ont av.. kolla Feldenkrais tex).
Ska kolla upp detta, tack!
 
Tränar du annat som gör ryggen och muskelkorsetten stark och smidig? Om inte så kanske du har problemet där? Ryggar behöver en ordentlig muskelkorsett för att hålla sig starka och hållbara. Det fina med ridning är just att den rör igenom kroppen ordentligt och på ett sätt som man kanske inte gör annars men det kan också göra att man får ont. Mitt råd är att du om du inte redan tränar hela ryggen börjar göra det.
 
Sen slår det mig att du kanske inte sitter som du ska, eller behöver sitta på annat sätt för att det ska fungera.
 
Jag har förvisso inte tränat så mycket på sistone, så det är möjligt att en del av problemet ligger däri. Kan ju alltid vara värt att testa att träna upp ryggen och göra något annat än rida under tiden.
Sen slår det mig att du kanske inte sitter som du ska, eller behöver sitta på annat sätt för att det ska fungera.
Jag funderar lite i takt med att jag skriver nedanstående. ;)

Det kanske stämmer att jag inte alltid sitter rätt. Jag kommer rätt lätt i obalans om hästen gör något "stötigt" + att jag nyligen bytt sadel som jag inte alls sitter lika bra i. Har fått länga stidlädren för att komma ner i sadeln, och nu är de på gränsen till för långa, men jag kan inte heller korta upp dem. Byta sadel till den jag hade innan kan jag inte heller.

Sedan vet jag inte om sadelbytet är en del av orsaken till problemen jag haft senaste veckorna eller ej. Jag har haft problem med ryggen i ett par år och det uppkom faktiskt i ungefär samma veva som jag började rida den här hästen. När jag red annan häst tidigare hade jag aldrig ont i ryggen. Men det är inte nödvändigtvis ridningen som är grundproblemet för det.

På nuvarande hästen har jag ridit i olika sadlar, men kan inte minnas om det blivit bättre/sämre i ryggen beroende på vilken sadel jag haft. Däremot har jag någon gång testat att rida barbacka - och då fick jag inte alls ont. :cautious:

Hur som, svårt att spekulera när besvären kan bero på vad som helst. Men något hände under en ridtur för ca 1,5 månad då besvären förvärrades. Sedan dess har jag inte kunnat rida en enda gång utan att få ont. Vet inte om detta var innan eller efter jag bytte sadel dock, tåls ju att ta reda på.
 
Jag hade problem med att jag satt med svankrygg vilket gjorde ryggen känslig och orörlig - även i sidled.
Sitter jag hyggligt rätt däremot så är det en lisa för min rygg att rida, vilket jag gör för lite korkat nog.
Sadel är viktigt - den ska passa både häst och ryttare. Rider mycket barbacka vilket passar min rygg. Sadlar som "andra" rider i och uppskattar kan jag inte sitta tio minuter i! Har gamla militärsadlar till mina. De passar oss.
Sen är det väl lätt att rida för långt med, är man lite otränad behövs inte mycket, ett varv runt hagen kan var tillräckligt och väl mycket. Det är så olika det med.
 
Rider du alltid samma häst? Du har inte möjlighet prova rida en annan häst och se om det känns likadant.
Jag är väldigt känslig för hur hästen rörs sig och vad den har för sadel.
Finns en häst på ridskolan där jag knappt kan röra mig efter en ridlektion. Sen är det en annan häst där jag kan vara hur jäkla stel som helst i början av lektionen men efter en timme i sadeln känns det som jag fått massagebehandling.
Min rygg blir sämre om jag inte rider. Vilket är lite av en paradox då flera av mina ryggproblem är ridrelaterade = ofrivilliga avsittningar :cool:
 
Hade det varit hästen hade alla sagt att du skulle kontakta veterinär :cool:
Jag rekommenderar dig att gå till läkare eftersom det blir värre.

Lycka till! :)
Jag går till kiropraktor som det är nu, och hon tycker det är på bättringsvägen, även om det fortfarande gör ont i vissa skeden såsom ridning. Sjukgymnast har jag funderat på att söka mig till med.

Kiropraktorn hade en idé om att jag kunde få ont för att jag håller i tyglarna; axlar, bröstben, osv skjuts fram något och att det på så sätt blir för mycket jobb för ryggen. Jag kan inte förklara det så bra. Så sist jag red testade jag att växla mellan att hålla med bara vänster/högerhanden i tyglarna och hade efteråt bara ont i höger axel (istället för båda axlar/hela ryggen som jag annars får).

Jag spånar mest nu, så inget generellt svar till dig just :)
Stretchar du innan och efter?
Kolla sadeln, den låter ju som en av bovarna i det hela...
Nope! Men kan alltid testa att göra det.

Imorgon tänkte jag prova en annan sadel eller rida barbacka och se om det blir någon skillnad.
Rider du alltid samma häst? Du har inte möjlighet prova rida en annan häst och se om det känns likadant.
Jag är väldigt känslig för hur hästen rörs sig och vad den har för sadel.
Finns en häst på ridskolan där jag knappt kan röra mig efter en ridlektion. Sen är det en annan häst där jag kan vara hur jäkla stel som helst i början av lektionen men efter en timme i sadeln känns det som jag fått massagebehandling.
Min rygg blir sämre om jag inte rider. Vilket är lite av en paradox då flera av mina ryggproblem är ridrelaterade = ofrivilliga avsittningar :cool:
För tillfället rider jag en och samma häst, men har funderat på att testa en annan mer utbildad och mjukare häst för att se om det är någon skillnad. Men det är ju logiskt som du säger, hur hästen rör sig spelar roll, vilken utrustning som används och hur jag sitter, osv. Jag får väl testa mig fram. Skulle bara vara så tråkigt om det är just den här hästen och jag måste sluta rida henne. Men jag får väl se om testa mig fram :)
 
Håller med om det där med sadlarna - djupa sadlar med stora bakvalv ger mig omedelbar ryggvärk i svanken. Glidmomentet blir för litet och bäckenet hamnar i fel position. Hästens rörelser känns mer stötiga även fast de kanske knte upplevs så i en annan sadel. Sadlar med bred midja gör ont i höften.

Min kropp vill därför ha sadlar med öppet säte/lågt bakvalv och smal midja.
Särskilt viktigt på en stötig häst.
 
Jag bytte sadel (till en djup med stort bakvalv) och det fungerar mycket bättre än den tidigare sadeln. Ägaren gjorde även någon ändring med kopparjärnen (?). Jag har nu kunnat ändra tillbaka till min normala stigläderlängd, och sitter även bättre/rakare i sadeln. Jag får fortfarande ont till viss del under ridningen, och gör en massa övningar + att det underlättar att bara hålla tyglarna med en hand. Efter ridningen har jag dock inte speciellt ont, och har jag det funkar stretching. Så för tillfället fungerar det med ridningen även om det såklart kunde vara bättre.

Tack för alla tips jag fått :)
 
Jag har haft besvär med ryggen i ett par år nu, men på sista tid verkar det ha eskalerat av någon outgrundlig anledning. Ridningen verkar vara en stor bov, efter en lite längre ridtur för några veckor sedan fick jag vansinnig ryggvärk och därefter har jag fått ont efter var och varenda ridtur, hur korta och lätta de än varit. Pest är vad det är.

Det har varit och är lite lättare när hästen är pigg och framåt, men inte ens det har hjälpt de senaste ridturerna, inte ens om jag bara suttit och inte gjort ett skit och bara åkt med. Är hon mindre framåt får jag ont efter bara kanske 10 minuter, annars klarar jag mig lite längre men aldrig en hel tur.

I förrgår red jag lite mindre än en timme, på en häst som var pigg och samarbetsvillig. Dagen efter är jag öm i hela överkroppen, det värker i hela ryggen, bröstkorgen, ut i armarna, fingerspetsarna, nacken, samt huvudvärk. Nu var jag turligt nog hos kiropraktorn igår så idag känns det aningens bättre, men annars kan det hålla i flera dagar.

Så nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Är det värt flera dagars smärta för en kort ridtur? Jag känner mig rätt tveksam, men vill ändå inte sluta med hästar och ridning egentligen, för det är mitt stora intresse. Och jag gillar verkligen den häst jag rider nu.

Har börjat fundera på om körning kan vara ett alternativ, men det känns också svårt eftersom jag inte har någon erfarenhet att tala om, plus att det inte är säkert att det heller funkar.

Sån jäkla skit.
Hej!! Du bör göra en magnetröntgen alt datortomografi eller båda för att kolla om du har en kotkompression. Ta prover och kontrollera inflammationsparametrar.
 
Hej!! Du bör göra en magnetröntgen alt datortomografi eller båda för att kolla om du har en kotkompression. Ta prover och kontrollera inflammationsparametrar.
Fast unga friska människor har sällan kotkompressioner om dessa inte slagit sig riktigt ordentligt :). Och inflammationsparametrar kan ju visserligen höra ihop med en färsk kotkompression, men äldre dito ger inget sådant
 
Hej!! Du bör göra en magnetröntgen alt datortomografi eller båda för att kolla om du har en kotkompression. Ta prover och kontrollera inflammationsparametrar.
Det känns osannolikt att det skulle vara något sådant. Dels pga vad ovanstående talare skriver, och dels för att inga av de beskrivna symptomen som finns på kotkompression stämmer in.

För att uppdatera lite har jag kommit fram till att jag kan rida - utan sadel. Med sadel måste jag sitta och stretcha under ridningen för att det ska funka att rida någorlunda smärtfritt. Fattar bara inte varför det har blivit försämrat. Innan sommaren kunde jag rida utan problem.
 
Ett reellt fysiskt problem i ryggen har läkare eller ortoped bättre koll på, det vågar jag inte säga något om.

Men jag har en gammal skada, och får snabbt problem med rygg och nacke om jag inte sköter om mig. En vettig sadel gör stor skillnad så att du inte måste kompensera att den skjuter dig fel. Jag får också mindre ont av att rida utan stigläder, antar att jag kommer i bättre balans och blir rakare då. Korta läder ger mig snabbt ömhet, som sedan blir värk.

Stretch av svanken, höftböjarna och nacke/hals. Helst dagligen.

Körning lär du dig, om du vill börja. Det blir ju en helt annan typ av belastning att sitta i vagn, jämfört med i sadeln.

Man behöver inte välja hästar med en massa schwung, utan såna som har lite mjukare gång. Jag undviker flashiga stora gångarter om jag får välja.

Går till naprapat återkommande, som stretchar ryggen. Det känns bra så jag hoppas att det gör skillnad. När det var illa hade jag ischias i perioder och blev halvt knäckt över att inte kunna sova och ha konstant molande värk, så nu försöker jag sköta mig och hålla efter ryggen så att det inte kommer tillbaka.
 
Min f.d. medryttarhäst fick agera testkandidat. Hon är både välriden och har mjuka gångarter. Väldigt säker på foten dessutom. Det är en så skön känsla att rida henne, det känns som att man flyter fram oavsett terrängens svårigheter.

Min medryttarhäst är raka motsatsen med stötiga gångarter, snubblar en del, och på det skiljer sig de båda hästarnas uppfostran rejält. Min rygg (och kroppen som helhet) tar säkert stryk av alla kängor jag får varje gång jag gör något med medryttarhästen. Hon har blivit rätt odräglig nu när hon inte rids så ofta, och jag orkar inte när varje gång blir en kamp.

Hanteringen av henne gör nog sitt. Jag får ont redan i början av ridturen och måste sitta och stretcha för att det ska vara hållbart.

Egentligen borde jag antagligen sluta rida henne, men jag gillar ägaren så förbaskat mycket (och även hästen i lagom dos) och håller envist kvar.

Med f.d. medryttarhästen gick det som sagt bättre, men visst är jag rejält öm/har ont i slutet av passet ändå. Det är dock först i sluttampen jag börjar känna av ryggen och då räcker det inte att stretcha utan jag måste sluta.

Så tröttsamt när det inte funkar som det ska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp