Hästlängtan!

Känner ett stort behov av att få gnälla och längta lite, utan att det nödvändigtvis behöver resultera i en massa lösningar..
Måste vara fler än jag som går med en stark önskan om att köpa häst, eller bara ändra något i hästlivet?

Jag har haft häst förut, följt av flera hästlösa år och nu tagit upp ridningen igen. Jag har det på många sätt jättebra med medryttarhäst men också en jättestark längtan efter att få ha min egen häst igen..

Måste få gnälla och sukta lite, hoppas fler vill vara med! :D
Det är alltid något speciellt med en "egen" häst. Jag hade tidigare en häst på foder i några år. Och även att jag hade henne som min egna, tyckte galet mycket om henne och ägaren la sig inte i någonting. Så fanns det alltid en spärr i bakhuvudet, att det är inte min egna häst som jag lägger all tid och pengar på. Nu var detta "bara" en d-ponny, och jag var över 18, så hade kanske känt annorlunda om det varit en stor häst som jag hade kunnat köpa .
Efter min foderhäst, pluggade jag i två år och så fort jag pluggat klart köpte jag min första egna häst. Har nu ägt honom i 10 år. Och det är något av det bästa jag gjort! Även när ekonomin varit dålig, så har man fått prioritera, och när tiden varit knapp, så har det löst sig på något sätt ändå.


Att handla hästsaker är väl något av det roligaste man kan göra. Men saker till mig själv blir nerprioriterade av nya täcken till hästarna eller något sånt istället.

Om du nu ändå rider, passa på att unna dig själv lite saker! Fina ridstövlar, lyxiga ridbyxor, trendig ridhjälm eller liknande! Passa på liksom ;). När du har din egna sen, så blir det lätt nerprioriterat :o.

För övrigt kan jag bara råda dig till att spara för köp, det andra med tid och pengar löser sig längs med vägen (så länge man inte är allt för optimistisk :o)!
 
Är lite sugen på häst igen men vet att när jag köpt en kommer jag inte vilja ha längre. Är just nu mer tanken på en häst som lockar. Så jag väntar ett par år istället.
 
Här är en till!

Hade egen häst när jag var yngre. Sedan ridit andras hästar, hade bl a medryttarhäst ett par år under utbildningen, men det är verkligen inte samma sak. Saknade då att få utvecklas tillsammans med en och samma häst, träna och tävla. Få göra det allra roligaste. Tittar på hästannonser varje vecka samtidigt som det inte känns så ekonomiskt smart att köpa en häst det första man gör efter examen..
 
Jag har också hästlängtan!
Är för första gången på nästan 20 år HELT hästlös. Haft foderhäst eller egen häst sen jag var 10 år.
Hade egen häst i 14 år och hade sista åren han levde och efter att han gick bort också haft en fodervärdshäst. Fick i sommar möjligheten att få köpa foderhästen och tackade självklart ja. Dagen innan hon skulle besiktas blev hon halt, röntgenfynd gjordes senare och hon var tvungen att avlivas.

Hade egentligen inte tänkt köpa någon häst, än, men eftersom min drömhäst blev till salu så blev ju läget ett annat.
Men jag inser nu att det faktiskt är lämpligt att kanske ta paus något år. Har två små barn, en 2-åring och en tre månaders, hund och ett hus under renovering. Dessutom planerar jag att söka in och börja plugga nästa höst.

Bor på egen gård så kan ha häst hemma och ekonomin finns. Men jag känner att det absolut tidigast får bli häst i vår/sommar. Bör vänta och se om jag kommer in på plugget och sen i så fall se hur mycket tid jag känner att jag har. Vill INTE köpa en häst och sen ha dåligt samvete över att jag inte hinner rida.

Så ambivalent, hjärtat skriker häst och hjärnan skriker vänta. Men för nu så lyssnar jag på hjärnan.. finns gott om hästar att rida ändå. Men som ni säger, det är inte samma som att ha en egen...
 
Aktiverar denna tråden igen... har enorm hästlängtan! Jag är i likn situation som några av er - pluggar och har skitkass ekonomi. Men har flyttat hem igen så sparar som en GALNING nu för att ha kapital så fort jag är färdig med plugget.

Även om det är tunga dagar med kyla o snålblåst att åka ut till stallet o frysa tårna av sig - så överväger ju det underbara allt ändå. Och vilken längtan sen! Kollar nog hästnet varje dag, hittar "lämpliga kandidater" att köpa och tänker.. om en sån häst finns här om ett år... om ett år kan jag ringa på den och be att få provrida... åker ut till hästbutikerna här och går och kollar prislappar på sadlar och annat en vill köpa haha... vilket hästsug man har en ändå haha!
 
Min hästlängtan går det rätt bra med och förhoppningsvis behöver jag inte längta så länge till :) Har kikat runt på stallplatser och hoppas på att få en plats under februari/mars någon gång och sedan är det bara att hitta hästen. Har kikat runt på annonser och har hittat ett par som verkar väldigt trevliga, men kan ju inte börja ringa på hästar innan jag har någonstans att ställa den :p
 
Min hästlängtan går det rätt bra med och förhoppningsvis behöver jag inte längta så länge till :) Har kikat runt på stallplatser och hoppas på att få en plats under februari/mars någon gång och sedan är det bara att hitta hästen. Har kikat runt på annonser och har hittat ett par som verkar väldigt trevliga, men kan ju inte börja ringa på hästar innan jag har någonstans att ställa den :p
Men åh vad härligt för dig! Vad för hästar tittar du på? Ser så fram emot till när jag är i samma sits som dig.
 
Först, sidenote: Jag har inte varit inne på bukefalos på flera år. Men har sånt hästsug och tänkte "Men där fanns alltid bra trådar att läsa!" BAM - hittar den här direkt :D OCH det är några användare jag känner igen! Är helt lyrisk.

Jag sålde min häst inför universitetsutbildning 2011. Har haft två medryttarhästar sedan dess. Båda två slutade jag på för att de flyttade, den första till ett stall längre bort och den nuvarande ska till fodervärd nästa vecka. Och varje gång har det känts lite skönt... för jag har så svårt att engagera mig när det inte är min egen! Det blir liksom inte samma sak, även fast den senaste var jätterolig, mysig och tycker om den supermycket.

Har provat på flera andra hobbys men inte fastnat för något... det verkar bara vara häst som gäller. Men samtidigt är det så himla skönt att inte behöva göra något eller ansvara för något annat än sig själv (kanske sambon, lite ibland) och jobbet.

Angående sambon så känner jag också att jag vill umgås med honom så mycket som möjligt (han är fortfarande lite ny). Jag vet inte heller vad han skulle tycka om att jag skaffade häst i dagsläget... är orolig för att det skulle påverka vår relation negativt att jag är borta så mycket. Det är min första, riktigt seriösa relation. Tro inte att jag inte gör vad jag vill med mitt liv pga sambo, men jag bryr mig mycket om vår relation. Jag gissar att många har erfarenheter med kombinationen sambo + häst ;). Är det någon som vill dela med sig?
 
Först, sidenote: Jag har inte varit inne på bukefalos på flera år. Men har sånt hästsug och tänkte "Men där fanns alltid bra trådar att läsa!" BAM - hittar den här direkt :D OCH det är några användare jag känner igen! Är helt lyrisk.

Jag sålde min häst inför universitetsutbildning 2011. Har haft två medryttarhästar sedan dess. Båda två slutade jag på för att de flyttade, den första till ett stall längre bort och den nuvarande ska till fodervärd nästa vecka. Och varje gång har det känts lite skönt... för jag har så svårt att engagera mig när det inte är min egen! Det blir liksom inte samma sak, även fast den senaste var jätterolig, mysig och tycker om den supermycket.

Har provat på flera andra hobbys men inte fastnat för något... det verkar bara vara häst som gäller. Men samtidigt är det så himla skönt att inte behöva göra något eller ansvara för något annat än sig själv (kanske sambon, lite ibland) och jobbet.

Angående sambon så känner jag också att jag vill umgås med honom så mycket som möjligt (han är fortfarande lite ny). Jag vet inte heller vad han skulle tycka om att jag skaffade häst i dagsläget... är orolig för att det skulle påverka vår relation negativt att jag är borta så mycket. Det är min första, riktigt seriösa relation. Tro inte att jag inte gör vad jag vill med mitt liv pga sambo, men jag bryr mig mycket om vår relation. Jag gissar att många har erfarenheter med kombinationen sambo + häst ;). Är det någon som vill dela med sig?
Ja jag känner också att det skulle vara viktigt att få ihop kombo häst + övrigt liv på ett bra sätt. Nu är det inte aktuellt för mig med egen häst än, men jag tänker att det blir viktigt att ha häst på ett tidseffektivt sätt. Jag kommer inte välja ett stall där jag får tillbringa jättemycket tid i bilen för att ta mig dit och hem, inte heller ett stall med en massa jourer/pass eller stall som liksom är tungarbetat och där vardagsarbetet tar massor med extra tid.
Sen kanske man kan ha någon avlastning/medryttare eventuellt för att frigöra vissa dagar.

För mig handlar det både om att jag vill spendera tid med min sambo och att jag vill ha tid för återhämtning och vila. Jag gillar verkligen inte de dagar när jag och sambo knappt hinner ses alls. Som igår så sågs vi en kort stund på morgonen innan jobb, sen gick vi om varandra efter jobb/innan aktivitet och när jag kommer hem från stall och har hunnit duscha så hinner vi byta några ord innan vi somnar. Nej tack för att ha det så varje dag..
 
Min hästlängtan går det rätt bra med och förhoppningsvis behöver jag inte längta så länge till :) Har kikat runt på stallplatser och hoppas på att få en plats under februari/mars någon gång och sedan är det bara att hitta hästen. Har kikat runt på annonser och har hittat ett par som verkar väldigt trevliga, men kan ju inte börja ringa på hästar innan jag har någonstans att ställa den :p
Så roligt!
Jag går i mycket funderingar kring just stallplatser men känner inte att det är aktuellt att börja kolla på allvar än. Har inte ens bestämt mig för om det kommer bli häst eller ej och definitivt inte sparat ihop köpesumman än.
Men jag har tänkt börja spara på allvar kring sommaren (när min partner troligen börjar jobba efter studier och vi därmed frigör en del utrymme ekonomiskt) och under tiden jag sparar får jag se om det känns görligt ekonomiskt att ha häst.

Men jag går och drömmer och längtar! Önskar att jag var i din sits nu :)
Själv har jag nog siktet på unghäst när det väl gäller.
 
Så roligt!
Jag går i mycket funderingar kring just stallplatser men känner inte att det är aktuellt att börja kolla på allvar än. Har inte ens bestämt mig för om det kommer bli häst eller ej och definitivt inte sparat ihop köpesumman än.
Men jag har tänkt börja spara på allvar kring sommaren (när min partner troligen börjar jobba efter studier och vi därmed frigör en del utrymme ekonomiskt) och under tiden jag sparar får jag se om det känns görligt ekonomiskt att ha häst.

Men jag går och drömmer och längtar! Önskar att jag var i din sits nu :)
Själv har jag nog siktet på unghäst när det väl gäller.

Jag har funderat i typ fyra år på hur det ska funka både ekonomiskt och tidsmässigt men är på rätt plats i livet nu där allt går ihop, så det känns toppen :) Jag började kolla på stallplats redan i somras, bara för att jag ville känna att det är lite på väg iaf medan jag sparade pengar ;)
Men just nu tycker jag nästan att det känns mer läskigt än något annat, det slog mig på riktigt häromdagen att jag faktiskt kommer att vara ansvarig för allt som har med hästen att göra :D
Ringde till stallet där jag helst skulle ställa hästen igår och de har fullt och verkar ha många intresserade på kö, men ska dit igen på lördag och prata med dem. Jag bor i ett väldigt hästigt "län" men verkar bo på fel sida mot var de flesta stall finns, så jag har inte lika mycket att välja på som jag trodde. De alternativen som finns har jag hört mindre bra saker om, så kan bli så att jag väntar tills de här har en ledig plats.

Det måste vara kul med unghäst och kunna forma den som man vill!
Själv har jag inte erfarenheten att ge mig på ett sånt projekt, men jag gillar tanken :)
 
Måste vara fler än jag som går med en stark önskan om att köpa häst, eller bara ändra något i hästlivet?
Ja, jag vill ha en frisk häst. Går i olika tankar då motivationen är nästan helt borta, allt från att ta bort hästen alternativt sälja till köpa ny eller inte. Väntar in våren så jag kan ta några ridskolelektioner, kan inte rida så bra på vintern och det lockar inte att sitta på hästryggen i ett kallt ridhus direkt.
 
Jag har funderat i typ fyra år på hur det ska funka både ekonomiskt och tidsmässigt men är på rätt plats i livet nu där allt går ihop, så det känns toppen :) Jag började kolla på stallplats redan i somras, bara för att jag ville känna att det är lite på väg iaf medan jag sparade pengar ;)
Men just nu tycker jag nästan att det känns mer läskigt än något annat, det slog mig på riktigt häromdagen att jag faktiskt kommer att vara ansvarig för allt som har med hästen att göra :D
Ringde till stallet där jag helst skulle ställa hästen igår och de har fullt och verkar ha många intresserade på kö, men ska dit igen på lördag och prata med dem. Jag bor i ett väldigt hästigt "län" men verkar bo på fel sida mot var de flesta stall finns, så jag har inte lika mycket att välja på som jag trodde. De alternativen som finns har jag hört mindre bra saker om, så kan bli så att jag väntar tills de här har en ledig plats.

Det måste vara kul med unghäst och kunna forma den som man vill!
Själv har jag inte erfarenheten att ge mig på ett sånt projekt, men jag gillar tanken :)
Jag tror att jag också kommer vara lite begränsad i valmöjligheter kring stallplats, men mest utifrån att jag har ganska specifika krav på det kommande stallet ;)
Inte för lång resväg, mycket service, bra träningsmöjligheter, och så alla andra krav som man såklart har på ett bra stall.
Jag har ett stall som jag går och funderar på, tror att det kanske skulle passa. Men jag måste nog bestämma mig lite kring ålder på hästen innan eftersom det kommer påverka vilken typ av stallplats jag ska söka.

Jag bodde inte i den här staden sist jag hade häst inackorderad så har inga personliga erfarenheter av stallen tyvärr..
 
Jag har en häst, men lider ändå av svår hästlängtan :D Min häst är en blivande 3åring som är vansinnigt överbyggd i dagsläget, och dessutom en decimeter mindre än jag hoppats på. Ev. för liten och definitivt för ung för att kunna träna såsom jag vill än på några år. Att packa ett par höpåsar om dagen och reda ut tovor i svansen är inte riktigt vad jag drömmer om. Så jag vill väldigt gärna ha en till. Men hur ska jag ha tid med det, varannan vecka har jag barn och ibland lite oftare än så, sambo som jag vill hinna umgås med och jobbar som minst heltid, skift.. Stod på tur för en box i stallet i somras men hittade medryttarhäst, insåg då hur mycket mer tid det tar med 1 ridhäst utöver min unghäst. Så nu är jag för feg istället. Tänker ibland att jag kan ju ha en färdig ridhäst nästa månad om jag byter ut min, för en kan jag ju ha. Men skulle inte klara att sälja min kloka lilla ponny, hon är en familjemedlem. Kräsen och negativ är jag också. Ridskolan är dålig, hästägare som söker medryttare lite lätt knäppa och inget duger ;) Så får väl längta mig sjuk istället!
 
Jag tror att jag också kommer vara lite begränsad i valmöjligheter kring stallplats, men mest utifrån att jag har ganska specifika krav på det kommande stallet ;)
Inte för lång resväg, mycket service, bra träningsmöjligheter, och så alla andra krav som man såklart har på ett bra stall.
Jag har ett stall som jag går och funderar på, tror att det kanske skulle passa. Men jag måste nog bestämma mig lite kring ålder på hästen innan eftersom det kommer påverka vilken typ av stallplats jag ska söka.

Jag bodde inte i den här staden sist jag hade häst inackorderad så har inga personliga erfarenheter av stallen tyvärr..

Jag behöver också mycket service för att det ska funka med jobb och pendling, men det verkar rätt standard här att alla lite större stall har personal som bor på gården och tar hand om det mesta. Blev avrådd från att ställa mig i stallet här som har ridhus, men vi har rätt ok väder året om så det går att träna ute större delen av året, även om man får klä sig varmt och regntåligt :D Min plan har hela tiden varit att vänta till våren för att inte börja livet som hästägare i 5 grader, ösregn och iskalla vindar.
 
Ja, jag vill ha en frisk häst. Går i olika tankar då motivationen är nästan helt borta, allt från att ta bort hästen alternativt sälja till köpa ny eller inte. Väntar in våren så jag kan ta några ridskolelektioner, kan inte rida så bra på vintern och det lockar inte att sitta på hästryggen i ett kallt ridhus direkt.

Jag har en häst, men lider ändå av svår hästlängtan :D Min häst är en blivande 3åring som är vansinnigt överbyggd i dagsläget, och dessutom en decimeter mindre än jag hoppats på. Ev. för liten och definitivt för ung för att kunna träna såsom jag vill än på några år. Att packa ett par höpåsar om dagen och reda ut tovor i svansen är inte riktigt vad jag drömmer om. Så jag vill väldigt gärna ha en till. Men hur ska jag ha tid med det, varannan vecka har jag barn och ibland lite oftare än så, sambo som jag vill hinna umgås med och jobbar som minst heltid, skift.. Stod på tur för en box i stallet i somras men hittade medryttarhäst, insåg då hur mycket mer tid det tar med 1 ridhäst utöver min unghäst. Så nu är jag för feg istället. Tänker ibland att jag kan ju ha en färdig ridhäst nästa månad om jag byter ut min, för en kan jag ju ha. Men skulle inte klara att sälja min kloka lilla ponny, hon är en familjemedlem. Kräsen och negativ är jag också. Ridskolan är dålig, hästägare som söker medryttare lite lätt knäppa och inget duger ;) Så får väl längta mig sjuk istället!

Måste vara frustrerande att ha häst när det inte funkar som man vill. Det är ju fördelen med att rida på ridskola som jag gör nu, det finns alltid en häst att rida. Men just nu känner jag faktiskt mer för en egen häst att borsta på än att fortsätta på ridskolan, även om det egentligen är att träna som jag vill göra.
@Bluefish Förstår att det måste vara tufft att tänka på att sälja en familjemedlem :(
 
Måste vara frustrerande att ha häst när det inte funkar som man vill. Det är ju fördelen med att rida på ridskola som jag gör nu, det finns alltid en häst att rida. Men just nu känner jag faktiskt mer för en egen häst att borsta på än att fortsätta på ridskolan, även om det egentligen är att träna som jag vill göra.
Verkligen, i mitt fall är det dessutom mitt fel. Vi red ut på en stig där jag vet att det finns ett hål, men de andra gångerna vi hade ridit där hade hon inte trampat i det, men den här gången gjorde hon det och vrickade senan.
Jag har kollat när andra hopptränar och känner ett riktigt sug att få göra det själv. Har kollat på lite annonser om hästar till salu, har ändå inte råd att köpa en ny häst nu men drömma går ju.
Jag red på ridskola parallellt med att jag hade egen häst, bara för att få rida andra hästar än min egen och ibland hade jag med min häst på lektionerna. Det var riktigt kul.
Ska ta reda på vad det kostar att rida några ridskolelektioner och se om jag har råd. Ridläraren är med och försöker peppa mig.
 
Verkligen, i mitt fall är det dessutom mitt fel. Vi red ut på en stig där jag vet att det finns ett hål, men de andra gångerna vi hade ridit där hade hon inte trampat i det, men den här gången gjorde hon det och vrickade senan.
Jag har kollat när andra hopptränar och känner ett riktigt sug att få göra det själv. Har kollat på lite annonser om hästar till salu, har ändå inte råd att köpa en ny häst nu men drömma går ju.
Jag red på ridskola parallellt med att jag hade egen häst, bara för att få rida andra hästar än min egen och ibland hade jag med min häst på lektionerna. Det var riktigt kul.
Ska ta reda på vad det kostar att rida några ridskolelektioner och se om jag har råd. Ridläraren är med och försöker peppa mig.

Försök att inte ha dåligt samvete för det, olyckor händer så lätt. Hoppas din häst är på bättringsvägen :heart
Tråkigt att det alltid är ekonomin som ska stå i vägen för ens drömmar... Men det låter ju som att det kan vara ett bra alternativ att rida lite på ridskolan för att få tillbaka motivationen och få hoppa lite!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp